• Anonym (Arv)

Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?

Jag har skuldsanering och kommer förmodligen inom snar framtid få ärva en del, både kontanta medel, fastighet, lösöre och fordon. Vi kommer vara flera dödsbodelägare.

Jag skulle vilja överlåta min arvsandel till förmån för mina barn men har förstått att det det måste göras på visst sätt. 

kan jag överlåta arvet efter bouppteckningen när vi vet hur arvet ska fördelas eller måste det ske innan? 

i detta fall kommer skogsbruksfastigheten förmodligen vara kvar i dödsbo något år. kan man använda denna tid till att fundera eller måste handlingen om överlåtelse in tillsammans med bouppteckningen?

eftersom jag har skulder undrar jag även om kronofogden kan stoppa överlåtelsen till mina barn och ta det arv jag tänkt överlåta ifrån dem? 

att jag kan bli av med skuldsanering förstår jag. I mitt fall handlar det om att jag fått en sjukdom som jag inte vet om jag överlever en längre tid och vill trygga mina barns framtid istället för att lämna dem helt tomhänta 

• Svar på tråden Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?
  • Anonym (lemuren)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 11:41:12 följande:

Går inte att testamentera bort sin arvslott likt skribenterna ovan försöker hävda. Det begriper man om man ägnar 5 min åt att läsa ärvdabalken. I övrigt så är det väl bra att du tvingas göra rätt för dig?

Du borde nog ha ägnat mer än 5 minuter åt lagen, smartypants.

Ingen kan tvingas ta emot ett arv.

lawline.se/answers/maste-man-ta-emot-ett-arv
  • Anonym (Lisa)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 17:10:07 följande:
    Nej, det går inte. Du borde byta namn till "Lisa med noll koll".

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-20 18:02:34 följande:
    Är nog du smulan som ska ha lite bättre koll, trodde jag de flesta visste att man får skriva ett testamente, varför skulle det annars finnas? I det här fallet så är det vad jag förstått Ts som är bröstarvinge men eftersom det är hens önskan att barnen ärver istället så kommer ts ju inte bestrida testamentet.
  • Anonym (JB)

SmulanFnulan:
    Mina föräldrar har testamenterat bort ett barns laglott till dennes barn. Klandras inte testamentet får barnbarnen pengarna. Det är skrivet hos jurist.

• Anonym (Arv)
    Anonym (S) skrev 2024-07-20 12:09:15 följande:

De vet inte att arvet är på väg men de kommer garanterat få veta det när pengarna väl kommer in eller om en fastighet registreras på dig.

Bra att veta: Om du har en fastighet skriven på dig och någon av de du är skyldig pengar lämnar in krav till KF att fastigheten ska säljas för att lösa skulden så har KF inget val än att kräva det, och det spelar ingen roll om ni är flera samägare. Har nyss varit tvungen att själv ta reda på denna info pga ett ex med skulder. De kommer inte förvarna de andra ägarna så de hinner lösa ut dig utan informerar bara om att det blir tvångsförsäljning. Då får de vara med och lägga bud precis som alla andra på marknaden.

tack, i nuläget finns ingen fastighet skriven på mig. Som jag förstår är det efter arvskifte utmätningen sker och först då den som lånat ut pengar eventuellt skulle tvinga oss att sälja. 

kan jag undvika detta genom att innan arvskifte välja att inte bli delägare i fastigheten?  

i vårt fall är det verksamhet på gård med jordbruk som är tänkt att drivas kvar inom familjen. kan  verkligen kräva att mina syskon säljer allt pga mina skulder om det finns övriga medel att lösa mina skulder med?

• Anonym (Arv)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 11:41:12 följande:

Går inte att testamentera bort sin arvslott likt skribenterna ovan försöker hävda. Det begriper man om man ägnar 5 min åt att läsa ärvdabalken. I övrigt så är det väl bra att du tvingas göra rätt för dig?

Absolut, men vill inte att arvet som gått från generation till generation ska bli föremål för försäljning eller utmätning och drabba mina barn och syskon längre fram.

jag vill försöka göra rätt för mig med mina egna intjänade medel som jag gör i nuläget
  • Cathariiina
    Anonym (H) skrev 2024-07-20 06:09:21 följande:

Högst tveksamt. 

https://lawline.se/answers/kan-jag-overlata-min-arvslott-till-mitt-syskon-for-att-hindra-utmatning 

Från din länk:

"Kronofogden hindras däremot från att utmäta egendom då fått genom arv om denna förvärvats med villkoret att den inte får överlåtas eller bli villkor för utmätning(5:5 UB). Detta kräver att din far innan sin död upprättat ett testamente där det står att egendomen ej får överlåtas. Detta hade varit det absolut bästa i din situation för då hade ditt arv varit skyddat från KFM."

Detta skulle ju lösa problemet, att testatorn själv skrev i sitt testamente, medan han är i livet, att arvet inte får utmätas eller överlåtas. Jag visste faktiskt inte att man kan komma runt Kronofogden så enkelt, men de borde ju veta detta på Lawline. 

Det kan förstås vara svårt att ta upp ämnet "testamente" med en äldre släkting, för det kan verka som att man bara sitter och väntar på att personen ska dö... Kanske kan du försiktigt föra in ämnet i samtalet, i någon förtrolig stund..?
  • Yllop

Det finns vissa nackdelar med att testamentera något med överlåtelseförbud.
    Är det en fastighet kan man inte sälja den, ge bort den eller ta ett lån med den som säkerhet.

• Anonym (Arv)

Ok, men att överlåta arv till barnen är alltså ingen idé om jag vill få fortsatt skuldsanering?

vad bör jag göra Och när ska jag göra det?

kan jag göra något för att undvika att fastigheten säljs på exekutiv auktion?

hur vanligt är det att man säljer en fastighet på Exekutiv auktion när man försöker betala för sig?

arvet kommer inte tillfalla mig förens dödsboet är upplöst. det kommer förmodligen finnas kvar något/några år då vi kommer vara flera dödsbodelägare och driva det så tills vi fått klarhet i vem som ska ta över.

vad händer om jag avlider innan arvet är skiftat? Tillfaller det mina barn per automatik? 

• Anonym (H)
    Anonym (Arv) skrev 2024-07-22 00:03:07 följande:

Ok, men att överlåta arv till barnen är alltså ingen idé om jag vill få fortsatt skuldsanering?

hur vanligt är det att man säljer en fastighet på Exekutiv auktion när man försöker betala för sig?

arvet kommer inte tillfalla mig förens dödsboet är upplöst. det kommer förmodligen finnas kvar något/några år då vi kommer vara flera dödsbodelägare och driva det så tills vi fått klarhet i vem som ska ta över.

vad händer om jag avlider innan arvet är skiftat? Tillfaller det mina barn per automatik? 

Om du dör ärver dina barn. Kan du inte ta ett extrajobb så du blir av med din skuld fortare?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arv) skrev 2024-07-22 00:03:07 följande:

Jag förstår det som om den du ska ärva väljer att testamentera till dina barn istället för dig så borde du och din skuldsanering inte påverkas. Skulle du avlida innan arvet ärver dina barn. Jag ärvde t ex min farmor (och dennes syster) för att min pappa gick bort innan tyvärr.
  • tombs

Arvsavstående fungerar när det gäller utmätning eftersom man inte har tillgången i sin ägo och inte heller "straffas" om arvsavståendet kommer fram. När det gäller skuldsanering fungerar det i och för sig att avstå, men eftersom man under skuldsaneringstiden är skyldig att dels göra allt man kan för att få in så mycket pengar som möjligt och dels att anmäla större förändringar i ekonomin så skulle ett arvsavstående kunna sluta med att betalningsplanen görs om med en större engångsbetalning eller en förlängd betalningsperiod eller i värsta fall att skuldsaneringen upphävs. Detta under förutsättning att arvsavståendet kommer fram, det är med andra ord riskabelt. Rådgör med en budget och skuldrådgivare.

Svar på tråden Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?