• Anonym (Jas)

Samlingslån med några uc förfrågningar

Hej! Snälla hjälp, har någon varit med om att ha haft stora skulder(nu vet jag att stora skulder kan vara olika för alla, mina ligger väl ca 300k plus, andra mer då säkert) efter ett x antal krediter, smålån och saker på avbetalning, detta till följd av ett annat problem o lång historia jag inte vill ta upp. Men till saken- från att ha haft ca 21 förfrågningar,och jag började förstå vad uc faktiskt va(hade ingen koll alls förr!!) har mitt uc score minskat då jag verkligen vill fixa min ekonomi och har målet att ta ett samlingslån för o minska mina skulder varje mån, detta då jag betalar alldeles för mycket ränta och mycket av det jag får in varje mån går endast till detta. Skulle kunna spara flera tusen varje mån om jag fick en schysst erbjudande. Mina uc förfrågningar ligger nu på 11st, och i början av augusti försvinner ytterligare 4 till så ligger där då på 7st totalt. Det börjar bli bråttom då jag inte kan vänta på att så många fler försvinner, kommer detta vara tillräckligt för o kunna bli godkänd för ett samlingslån? I risk ligger jag , just nu då, på 14,9%, och "poäng" i diagrammet på 478, vilket hamnar på "mindre bra" i uc skalan och kommer förmodligen hamna på "bra"(tror jag?) Efter dessa förfrågningar försvinner. Har någon varit i denna situation och blivit godkänd för ett samlingslån?

• Svar på tråden Samlingslån med några uc förfrågningar
  • Anonym (Okidoki)
    Anonym (Mo) skrev 2024-07-16 22:21:32 följande:
    Det vet jag men jag tycker fortfarande att de är fel och att de inte borde vara så
    Du låter som ett barn. Vakna upp och välkommen till vuxenvärlden där man får ta konsekvenser utifrån de val man gör i livet.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anna)

Ett annat relevant tips är att om du har krediter som inte används och som blir avbetalda, se till att kontakta långivarna och avsluta. Det är också sånt som väger vid en kreditupplysning. T ex om du har en kredit på Ikea som är slutbetald avsluta den direkt, förr vet jag att det tog ett par veckor från att man ringde till att den försvann från en UC.

• Meddelande borttaget
  • Goneril

Bankers roll har klarlagts i tidigare inlägg i tråden, att de inte bedriver välgörenhet är en självklarhet. Det skulle ju i så fall innebära kollaps för samhällsekonomin. I TS fall vore en skuldrådgivare i kommunen en lämplig kontakt.                                                                                       Förvaltare föreslog någon, visserligen något skämtsamt; det finns ett steg innan dess och det är en god man om man av olika orsaker är oförmögen att sköta sin ekonomi.                                                                                                                                                                      Så kallade "hopbakslån" kan rädda ekonomin, men erfarenheterna är inte alltid så goda. Ibland tar låntagaren nya snabblån ovanpå det och då har skuldbördan ökat. Då sitter vederbörande verkligen i klistret.                                                                                                         

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jas)

"Samma ekonomiska rötägg som ts" Ska man skratta eller gråta🤦?♀️. Helt ärligt inget intresse av dina åsikter, så du får inga mer svar ifrån mig förutom denna. Du är altså en av dom folk snackar om här, som kommer in här och bara hoppar på folk,trampar ner på dem o helt enkelt har inget liv utanför dehär? Ven skada dig? Du vet inget om mitt liv,det man gått igenom och min varför jag nu är i min situation, eller heller den andra personen du hoppar på. Om du bara visste. Så håll tillbaka dina åsikter, påhopp och dömande så inte karmq hittar dig. Du behöver inte veta heller detaljer om min situation, min fråga här rikta sig mot personer som kunnat ta sig tillbaka från likt mig en ekonomisk utsatt situation OAVSETT hur dem hamnat i denna situation. Det skiter jag i. Svara gärna, skriv vad du vill, du är luft 🖐 O hitta en hobby(utöver denna).

• Anonym (Jas)

Svar till anonym(MO) : vissa rödluvor är lite tröga, men förstår precis vad du menar, o kan ju tycka samma. När någon väl visat att dem börjat sköta/kämpar med sin ekonomi , spec om man inte hamnat där av eget fel, eller så har man, men man behöver dendär extra hjälpen för o lyckas helt så kan man tycka att dem borde kunna hjälpa en. Men de klart dem ser det som en risk det förstår jag.

Till dem andra, tack för tips!🙏 Nu handlar iaf dehär om antal uc förfrågningar och samlingslån och andras erfarenheter, spec där man lyckas o det gått bra. Sen har jag nog själv en egen plan hur jag ska lösa detta.. Någon??🌸

• Anonym (Okidoki)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-18 04:48:29 följande:

Svar till anonym(MO) : vissa rödluvor är lite tröga, men förstår precis vad du menar, o kan ju tycka samma. När någon väl visat att dem börjat sköta/kämpar med sin ekonomi , spec om man inte hamnat där av eget fel, eller så har man, men man behöver dendär extra hjälpen för o lyckas helt så kan man tycka att dem borde kunna hjälpa en. Men de klart dem ser det som en risk det förstår jag.

Till dem andra, tack för tips!🙏 Nu handlar iaf dehär om antal uc förfrågningar och samlingslån och andras erfarenheter, spec där man lyckas o det gått bra. Sen har jag nog själv en egen plan hur jag ska lösa detta.. Någon??🌸

Du är fortfarande inne på att banken ska hjälpa dig lite extra när du gjort bort dig. Du blandar ihop banken med en förälder, en förälder kan göra det. Banken styrs inte av känslor och är heller ingen hjälpinstitution.

När det gäller banken är det du som får visa det lilla extra och ta i och kämpa mer istället. Det är så det fungerar i verkligheten, för oss alla.
  • Meddelande borttaget
  • SmulanFnulan
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-18 04:48:29 följande:

Nog för att de flesta har en hård retorik gentemot dig men lite rätt har dem ändå. Banken räknar på risk utifrån strikta matematiska formler och hamnar du under så får du ett nej, så enkelt är det. Bankerna finns inte till för att "hjälpa" pöbeln på något sätt utan de vill enkom tjäna pengar på dig och mig.
  • Anonym (Jas)

Är nog inte så dum, menar att "man skulle vilja tro" att dem skulle hjälpa till. Vilja tro som i en dröm. I verkligheten förstår jag att dem mer troligt ej vill då dem tar en risk med någon som har dålig uc osv o haft en dålig ekonomi innan. Som jag även förklarat, ingen vet bakgrunden till varför jag hamnat här, även inte hur mycket jag kämpat mig tillbaka, som jag skrev har jag från dem 21st uc:n jag hade förr pga. desperat vilja fixa ekonomin, kommit ner till 11, snart 7, strax efter 5 osv. Kämpar o fixa till min situation. Är väl ändå något bra jag gör?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-18 13:00:52 följande:

Är nog inte så dum, menar att "man skulle vilja tro" att dem skulle hjälpa till. Vilja tro som i en dröm. I verkligheten förstår jag att dem mer troligt ej vill då dem tar en risk med någon som har dålig uc osv o haft en dålig ekonomi innan. Som jag även förklarat, ingen vet bakgrunden till varför jag hamnat här, även inte hur mycket jag kämpat mig tillbaka, som jag skrev har jag från dem 21st uc:n jag hade förr pga. desperat vilja fixa ekonomin, kommit ner till 11, snart 7, strax efter 5 osv. Kämpar o fixa till min situation. Är väl ändå något bra jag gör?

Försök håll ut till den sista förfrågningen försvinner, när är det?
  • Anonym (Jas)

Kan inte vänta tills sista förfrågan försvinner utan senast till den i sep, då jag borde ligga kvar med 4-5st då.. detta pg.a. vissa skäl, måste kunna ordna ekonomin o samla låner o krediter ganska snart. Den sista försvinner i april nångång. Hade ej tålamod där när jag väntat ut så många att försvinna så försökte i desperat försök om det räckte med dem förfrågningar som försvann tills dess, men var ju ej tillräckligt. Så bara väntat nu då sedan dess och låtit fler försvinna.

Hörde av mig till UC, den riskprognos jag har som är på 14,9% är rätt låg säger dem och rätt bra, min uc score ligger på "mindre bra"men snart "bra" ,sen av uc förfrågningarna som snart försvinner bör jag komma till "bra". Dem svara även att jag inte nödvändigtvis behöver få bort precis alla uc förfrågningar, utan att jag tillochmed vid 7-11 förfrågningar faktiskt fortfarande kan få ett lån beviljad, eftersom man ser över så många andra faktorer, som hur många avbetalningskrediter man har ,lön osv. Så en person som har 0 förfrågningar men ex. 800k + i krediter och smålån och endast okej eller/låg lön söker ett samlingslån kommer hen ej bli beviljad, medans en med 5 eller mer förfrågningar söker ett samlingslån men har inte jättestora summor i krediter o smålån samt ändå en bra lön, kan hen bli beviljad. Så en chans har jag tror jag?

Vill gärna veta om fler med erfarenhet, se hit!! Berätta hur det gått.

Svar på tråden Samlingslån med några uc förfrågningar