• Anonym (Flytt)

Flytta med barn

Jag och min sambo ska flytta flera timmar ifrån mina föräldrar men jag vet redan nu att mina föräldrar inte kommer att kunna hantera det. Vi har två barn under 5 år och tanken med flytten är att vi ska flytta till en trygg och idyllisk småstad för att komma bort ifrån vår nuvarande stad som är väldigt stökig. 
    Jag har redan såna skuldkänslor men jag kan inte tänka mig att mina barn ska växa upp i den här staden och vi har hittat en sån fin plats. Det går ju alltid att ha videosamtal med släkten och det känns annars rätt att flytta. I vår nuvarande stad är vi helt låsta till ett dåligt område då vi saknar köpoäng och pengar till bostadsrätt. I småstaden har vi en stor fin lägenhet som väntar i ett familjevänligt område. Jag känner att jag måste sätta mina barn först och inte den äldre generationen. Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Flytta med barn
  • Anonym (Mami)

Det är ditt liv o dina barn. Jag hade inte brytt mig för fem öre vad nån annan tycker 

• Anonym (Hin Håle)

Gör det som är bäst för din familj, andra får bara finna sig i det. 

• EnAnonumius

Den äldre generationen kan ju ha en åsikt..
    Dock så har det ingen vetorätt.
    Du och din sambo gör vad ni själva tycker är bäst för er familj helt enkelt och den äldre generationen får vacker finna sig i ert beslut. Ni har ingen krav på er att ta hänsyn till den äldregenerationen om ni anser att er familj skulle må bättre av att byta stad.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Z)

Det ligger även i barnens intresse att ha en nära relation till sina far/morföräldrar. Det kan också vara mycket värt för er föräldrar att ha er familj/sociala nätverk i närheten. Tänk också på att om ni skiljer er så är ni fast där vare sig ni vill eller ej, om inte exet går med på flytt. Jag hade inte flyttat flera timmar från min familj, tycker det är viktigt att ha dem i närheten både för barnens skull och sin egen. Är det så fruktansvärt illa där ni bor att ni måste flytta så borde det i alla fall finnas orter närmare än flera timmar bort.

• Anonym (Familjekär)

Ni gör ju som ni vill, gör det som känns bäst. Tänk bara på att i en helt ny stad har ni inget socialt nätverk, ingen avlastning. Små städer kan det också vara svårt att komma in i, rent socialt. Men det är er familj och ni som bestämmer.

• Anonym (Flytt)
    Anonym (Z) skrev 2024-07-16 21:39:32 följande:

Det ligger även i barnens intresse att ha en nära relation till sina far/morföräldrar. Det kan också vara mycket värt för er föräldrar att ha er familj/sociala nätverk i närheten. Tänk också på att om ni skiljer er så är ni fast där vare sig ni vill eller ej, om inte exet går med på flytt. Jag hade inte flyttat flera timmar från min familj, tycker det är viktigt att ha dem i närheten både för barnens skull och sin egen. Är det så fruktansvärt illa där ni bor att ni måste flytta så borde det i alla fall finnas orter närmare än flera timmar bort.

Förstår precis vad du menar här och tanken har slagit mig. Jag borde ha nämnt också att mina föräldrar är 80+ och jag har en usel kontakt med resten av min släkt, då vi oftast är osams. Det spelar nog in en del här då jag inte riktigt känner att jag har ett socialt nätverk så länge till och kommer mest bli ensam dagen mina föräldrar inte skulle finnas mer. Vi har kikat på ställen som ligger närmare men har saknat köpoäng eller så har det varit svårt med jobb i de krokarna
  • Anonym (Flytt)
    Anonym (Familjekär) skrev 2024-07-16 22:03:34 följande:

Ni gör ju som ni vill, gör det som känns bäst. Tänk bara på att i en helt ny stad har ni inget socialt nätverk, ingen avlastning. Små städer kan det också vara svårt att komma in i, rent socialt. Men det är er familj och ni som bestämmer.

Jo, tyvärr men som det är nu, som jag egentligen borde ha nämnt, så har vi ingen avlastning då mina föräldrar är lite till åren redan och jag har dålig kontakt med resten av släkten. Det vi hoppas på är att vi kan lära känna lite folk genom att träffa andra föräldrar ute på aktiviteter ute i stan, lekplatser och förskolan
  • minst

Kanske en konstig fråga men är det möjligt att dina föräldrar också skulle kunna tänka sig att flytta med? Självklart till en egen lägenhet, kanske i närheten. Om ni har en bra releation med varandra så kan det vara skönt att kunna hjälpa/träffa sina föräldrar ofta när dom börjar bli äldre. Allt beroende på hur dina föräldrars livsstuation ser ut där dom bor just nu. Har dom många aktiviteter och vänner på den ort där dom bor idag eller sitter dom mest ensamma hemma och inte gör så mycket. Hur ser möjligheterna ut för dem att få hemhjälp i framtiden på respektive ställe?.

• Anonym (Ulla)

Du ska flytta till en fin lägenhet i en bra stad. Vad ska jag tycka om det? Bra för dig och din familj naturligtvis!!

• Anonym (Tvillingmorsan)

Av det du beskriver TS, ska ni absolut flytta till den mindre staden med den nya fina lägenheten. Ni har allt att vinna och inte mycket att förlora. Ni har ändå inget större nätverk där ni bor nu. (Hur är det med vänner?)

Ni gör helt rätt som sätter era barn främst. De ska inte behöva växa upp i ett dåligt område bara för att ha nära till åldrande morföräldrar. Det bästa vore förstås om ni hittade något närmare, men nu är det som det är. Du har tydligt redogjort för er ekonomiska situation och ni verkar se fram emot ett nytt liv i den mindre staden. Ni kan fortsätta hålla tät kontakt med de släktingar ni önskar, samt hälsa på så ofta det går. 

• Anonym (Flytt)
    minst skrev 2024-07-17 01:28:48 följande:

Kanske en konstig fråga men är det möjligt att dina föräldrar också skulle kunna tänka sig att flytta med? Självklart till en egen lägenhet, kanske i närheten. Om ni har en bra releation med varandra så kan det vara skönt att kunna hjälpa/träffa sina föräldrar ofta när dom börjar bli äldre. Allt beroende på hur dina föräldrars livsstuation ser ut där dom bor just nu. Har dom många aktiviteter och vänner på den ort där dom bor idag eller sitter dom mest ensamma hemma och inte gör så mycket. Hur ser möjligheterna ut för dem att få hemhjälp i framtiden på respektive ställe?.

Det hade kanske varit en möjlighet längre fram att de kunde flytta med. Men där de bor nu har de mitt syskon och mer släkt. De sitter mest hemma och har inte så mycket aktiviteter för sig. Hemhjälp borde fungera bra på båda ställena.
  • Anonym (Flytt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-17 11:11:01 följande:

Av det du beskriver TS, ska ni absolut flytta till den mindre staden med den nya fina lägenheten. Ni har allt att vinna och inte mycket att förlora. Ni har ändå inget större nätverk där ni bor nu. (Hur är det med vänner?)

Ni gör helt rätt som sätter era barn främst. De ska inte behöva växa upp i ett dåligt område bara för att ha nära till åldrande morföräldrar. Det bästa vore förstås om ni hittade något närmare, men nu är det som det är. Du har tydligt redogjort för er ekonomiska situation och ni verkar se fram emot ett nytt liv i den mindre staden. Ni kan fortsätta hålla tät kontakt med de släktingar ni önskar, samt hälsa på så ofta det går. 

Vi har vänner som bor i närheten av den nya orten men i vår nuvarande stad har vi tyvärr inga längre då de flyttat iväg. Jag känner att vi är lite klara med den nuvarande staden då vänner flyttat, släkt inte umgås vanligtvis och föräldrar som börjar bli äldre. Jag känner att vi fått en chans nu att bygga nåt för framtiden. Barnen har ju hela framtiden för sig och måste få en trygg och fin uppväxt. Vi får nog ta att det blir surt och ledset ett tag ifrån föräldrar. Idag finns det ju iaf videochatt och vi kommer ju att hälsa på så ofta det går.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Flytt) skrev 2024-07-17 12:38:10 följande:
    Vi har vänner som bor i närheten av den nya orten men i vår nuvarande stad har vi tyvärr inga längre då de flyttat iväg. Jag känner att vi är lite klara med den nuvarande staden då vänner flyttat, släkt inte umgås vanligtvis och föräldrar som börjar bli äldre. Jag känner att vi fått en chans nu att bygga nåt för framtiden. Barnen har ju hela framtiden för sig och måste få en trygg och fin uppväxt. Vi får nog ta att det blir surt och ledset ett tag ifrån föräldrar. Idag finns det ju iaf videochatt och vi kommer ju att hälsa på så ofta det går.
    Finns det NÅGOT som håller er kvar där ni bor nu, förutom dina gamla föräldrar?

Det låter inte så.

Är dina föräldrar någorlunda klara i huvudet, borde de förstå. Ni kan hälsa på ofta, dessutom verkar de ha andra släktingar nära? 
  • Moana

Min dotter och familj flyttade bort drygt 50 mil
    för några år sedan. Jag var ledsen i början, men nu har man vant sig och det är så mycket bättre för dem nu än i Stockholm (där de bodde tidigare). Vi åker och hälsar på dem några gånger om året och då stannar man lite längre, typ 3-4 dagar och det funkar bra. Och de kommer hit några gånger per år också. Det blir lite kvalitetstid, men man kan ju aldrig hälsa på spontant och ställa upp och hämta på skolan och sånt. 

• Anonym (Flytt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-17 13:13:09 följande:
    Finns det NÅGOT som håller er kvar där ni bor nu, förutom dina gamla föräldrar?

Det låter inte så.

Är dina föräldrar någorlunda klara i huvudet, borde de förstå. Ni kan hälsa på ofta, dessutom verkar de ha andra släktingar nära? 
    Nej, det är ju egentligen bara mina gamla föräldrar som finns här och de har ju andra släktingar nära som de kan träffa ändå. Det är mina skuldkänslor som spökar just nu men jag vet ju innerst inne att det är barnen som behöver gå först.
  • Anonym (Flytt)
    Moana skrev 2024-07-17 13:44:30 följande:

Min dotter och familj flyttade bort drygt 50 mil
    för några år sedan. Jag var ledsen i början, men nu har man vant sig och det är så mycket bättre för dem nu än i Stockholm (där de bodde tidigare). Vi åker och hälsar på dem några gånger om året och då stannar man lite längre, typ 3-4 dagar och det funkar bra. Och de kommer hit några gånger per år också. Det blir lite kvalitetstid, men man kan ju aldrig hälsa på spontant och ställa upp och hämta på skolan och sånt. 

Det var fint att höra att det verkar ha löst sig rätt bra ändå! Jag tänkte om vi ska göra lika med besöken, att man stannar flera dagar i sträck några gånger om året och fokuserar på att få kvalitetstid tillsammans
  • Moana
    Anonym (Flytt) skrev 2024-07-17 19:23:01 följande:
    Det var fint att höra att det verkar ha löst sig rätt bra ändå! Jag tänkte om vi ska göra lika med besöken, att man stannar flera dagar i sträck några gånger om året och fokuserar på att få kvalitetstid tillsammans
    Ja det tycker jag absolut. Såklart att det blir en liten omställning i början, men låt inte ditt dåliga samvete hindra dig/er att leva era liv som ni vill.
  • Anonym (Nk)
    Anonym (Flytt) skrev 2024-07-17 19:23:01 följande:

Ja dessa besök blir ?lite mer? än att bara ses snabbt och fika då och då. Man umgås ordentligt, ingen stress, du hinner prata i enrum lite med din mamma och pappa om saker osv. Min mamma har alltid varit lite Avis på de som åker iväg för att hänga med familjen någonstans. Vi bor alla i Stockholm och ja? det blir inte de där långa helgerna osv. Med det sagt så tror jag detta blir toppen! 

• Räkan77

Det kommer bli toppen och ni kommer säkerligen bygga upp ett nätverk där ni bor.

Det jag tänker kam bli jobbigt längre fram är om dina föräldrar behöver hjälp och stöd i vardagen. Men eftersom de har kvar en dotter i närheten så ordnar det sig ju på dem fronten också.

Svar på tråden Flytta med barn