• Anonym (Mensmage)

Mer svullen kring mens och ägglossning med stigande ålder?

Jag har tidigare inte påverkats särskilt mycket av mens och ägglossning, i alla fall vad gäller svullnad. På senare tid, kanske ett par år tillbaka i tiden, blir jag dock rejält svullen, främst på kvällarna. Folk skulle lika gärna kunna stanna upp och gratulera till bebisen. Så kommer mensen eller ägglossningen och svullnaden lägger sig. 

Skillnaden mellan nu och förr är att jag dels fyllt 40 och dels har hormonspiral.

Finns det någon annan som upplevt en sådan förändring? Är ser ålder eller spiralen som gör det?

• Svar på tråden Mer svullen kring mens och ägglossning med stigande ålder?
  • Anonym (Helene)

Har märkt samma. 

• Anonym (Jo)

Tycker också att PMS-besvären blivit värre efter 40. Ömma bröst mm men framförallt stökig mage. Trög, uppsvälld och gasig. Tror det är vanligt i förklimakteriet, östrogenet börjar minska redan efter 35 och ger till en början samma symtom som vid PMS. Jag känner mig också trött och seg. 

• Anonym (Mensmage)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-16 09:48:37 följande:

Tycker också att PMS-besvären blivit värre efter 40. Ömma bröst mm men framförallt stökig mage. Trög, uppsvälld och gasig. Tror det är vanligt i förklimakteriet, östrogenet börjar minska redan efter 35 och ger till en början samma symtom som vid PMS. Jag känner mig också trött och seg. 

Brösten ska vi inte tala om. Från att ha gjort ont ibland, blir det stenhårda och gör sjukt ont mellan ägglossning och mens.

Det är väl bara att inse att jag börjar närma mig klimakteriet.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Mensmage) skrev 2024-07-16 07:51:20 följande:
    Mer svullen kring mens och ägglossning med stigande ålder?

Jag har tidigare inte påverkats särskilt mycket av mens och ägglossning, i alla fall vad gäller svullnad. På senare tid, kanske ett par år tillbaka i tiden, blir jag dock rejält svullen, främst på kvällarna. Folk skulle lika gärna kunna stanna upp och gratulera till bebisen. Så kommer mensen eller ägglossningen och svullnaden lägger sig. 

Skillnaden mellan nu och förr är att jag dels fyllt 40 och dels har hormonspiral.

Finns det någon annan som upplevt en sådan förändring? Är ser ålder eller spiralen som gör det?

Jag upplever att jag får nya symptom för varje år som går.
    Nya symptom de senaste åren
    * Ont i nedre delen av magen vilket jag inte har haft innan.
    * Samlar på mig vätska och måste kissa jätte ofta har inte haft det innan.
    * Mer ångest och oro!

Blir snart 40.
Svar på tråden Mer svullen kring mens och ägglossning med stigande ålder?