Tjejer föredrar ni om killen är omskuren eller inte ?
Tycker själv inte killar som är omskurna kan vara bra speciellt.... onaturligt är det
Tycker själv inte killar som är omskurna kan vara bra speciellt.... onaturligt är det
Använd riktiga källor istället för att chansa.
Enligt RFSU.
Efter en omskärelse kan känseln i penis minska. Det beror på att huden på ollonet långsamt har blivit lite tjockare. Det beror också på att nervändar har försvunnit. Ungefär 10 % av nervändarna på penis försvinner om man skär bort förhuden.
Blir man omskuren i tidig ålder så vet man ju inget annat och då kan man inte heller jämföra med hur det skulle varit med förhud. Därmed kan man självklart njuta och fungera helt normalt som omskuren. Men man kan inte veta vad man saknar om man inte gjort det i äldre ålder.
Jag förstår hur du menar, men jag tänker lite så här: En omskärelse är ett oåterkalleligt ingrepp som ger en permanent förändring på kroppen genom att ta bort vävnad som också innehåller tusentals nervändar. En vaccination är annorlunda, om vaccinet är väl testat och väl utvecklat. Jag är vaccinerad mot ett antal sjukdomar som barn men det är inget jag märker något av på min kropp. (Sedan har förstås den som är omskuren som barn inget att jämföra med och vet inte hur det är att inte vara det:)
Sedan finns ju också den tänkbara möjligheten att någon av era 7 söner någon gång i framtiden antingen kommer till en icke religiös åskådning (blir agnostiker eller rent av ateist) eller kommer till tro inom en annan religion. Jag menar att religion är förknippat med personligt ställningstagande. Tron handlar för mig om att själv vilja följa en andlig väg.
För min egen del kommer jag från ett "vanligt svensk-sekulärt" hem. Mina föräldrar och syskon var inte kristna , och själv var jag inte heller kristen mina första 16 år. Men då kom jag till tro och började som den ende i familjen gå regelbundet i kyrkan varje vecka. det valet gjorde jag själv, efter at tha kommit till tro under djup reflektion.
Nu ingår inte religiös omskärelse i min tro,(jag tror ju inte att Gud kräver det) men jag blev (som de flesta svenska barn på den tiden jag föddes) barndöpt ändå. (På den tiden var de allra flesta medlemmar av Svenska Kyrka.) Det är dock inget som lämnar någon permanent fysisk förändring på kroppen. Men jag är ändå för viuxendop-det man kallar troendedop. En del kyrkor har inte barndop utan bara vuxendop/troendedop.
Om jag hade barn så skulle jag kunna tänka mig att visserligen vara öppen om att jag är troende till mitt barn, men låta mitt barn ta beslut själv lite längre upp i åldern om hon/han ville bli döpt (om nu hon/han skulle komma till att dela just min tro, vilket ju inte är säkert).
Själv hade jag inte uppskattat att bli omskuren utan att ha ett eget val, om jag inte hade haft något medicnskt fel som t.ex förhudsförträngning.
1) Jag skrev"om vaccinet är väl testat/väl utvecklat" och alltså inte ger några allvarliga biverkningar-
2) Inte liberal i den meningen att jag tror att "all tro är likvärdig". (Det är komplext. Jag säger t.ex INTE att allting inom t.ex islam är fel. Tvärtom tror jag det finns MÅNGA SANNINGAR i andra religioner, däribland islam, men det finns också frågor som skiljer, och tar jag t.ex nyckelfrågan vem Jesus är så ger min kristna tro ett annat svar än andra religioner, t.ex islam.)
Om ditt barn är över 18 år: Kan du då bestämma om han ska vara kvar inom islam eller inte? Hur skall det i så fall gå till? Sedan mena jag också att om man inte tror i sitt hjärta, men bar är kvar i något av yttre tvång så är det ju ingen verklig tro.
3) Det finns de som är nöjda, men det finns också de som, ibland senare upp i åren ångrar en omskärelser de själva valde. Någon jag läste om berättade att det för honom blivit som att byta från färg-TV till svartvit TV. Jag är för individuell frihet så långt det är möjligt oavsett vilken kultur en person en gång föddes i.
I USA. där sekulär omskärelse är vanligt såg jag någon uppgift enligt vilken mellan och100-200 barn om året dör i samband med omskärelse. Jag ahr läst om något fall i Sverige och något i Norge också, men det har varit enstaka fall. Långt fler omskärs däremot i USA.
Det är väl inte speciellt vanligt i Sverige. Hur ofta träffar man någon som är omskuren?
För min del har det mindre betydelse men anser att det är fel att omskära om det inte är medicinskt motiverat.
Är ihop med en kille från Iran som önskar han sluppit omskärelse då det gjort både onani och sex svårare då det är svårare att hitta rätt sätt att stimulera föra att nå hela vägen.
För min del har det mindre betydelse men anser att det är fel att omskära om det inte är medicinskt motiverat.
Är ihop med en kille från Iran som önskar han sluppit omskärelse då det gjort både onani och sex svårare då det är svårare att hitta rätt sätt att stimulera föra att nå hela vägen.
Hur i helskotta kan du påstå att du inte haft problem innanför trosorna trots omskärelse?! Mens, samlag och förlossning är bara en liten del. Har haft förmånen att arbeta med en kvinna från Somalia som gick i bräschen för att kvinnlig omskärelse skulle förbjudas. Fyller ingen som helst funktion. Ingen av hennes flickor är omskurna. Gammal jävulskt tradig tradition bland en del religioner men att ta bort förhuden. Varför då?
Endast i medicinskt syfte om för trång eller i vuxen ålder drabbas av t ex lichen. Då är det nödvändigt.
Precis som om man skulle införa blindtarmsoperation som standard.