• Anonym (Fråga)

tar man cytostatika och strålas i förebyggande syfte vid cancer?

En släkting till mig fick cancer, aggressiv. några intilliggande organ opererades bort. Nu har hon snart genomgått sex behandlingar och ska även strålas. Släktingen säger att läkaren sagt att allt ser jättebra ut. 
    i början lär det som att det bara skulle vara tre behandlingar med cytostatika, men det har blivit sex st plus strålning. 

varför utsätter dom kroppen för så mycket om allt ser bra ut och allt är borta, men i förebyggande syfte? Hon är även äldre. Är det så man gör i dag kanske? 

• Svar på tråden tar man cytostatika och strålas i förebyggande syfte vid cancer?
  • Anonym (H)

Jag tror det är vanligt. Kan säkert finnas små celler kvar som inte syns på röntgen. De gör säkert detta för vara helt säkra att de fått bort allt. Så uppfattade jag det när en familjemedlem opererats för cancer 

• Anonym (A)

Min vän fick först cellgiftsbehandling och sedan strålades hon.

• Anonym (Fråga)

Kan inte citera av nån anledning. Men varför säger läkaren "allt ser jättebra ut" och sen få genomgå strålningen? Den skulle inte behövts först. Nånting måste ju funnits kvar då väl? 

hon har inte sagt om allt är borta eller ej. Men just att hon kommer hem och säger att allt ser så bra ut. Är det så bra verkligen, om man ser nåt kvar.  Ja beror ju på om det är en minskning  såklart, då är det positivt. Om det är det man menar. 

• Anonym (?)

Allt ser bra ut = operationen gick bra och vi fick bort allt vi kunde

Nu är det dags för cellgifter och strålning för att få bort resten.  

• Anonym (Fråga)

Ok är det så man tolkar det? hon pratade om forskning och förebyggande syfte. Men just att dom sa en sak men sen blev det ännu mer behandling. 
    kanske är olika läkare eller nåt. 

• Anonym (Fråga)
    Anonym (?) skrev 2024-07-14 21:57:48 följande:

Fråga läkaren

Hon vill gå själv dit. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-07-14 22:01:46 följande:
    Hon vill gå själv dit. 
    Be att läsa journaler

Men troligtvis finns det metastaser och annat kvar som behöver tas bort med cellgifter och strålning.  Sällan allt går att få bort med operatio n 

Men om prognoser är god får man troligtvis bort allt efter fortsatt behandling. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-07-14 17:43:03 följande:

Kan inte citera av nån anledning. Men varför säger läkaren "allt ser jättebra ut" och sen få genomgå strålningen? Den skulle inte behövts först. Nånting måste ju funnits kvar då väl? 

hon har inte sagt om allt är borta eller ej. Men just att hon kommer hem och säger att allt ser så bra ut. Är det så bra verkligen, om man ser nåt kvar.  Ja beror ju på om det är en minskning  såklart, då är det positivt. Om det är det man menar. 

Jag tror att allt kan se bra ut,.men de strålar och fortsatt behandling för säkerhets skull. Kan vara små områden med små cancerceller som eventuellt kan vara. Kvar som dödas efter fortsatt behandling efter operation. =dom är nöjda med operation, men vill gardera sig mer
  • Anonym (Fråga)

Tack ska ni ha!

• Anonym (Julia)

Det är skillnad på behandling och behandling, allt är skräddarsytt idag efter både cancertyp och även patient.

Bara för att det blir fler tillfällen behöver inte det betyda att det blir dubbelt så mycket strålning, man kan ibland välja fler tillfällen men lägre dos beroende på vad läkarna får veta om den bortopererade tumören och hur det sett ut vid operationen.

Att få lägre dos vid fler tillfällen är skonsammare för patienten och man forskar på detta och försöker finna en så skonsam väg till en lyckad behandling som möjligt. Överdriven stråldos ger onödiga biverkningar/sämre livskvalitet för patienten.

• Anonym (Fråga)

Okej tack för info. 

tydligen är hon med i ett forskningsprogram med. /forskning. Vet ej om det påverkar med. 

• Anonym (2008)

Jag genomgick lite, eller snarare en maffig behandling efter min cancer som var helt borta 2008/2009. 
    Det var grejen då och jag förutsätter att man fortfarande gör så i vissa fall.

• Anonym (Onkolog)

Cellgifterna och strålningen efter en kurativ operation ges för att minska risken för återfall. Det är det de menar med förebyggande. Vid en väldigt aggressiv cancer ges oftare en tuffare eftersläckningsbehandling. Att något ser bra ut handlar mer om att allt går så bra det kan gå vid den tidpunkten. Efter en operation betyder det oftast att de fått bort allt synligt, men mikrometastaser kan finnas kvar.

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Onkolog) skrev 2024-07-15 19:23:38 följande:

Cellgifterna och strålningen efter en kurativ operation ges för att minska risken för återfall. Det är det de menar med förebyggande. Vid en väldigt aggressiv cancer ges oftare en tuffare eftersläckningsbehandling. Att något ser bra ut handlar mer om att allt går så bra det kan gå vid den tidpunkten. Efter en operation betyder det oftast att de fått bort allt synligt, men mikrometastaser kan finnas kvar.

Tack för svar. Jag tror att hon hade missuppfattat. först visste hon knappt enes vad det var för cancer. Antingen ville hon ej vara ärlig med det eller så lyssnade hon inte så noga. Hört att många behöver ha med sig nån eller spela in. Så säkert mkt info på en gång. 

det var som att det inte var nånting nästan enligt henne. Nu börjar hon bli less då hon visst har väldiga biverkningar. Fötter som är iskalla dygnet runt. (Hon ska kolla upp det) 

hon ringde och var så glad att läkaren sagt att allt såg bra ut, så jag vet inte hur hon tolkade det, om hon tolkade det som att allt var borta och hon skulle slippa mer behandlingar. Men sen vart det ändå tre till och sen strålning på det. Förstår inte riktigt varför ingen följer med när det verkar vara så mkt oklart. (Ska nån med är det inte jag, vi är inte jättenära, även om jag såklart skulle vilja med. Det är en annan sak)

Svar på tråden tar man cytostatika och strålas i förebyggande syfte vid cancer?