Anonym (Dåliga erfarenheter) skrev 2024-07-20 06:44:06 följande:
Jag är endabarn, och jag har alltid saknat det där att vara självklar för någon. Sedan jag fick mina egna barn tänker jag inte så mycket på det längre, för nu är jag ju självklar för dem - och dem för mig. Men innan jag lyckades träffa min man, så blev det många år av ensamhet och otrygghet, där jag kände att jag liksom virrade runt i världen och inte hörde hemma någonstans - medan alla andra hade tryggheten i sina syskonskaror.
Jag kände att jag fick vara med en liten tid i olika grupper, eller i olika vänskaps- och kärleksförhållanden - men det tog alltid slut, och då stod jag där ensam igen. Medan alla andra hade sina syskon kvar, dem hade de alltid. Därför var de mycket säkrare och tryggare än jag, som hungrade efter trygghet och samhörighet. Om jag inte hade fått mina barn så hade även resten av livet blivit miserabelt - och de som skaffar bara ett barn kan inte veta om han eller hon kommer att lyckas med att skaffa partner och barn. Det kan bli många år av ensamhet efter att föräldrarna är döda.
Dessutom vet jag många som på direkta eller indirekta sätt träffat sin partner genom sina syskon. Det var brorsans kompis, eller sonen i familjen där lillasyster var dagbarn, eller så träffade man honom på ett disco när man fick följa med sin storasyster och hennes kompisar dit... Som endabarn har man inget naturligt kontaktnät, ingenting gratis, man måste skaffa sig alla kontakter själv. Vissa är bra på det men vissa är inte det. Det händer att de senare ger upp och blir enstöringar.
Jag kan för övrigt fortfarande, nu när mina barn är vuxna, känna att det saknas relationer som andra människor har. T.ex. har mina barn inga kusiner på min sida. Jag har inget att "erbjuda", medan min man har det genom sina syskon. T.ex. på jularna. Eller när man hör andra berätta att "min bror ordnade ett sommarjobb på banken till min son, och sedan använde han det som merit för att söka till en annan bank, där han nu är fast anställd". Jaha. Och vem ska ordna ett sommarjobb åt MINA kids, då? De förlorar möjligheter som andra bara "har".
Min mamma har en syster. De är inte vänner, har absolut inget gemensamt. Min moster har aldrig räknat in mig när jag var hos morföräldrarna på landet samtidigt som hon, hennes man och mina kusiner. Jag var aldrig vatten värd. Att fira jul tillsammans, allihop, fanns inte på kartan utan det var varannan jul. Hon har aldrig lyft ett finger för min skull.
Ja, det finns de med bra relation till sina syskon och det finns de med en pissig relation. Det finns endabarn som är extrema ensamma och idealiserar syskonrelationen och det finns endabarn som skapat sig en egen extrafamilj genom nära vänner.
Mina barn har inga kusiner alls, på någon sida, eftersom vi båda är endabarn (nåja, jag har ett betydligt yngre halvsyskon som växt upp i ett annat land, men vi har ingen syskonrelation på det viset). Däremot så har vi kusinbarn (eller kusinbarnbarn) i hyfsat jämn ålder som de ser som sina kusiner. Farmor och farfar finns inte heller utan det är farfars syskon med respektive som tagit den rollen.