• Anonym (Vänta  är lång)

HPV och cellprov

Hej!

Jag  fick i våras besked om att jag testade positivt på HPV på ett självtest man gör hemma. Jag har aldrig tidigare testat positivt för detta eller haft förändringar så det var en chock 35 år gammal med samma partner i 10 år. Var därefter för 3,5 vecka sedan och tog ett nytt test hos gynekolog, glömde fråga hur lång tid man kan räkna med att detta provsvar tar. Någon som vet?

Förstod det som att de nu både kollar om HPV viruset är kvar samt om det finns några cellförändringar. Väntan på svar känns olidlig.

• Svar på tråden HPV och cellprov
  • Anonym (Andas)

Jag har också testat positivt för HPV ganska nyligen. Det testet kom svaret på ganska snabbt, efter fjorton dagar tror jag ungefär. Cellprovet däremot kunde vara åtta veckor sa de, men mitt svar kom snabbare. Nu har jag gjort:
    1) HPV prov - positivt.
    2) Cellprov - positivt. 
    3) Typning av HPV - lågaggressivt men fortfarande aktiv infektion. 

Och ska i slutet av sommaren på kolposkopi. Men ingenting pekar än så länge på att det skulle vara något malignt. Så andas, positivt HPV-test är väldigt vanligt, samtidigt som maligna cellförändringar är rätt ovanligt i förhållande till hur många som får HPV. De flesta läker ju ut helt av sig själva!

• Anonym (C)
    Jag testade positivt för HPV på en vanlig cellprovtagning. Mitt prov innehöll HPV men inga cellförändringar. Det enda som hände för mig var att de gjorde ett nytt test redan efter ett år istället för efter tre år som är standard. Efter ett år innehöll inte testet HPV längre. Har en kompis som testade positivt för HPV med ett hemmatest. Jag vet att hon då blev kallad till en vanlig cellprovtagning för att se så att hon inte även hade cellförändringar.
  • Anonym (Vänta  är lång)

Tack för Ditt svar Anonym (andas)
    Jag förstod det som att det (andra) provet som tas hos gynekolog/barnmorska kollar dem för både hpv och cellförändringar oavsett om det ena eller det andra finns? Eller menar du att du har gjort tre olika prov?

Jag fick vänta 4 veckor på svar på mitt hpv självtest, så verkar som det varierar sig lite då. Gjorde du också självtest första gången eller var det hos barnmorska?

Nä, jag vet logiskt att HPV är vanligt och även cellförändringar, men hjärnan går i spinn i all denna väntan och mitt i sommaren dessutom! 😕

• Anonym (Andas)

Mitt första HPV-prov togs hos barnmorska då jag valt att ta HPV-vaccin i vuxen ålder och då tas det i samband med vaccination. Så det var så det uppdagades. Men ja, jag har fått ta tre olika prov. Två första hos barnmorska, det tredje skickades hem till brevlådan som ett självtest. 

Svar på tråden HPV och cellprov