• Anonym (Nn)

Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?

Min pappa har tydligen skrivit äktenskapsförord. han sa att hon hade guld värt 1,8 mkr, så sa han att det inte finns papper på det. 

nån som vet vad han kan ha menat? Vi har ganska dålig kontakt så har inte frågat. Vad kan det finnas för anledning att inte ha papper på guld?

• Svar på tråden Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?
  • Anonym (Nn)

Kan inte citera. Men då ärver alltså hennes barn hans guld med då? 

det är rent guld. 

• Anonym (Nn)

Den andra personen skriver att guldet tillfaller oss, vilket jag antar menas mig och mitt syskon. 

• Anonym (Nn)

Hans fru kanske inte ens känner till guldet. Vore ju konstigt men så det ju också vara. Att bara jag vet att det finns, och brorsan är hos kronofogden. 

• Anonym (J)
    Anonym (Nn) skrev 2024-07-20 14:25:34 följande:

Kan inte citera. Men då ärver alltså hennes barn hans guld med då? 

det är rent guld. 

Mycket hänger på vad han skriver i sitt testamente.  Han kan också ge bort guldet innan han dör. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (J) skrev 2024-07-20 14:57:26 följande:
    Mycket hänger på vad han skriver i sitt testamente.  Han kan också ge bort guldet innan han dör. 
    Men om han inte skriver nåt testamente så får frun guldet och sen vi alla barn (Om han har kvar det)
  • Anonym (Nn)

Och vad händer om hon dör först? Har hennes barn rätt att få deras lott av guldet? 

vill bara veta, vet att det är hemskt att prata om. 

• Anonym (J)

Förenklat om han dör före sin fru och inget testamente 

Allt båda äger räknas samman, guld, fastigheter, aktier mm.  Hälften till dödsboet, hälften till frun.  Det i dödsboet delar barnen på.

Så om han äger guld för 250 kr och hon aktier för 750 kr så blir totalen 1000 kr.  Hälften går till frun, 500 kr, och hälften får barnen dela på, 500 kr

• Anonym (Nn)

Ok då har jag missuppfattat det totalt att det på nåt vis skulle tillfalla mig och brorsan. Möjligt att han har testamente men det har han ej sagt nåt om. 

uppfattade det dock som att guldet skulle tillfalla oss, hans barn. 

• Anonym (J)
    Anonym (Nn) skrev 2024-07-20 15:28:31 följande:

Ok då har jag missuppfattat det totalt att det på nåt vis skulle tillfalla mig och brorsan. Möjligt att han har testamente men det har han ej sagt nåt om. 

uppfattade det dock som att guldet skulle tillfalla oss, hans barn. 

Om du verkligen vill reda ut detta bör du dels prata med din far och dels en juris.  
  • Anonym (Arv)

Jag förutsätter inget testamente:

Hela arvet går direkt till dig och dina syskon eftersom din pappa och hans nya fru inte har några gemensamma barn. Hade de haft gemensamma barn hade även de ärvt och då hade hans fru genom detta ärvt honom. Som det är nu (utan testamente) så får hans fru sin del av giftorättsgodset, men ärver 0.

• Anonym (G)
    Anonym (Arv) skrev 2024-07-20 21:08:18 följande:

Jag förutsätter inget testamente:

Hela arvet går direkt till dig och dina syskon eftersom din pappa och hans nya fru inte har några gemensamma barn. Hade de haft gemensamma barn hade även de ärvt och då hade hans fru genom detta ärvt honom. Som det är nu (utan testamente) så får hans fru sin del av giftorättsgodset, men ärver 0.

Varför skulle frun inte ärva för att de inte har gemensamma barn?
  • Anonym (Arv)
    Anonym (G) skrev 2024-07-20 21:11:10 följande:
    Varför skulle frun inte ärva för att de inte har gemensamma barn?
    För att det är så det fungerar enligt ärvdabalken. Om det endast finns särkullbarn så ärver inte maken/makan. Bröstarvingar går alltid först. (Arvingen kan dock avstå sin rätt till förmån för maken/makan, men det måste i så fall göras aktivt.)

Därför är det ett måste med testamente om man har särkullbarn och vill att maken/makan ska ärva.

Observera att hans nuvarande fru alltså får halva giftorättsgodset, men i normalfallet inte mer. Det finns dock en paragraf i ärvdabalken som garanterar maken/makan minst fyra prisbasbelopp, men det inkluderar giftorättsgodset och den egna enskilda egendomen. Så ja, om hon inte får minst 4 prisbasbelopp tas det från kvarlåtenskapen så hon får totalt 4 prisbasbelopp. Men hon ärver fortfarande inte.
  • Anonym (Nn)

Tack så mkt för svar!
    precis som har inga gemensamma barn. 

Svar på tråden Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?