• Anonym (Orolig)

Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?

Min dotter 9 år tog hål i öronen i slutet av april. Vi tvättar morgon och kväll med Blomdahl piercingservetter. Trots detta så varar hålen av och till. Det är oftast ett öra i taget. Vi har örhängen i kirurgiskt stål (tycker baksidan är lite klumpig men den i plast var värre). 
    Om man tvättar och lägger dit en kompress Sorbact i några dagar blir det ofta bättre men sen kommer det igen men då i andra örat. Hon börjar bli less detta nu att det alltid är kletigt i ett av öronhålen. Fattar inte varför det inte "tar ihop". Hennes släkting som tog på samma ställe fick ta ut sina p.ga 2 inkapslade varbölder, men det har våran inte fått (än). 
    Ska jag ta ut dom? Ska jag tvätta oftare? Mer sällan? Ska jag ge upp denna långa kamp?

• Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Titan) skrev 2024-07-16 09:39:09 följande:

Byt till läkringar i titan, kirurgiskt stål är inte så snällt som det låter och kan irritera, och be om råd från en professionell piercingstudio när det gäller rengöring. 

Jag hade jättemycket problem med läkningen med titan men vet inte om det hade med det att göra. Sen när jag var vuxen och tog fler hål hade jag plast och det gick superbra. Det har mina döttrar haft också och det har läkt bra. 

Men är som sagt inte säker på att det var titan som var problemet. Min mamma lät mig inte ta hål förrän jag var 15 och jag fick inte göra med en vanlig håltagningsmaskin utan behövde gå till en piercingstudio där de gjorde med en nål för hand. Gjorde fruktansvärt ont , hålen sitter alldeles för långt ner så att tyngre örhängen nästan går igenom huden och det tog jättelång tid att läka. Bara en av alla knäppa ideer som min paranoida mamma har haft.

Mina döttrar har tagit på frisörsalong och det har gått jättebra. 

• Anonym (Orolig)

Tack för alla tips och erfarenheter! Kan tillägga att jag har klorhexidinsprit samt piercingservetter som jag tidigare skrev om. Tops var bra förslag. 
    Ni som tipsar om ringar. Jag har funderat mycket på det, men är inte den delen av ringen man stoppar in i örat lite "böjd"/ "välvd" dvs den är inte som en pigg rakt in? Jag är så rädd att om jag måste tråckla in örhänget kanske jag råkar förvärra hålet eller så gör det jätteont för henne. 
    Har det för att de ringar jag haft till mig själv har jag fått liksom kroka in i öronhålet. 
    Har ni tips på bra öronringar som är enkla att sätta in kan ni gärna länka. Solig

• Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-16 12:16:01 följande:

Tack för alla tips och erfarenheter! Kan tillägga att jag har klorhexidinsprit samt piercingservetter som jag tidigare skrev om. Tops var bra förslag. 
    Ni som tipsar om ringar. Jag har funderat mycket på det, men är inte den delen av ringen man stoppar in i örat lite "böjd"/ "välvd" dvs den är inte som en pigg rakt in? Jag är så rädd att om jag måste tråckla in örhänget kanske jag råkar förvärra hålet eller så gör det jätteont för henne. 
    Har det för att de ringar jag haft till mig själv har jag fått liksom kroka in i öronhålet. 
    Har ni tips på bra öronringar som är enkla att sätta in kan ni gärna länka. Solig

Den välvda delen gör inte ont, svider kanske eftersom hon redan är lite känslig, men inte mer än så. Ibland kan den lilla kroken vara trixig att få in. Både på mig själv och på dottern har jag då klippt av den först, alltså med en liten tång. Jag köper ringar som jag tycker är lite på gränsen stora så att jag kan, som nämnt, klippa av kroken, föra igenom ringen och sen använda en liten tång för att böja en ny liten krok på baksidan :) det har fungerat varje gång. Silver är som sagt att föredra då det också är mjukare att böja. 

Precis såna här. Dessa är dock i titan men om hon inte reagerar på det så tror jag de fungerar precis lika bra. Tycker du att det är svårt att skapa en krok när ringen redan sitter i örat på henne kan du bara klämma ihop ringen så att öppningen blir så liten som möjligt. Dessa kallas annars för seamless ringar

https://www.apotekhjartat.se/produkt/blomdahl-safety-ear-ring-orhangen-12-mm/?ab_version=A&gbraid=0AAAAADtbAVr3QBk0EN_Wy-m6jZSViUFDB&gclid=CjwKCAjwtNi0BhA1EiwAWZaANIdN1eLY-7sxegmUTajG1CXwkTwsU1QuJGTivGS1_it2p3P-rXtYBhoCEn8QAvD_BwE

• Anonym (alsol)

Använd alsolsprit

För vissa tar det längre tid att läka. För mig tog det nästan 6-9 mån

• Anonym (alsol)

Nu när jag tänker på det tog det nog nästan ett år

• Anonym (Jag)

Den här typen av ringar kör jag med (inga krokar etc) . Jag har inte köpt mina just här men ville mest visa modell. Hade köpt små och tunna till ett barn. Lite pilligt att få dem stängda men sedan sitter de ju där,
    och naturligtvis menade jag att man tvättar dem och örat samtidigt som man vrider dem, så att det som behöver komma ut ur hålet gör det och det hålls öppet.

https://www.piercingkungen.se/cbr-bcr-ringar/4810c?gad_source=1&gbraid=0AAAAADoE2J-nUe6X5eS1wsA9QARRuekvq&gclid=CjwKCAjwtNi0BhA1EiwAWZaANI-cnchcoOXt8A-_cDJU7Hc_CLeRKHlBtT63mSAZy065sGImatSzIBoCxK4QAvD_BwE

• Anonym (Katt)

För ni smycket fram och tillbaks i hålet? Hjälper inte att bara tvätta på. Tvålen måste in i hålet, dra smycket fram och tillbaka många gånger med typ Hiniscrub, sen någon antiseptisk i slutet. Handsprit eller nått. 

Det fortsätter ju att vara om ni aldrig får bort allt. 

• Öland 4ever

Nu är jag iof sig en mogen man som sköt hål i mina öronsnibbar hos frisören när jag var i 20-års åldern. Då fick jag rådet av tjejen som sköt dit örhänget hos frisören att undvik tvål och vatten och duschande närmaste veckan och vrid på örhänget var- och varannan dag.
    Visst varade det lite grann efter någon dag eller två. Men det gick över. Har ett svagt minne att jag sprayade snibbarna med lite "röd T-sprit" någon gång också och efter någon dryg vecka var allt perfekt. Nu har jag haft örhängen i många årtionden av år och har aldrig haft några problem.

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (r)
    Anonym (Isabella) skrev 2024-07-16 11:53:13 följande:

Men är som sagt inte säker på att det var titan som var problemet. Min mamma lät mig inte ta hål förrän jag var 15 och jag fick inte göra med en vanlig håltagningsmaskin utan behövde gå till en piercingstudio där de gjorde med en nål för hand. Gjorde fruktansvärt ont , hålen sitter alldeles för långt ner så att tyngre örhängen nästan går igenom huden och det tog jättelång tid att läka. Bara en av alla knäppa ideer som min paranoida mamma har haft.

Mina döttrar har tagit på frisörsalong och det har gått jättebra. 

Eller en mamma som brydde sig, som var enligt gällande råd nu redan då. Sen kan det vara en dålig piercare men råd aldrig till frisörsalong med pistoler...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Katt) skrev 2024-07-16 13:14:12 följande:

För ni smycket fram och tillbaks i hålet? Hjälper inte att bara tvätta på. Tvålen måste in i hålet, dra smycket fram och tillbaka många gånger med typ Hiniscrub, sen någon antiseptisk i slutet. Handsprit eller nått. 

Det fortsätter ju att vara om ni aldrig får bort allt. 

Vi tvättar framför och bakom örhänget. Sen tar jag lös "ploppen" och dränker den i klorhexidin och handsprit. Sedan tvättar jag pinnen som sticker ut bakom örat med spritservetterna och sen fast med ploppen igen. Och så en örontvätt sist men inte minst. Fick rådet att inte skruva på örhänget, nu blir det dock att hon gör det i alla fall. Jag tänker att spriten borde ju åka in i hålet när hon rör på örhänget men helt säker kan man ju inte vara. 
    Fick göra att inte tvätta överdrivet med tvål och vatten utan använda spritservetterna.  
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (r) skrev 2024-07-16 14:35:53 följande:
    Eller en mamma som brydde sig, som var enligt gällande råd nu redan då. Sen kan det vara en dålig piercare men råd aldrig till frisörsalong med pistoler...

Pistoler har funkat mycket bättre för både mig och mina döttrar, det har läkt helt utan problem. 
    Mina första hål som jag gjorde hos piercaren sitter så att det är någon millimeter hud under, jag tror helt enkelt inte han var van vid tjejer med små örsnibbar. 

Det var säkert för att hon brydde sig men min mamma har gjort mycket för att hon ?bryr sig? som har förstört väldigt mycket, det här var en av de mindre allvarliga sakerna. 

Men alla gör ju såklart vad som känns bäst för dom. För mig har det som sagt blivit mycket bättre på frisörsalong och på Apoteket där jag gjorde ett hål, de har också pistoler. 

Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?