Anonym (Onkolog) skrev 2024-07-15 19:23:38 följande:
Cellgifterna och strålningen efter en kurativ operation ges för att minska risken för återfall. Det är det de menar med förebyggande. Vid en väldigt aggressiv cancer ges oftare en tuffare eftersläckningsbehandling. Att något ser bra ut handlar mer om att allt går så bra det kan gå vid den tidpunkten. Efter en operation betyder det oftast att de fått bort allt synligt, men mikrometastaser kan finnas kvar.
Tack för svar. Jag tror att hon hade missuppfattat. först visste hon knappt enes vad det var för cancer. Antingen ville hon ej vara ärlig med det eller så lyssnade hon inte så noga. Hört att många behöver ha med sig nån eller spela in. Så säkert mkt info på en gång.
det var som att det inte var nånting nästan enligt henne. Nu börjar hon bli less då hon visst har väldiga biverkningar. Fötter som är iskalla dygnet runt. (Hon ska kolla upp det)
hon ringde och var så glad att läkaren sagt att allt såg bra ut, så jag vet inte hur hon tolkade det, om hon tolkade det som att allt var borta och hon skulle slippa mer behandlingar. Men sen vart det ändå tre till och sen strålning på det. Förstår inte riktigt varför ingen följer med när det verkar vara så mkt oklart. (Ska nån med är det inte jag, vi är inte jättenära, även om jag såklart skulle vilja med. Det är en annan sak)