Kommer jag aldrig att kunna se bra igen?
Jag har ålderssyn, astigmatism och progressiva glasögon. Senaste året har jag skaffat två par glasögon av senaste Essilor modell. Ena paret skaffades efter undersökning från min vanliga optiker men jag såg snett på vänster öga.
Enligt en annan optiker var ena glaset felgjort med cylindern som diffade för mycket från receptet och var sned och vind så då gick jag till en ögonläkare och gjorde nya glasögon på samma recept (men korrekt utfört) och fick samma problem trots att cylindern nu satt som den skulle.
Ögonläkaren undersökte mig då och gav ett nytt recept där astigmatism sänktes med 0,25 men inga andra ändringar behövdes. Dessa glasögon fick jag idag och jag ser fortfarande snett på vänster öga.
Det är mest tydligt på min mobil men även ett papper kan bli snett.
Varför kan ingen göra så att jag ser rakt? Det är inte första gången det här händer men det är första gången det inte rättar till sig efter ett tag. Varför? Hur ska jag gå vidare nu? Är det bara att inse att jag aldrig kommer att se rakt mer? Är det något annat fel än astigmatism? Vad annat kan göra så att man inte ser rakt?