• Anonym (Missmatch)

Känslan av att inte vara omtyckt utan anledning

Jag är inte mobbad och har aldrig varit. Däremot tycker jag mig känna som att folk har ett agg mot mig utan anledning. Jag har exempelvis ofta fått ta emot syrliga/stöddiga kommentarer på helt oskyldiga uttalanden man gjort (både i text och tal.)  Även mina föräldrar beter sig så mot mig. 
    Jag förstår inte riktigt vart det där kommer ifrån. Jag säger/gör inget elakt och är mycket självmedveten om hur jag framstår. Det känns mer som att jag omedvetet triggar folk så fort man öppnar munnen och ibland behövs inte ens det för att folk ska störa sig på en. 

Någon annan som känner sig sådär missförstådd? 

• Svar på tråden Känslan av att inte vara omtyckt utan anledning
  • Anonym (T)
    Anonym (Dempw) skrev 2024-07-25 19:06:43 följande:
    Är det här ditt sätt att förmedla att du är en känslosam kvinna som pratar (skriver) för mycket? Tror du att ts också är bipolär? Vad är det som gör mig till en feminist i din värld? Eller är det bara ett utslag för dina känslor?

Jag är inte feminist förresten.
    Det TS sa som du störde dig på. Det är inget konstigt alls. Det vill säga för alla som är normala.. 
  • Anonym (Jag förstår)

SVAR till Anonym (S):

Nu har jag läst på den sida du länkade till och jag förstår nu bättre din mening i ditt inlägg.

Jag håller med om att HSP:n kan användas för att undslippa ta i tu med vissa saker. 
    Har även själv gjort så emellanåt.

Jag har också några diagnoser och känner igen vissa av dessa egenskaper i HSP:n, så jag förstår att det finns en förvirring kring vad som är vad.

Denna förvirring råder även inom HSP-världen. En del har inställningen att HSP enbart handlar om den överkänslighet som våra sinnen lider av.

Det bästa för en högkänslig person som har denna djupare känslighet utöver denna överkänslighet är att ha människor omkring sig som allra helst är på samma våglängd eller som åtminstone kan förstå varför det kan vara starkt i vissa stunder och att det är helt okej.

Även om små barn inte kan sk ?reglera? sina känslor som vuxna kan så ser ändå vuxna till att dessa känslouttryck ?regleras? för att de VUXNA TYCKER att dessa uttryck är jobbiga att hantera. Man sätter nappen i munnen eller sätter dom framför den digitala nappen för att själv få sinnesro, fast det egentligen handlar om att få sinnesro från sina egna känslor som börjar smyga sig fram. Barnet har bara varit katalysator för detta utlopp. 

Så man får gärna fundera över varför man tycker att människor måste "reglera sig" för att anpassa sig efter denna norm att vara ?lagom. Att inte vara för mycket, men inte heller vara för lite. Vad är det inom en själv som man tycker borde "regleras", trots att man tycker att man redan har "reglerat" tillräckligt? 

Det kanske är därför som många dras till djur för att djuren ej ännu har lärt sig att kunna ?reglera? sina känslor. De bara är och de hjälper oss i många lägen att också bara vara.

Så länge man får vara sig själv i sina uttryck utan att man använder dessa uttryck för destruktiva ändamål så tycker jag att det är det som är det väsentliga och meningsfulla. 

• Anonym (Missmatch)
    Anonym (Dempw) skrev 2024-07-25 18:53:02 följande:

Jag trodde faktiskt att du var ute efter att ta reda på varför du inte är omtyckt. 

Ja, människor kommer att triggas och dumförklara dig om du kör med diverse konspirationsteorier såsom att coronavaccin innehåller chip eller vad det nu kan vara. 

Att du berättar att du pga ditt kvinnliga kön är känslosam är ett påstående som är helt onödigt och triggar andra eftersom det inte finns en förankring till något, enbart en (faktiskt) nedlåtande fördom.

Ja, du överskattar din förmåga att läsa ett rum. När breivik utförde sitt attentat och människor i fikarummet är ledsna så avfärdar du nonchalant det. Antingen så är du medveten om att andra är chockade och ledsna, har du då gjort ett medvetet statement, eller så har du ingen koll på andras känslor.

Det beror på DIG att ingen gillar dig. 

Jag tar gärna emot konstruktiva förslag. Men det du har kommit med har varit allt annat än konstruktivt. Det är så uppenbart att du inte vill hjälpa. Du vill bara gräla. Annars hade du inte fastnat vid vaccin, kön och fan och hans moster...

Suck.... Nu killgissar du till din fördel igen. Varför vill du så gärna få det till att jag är den onda? Du tycker uppenbarligen att det är mig det är fel på. Så ge mig en lång lista på varför. Du som känner mig bättre än mig själv borde lätt kunna göra en sådan lista. 
  • Anonym (Missmatch)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-25 19:05:57 följande:
    Jag tycker att det är bra att människor står på sig. Tycker dock att TS tog i för mycket.
    På vilket sätt tog jag i för mycket? Förklara gärna. 
  • Anonym (K)

Hög igenkänning! Följer tråden. Jag är en kvinna på 30 son alltid har svårigheter i relationer så har för egen del dragit slutsatsen att jag har någon personlighetsstörning, men aldrig utretts av vården el dyl. min strategi är att ligga lågt och vara artig på arbetsplatsen men inte ta lunch samtidigt som andra eller aw m.m eller prata för mycket med andra utan mer lägga det på en ytlig nivå, samt berömma andra. När jag märker att folk tittar konstigt på mig när jag går förbi brukar jag bara hälsa och passa på jobba när de har rast så kan jag ta rast efter dem osv. Man kan hitta strategier för att det ska funka. 

• Anonym (Missmatch)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-25 18:00:29 följande:
    Nej, verkligen inte. Du överreagerade starkt och ja, om du reagerar så starkt när upplever dig triggad, så förstår jag att människor omkring dig reagerar.
    Om du tyckte mitt svar var att överreagera starkt så vill du nog inte veta hur jag blir när jag blir arg. Då hade du och Dempw skitit på er av skräck ;) 
  • nihka
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-07-20 22:33:41 följande:
    Känslan av att inte vara omtyckt utan anledning

Jag är inte mobbad och har aldrig varit. Däremot tycker jag mig känna som att folk har ett agg mot mig utan anledning. Jag har exempelvis ofta fått ta emot syrliga/stöddiga kommentarer på helt oskyldiga uttalanden man gjort (både i text och tal.)  Även mina föräldrar beter sig så mot mig. 
    Jag förstår inte riktigt vart det där kommer ifrån. Jag säger/gör inget elakt och är mycket självmedveten om hur jag framstår. Det känns mer som att jag omedvetet triggar folk så fort man öppnar munnen och ibland behövs inte ens det för att folk ska störa sig på en. 

Någon annan som känner sig sådär missförstådd? 

Om det är ett mönster från din omgivning har ju inte många av varandra oberoende personer uppfattat dig fel utan det finns i så fall fog för deras reaktioner.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (K)

Jag tror exempelvis om man har Aspbergers kan man säga saker som framstår som märkliga utan att vara elakt menade. Eller att man kanske har personlighetsdrag som uppenbarligen inte är trevliga, men det är svårt att veta vad när ingen säger något utan man märker av att folk ogillar en i flera olika sammanhang under livets gång. Man kan bara göra sitt bästa. Och hellre ligga lågt en gång för mycket om någon skulle bli irriterad istället för att gå till försvar direkt exempelvis. Alla människor är så olika och det finns massa människor som får andra att skina, det är som om de har en medfödd förmåga. Låt dessa ta plats. 

• Anonym (K)
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-08-15 19:09:34 följande:
    Om du tyckte mitt svar var att överreagera starkt så vill du nog inte veta hur jag blir när jag blir arg. Då hade du och Dempw skitit på er av skräck ;) 
    Wow allt det du beskriver passar exakt in på mig! Även det där med föräldrarna. Har också haft problem hela livet med familjen. Vill du berätta mer om hur de var mot dig när du växte upp? Känner igen mig i allt du skrivit hittills. 
  • Anonym (Dempw)
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-08-15 19:02:19 följande:
    Jag tar gärna emot konstruktiva förslag. Men det du har kommit med har varit allt annat än konstruktivt. Det är så uppenbart att du inte vill hjälpa. Du vill bara gräla. Annars hade du inte fastnat vid vaccin, kön och fan och hans moster...

Suck.... Nu killgissar du till din fördel igen. Varför vill du så gärna få det till att jag är den onda? Du tycker uppenbarligen att det är mig det är fel på. Så ge mig en lång lista på varför. Du som känner mig bättre än mig själv borde lätt kunna göra en sådan lista. 
    Du är inte oomtyckt utan anledning. Du är oomtyckt för att du är aggressiv och har aggressiva tendenser när du säger saker. Det borde vara konstruktiv information, det är ju något du har möjlighet att förändra. Den här "listan" du vill att jag presenterar är också aggressivt.

ja, det är dig det är fel på. 
  • Anonym (Missmatch)
    Anonym (K) skrev 2024-08-15 19:06:51 följande:

Hög igenkänning! Följer tråden. Jag är en kvinna på 30 son alltid har svårigheter i relationer så har för egen del dragit slutsatsen att jag har någon personlighetsstörning, men aldrig utretts av vården el dyl. min strategi är att ligga lågt och vara artig på arbetsplatsen men inte ta lunch samtidigt som andra eller aw m.m eller prata för mycket med andra utan mer lägga det på en ytlig nivå, samt berömma andra. När jag märker att folk tittar konstigt på mig när jag går förbi brukar jag bara hälsa och passa på jobba när de har rast så kan jag ta rast efter dem osv. Man kan hitta strategier för att det ska funka. 

Det låter jobbigt du. Funderat på att byta jobb där du är mer en i gänget eller kan vara dig själv? Låter nästan som vuxenmobbing det där faktiskt. 
  • Anonym (Missmatch)
    nihka skrev 2024-08-15 19:11:18 följande:
    Om det är ett mönster från din omgivning har ju inte många av varandra oberoende personer uppfattat dig fel utan det finns i så fall fog för deras reaktioner.
    Alla är inte såna hela tiden. Tyckte "Jag förstår" förklarade det hela bra. 
  • Anonym (Missmatch)
    Anonym (Dempw) skrev 2024-08-15 19:14:27 följande:
    Du är inte oomtyckt utan anledning. Du är oomtyckt för att du är aggressiv och har aggressiva tendenser när du säger saker. Det borde vara konstruktiv information, det är ju något du har möjlighet att förändra. Den här "listan" du vill att jag presenterar är också aggressivt.

ja, det är dig det är fel på. 
    Aha.. Så du tycker man är aggressiv när man ställer motfrågor som du inte kan svara på.. Intressant :) Din debattförmåga är verkligen imponerande. 
  • Anonym (Missmatch)
    Anonym (K) skrev 2024-08-15 19:14:23 följande:
    Wow allt det du beskriver passar exakt in på mig! Även det där med föräldrarna. Har också haft problem hela livet med familjen. Vill du berätta mer om hur de var mot dig när du växte upp? Känner igen mig i allt du skrivit hittills. 
    Oj.. Ja du.. Båda ogillade när jag hade en egen åsikt och egen vilja. Det är väl den röda tråden genom min uppväxt egentligen. Det resulterade i att jag både som barn och vuxen hade jättesvårt att säga nej eller hävda min rätt. Och det resulterade i att jag var folk och situationer till lags när det gick ut negativt över mig.

Själv? :) 
  • Anonym (Dempw)
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-08-15 20:37:52 följande:
    Aha.. Så du tycker man är aggressiv när man ställer motfrågor som du inte kan svara på.. Intressant :) Din debattförmåga är verkligen imponerande. 
    Tror du din tråd är någon slags debatt? så bisarrt.

Ja, Jag tycker du är aggressiv. Du vill att jag ska presentera en lång lista över alla dina negativa egenskaper där du sarkastiskt menar att "eftersom jag känner dig bättre än dig själv"

Har förvisso försökt förklara varför du uppfattas som aggressiv i de exemplen du tillhandahåller. Men fortsätt som du gör för all del, mig gör det detsamma. 
  • Anonym (Dempw)
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-08-15 20:42:21 följande:
    Oj.. Ja du.. Båda ogillade när jag hade en egen åsikt och egen vilja. Det är väl den röda tråden genom min uppväxt egentligen. Det resulterade i att jag både som barn och vuxen hade jättesvårt att säga nej eller hävda min rätt. Och det resulterade i att jag var folk och situationer till lags när det gick ut negativt över mig.

Själv? :) 
    Det förklarar dina passivt aggressiva egenskaper. Typexempel på det är din breivik historia.
  • Anonym (Positivt tänk)

Ingen rök utan eld.

Du säger att du blir lätt sårad och tar illa vid dig var andra säger. Tänker du likadant tvärtom? Att du faktiskt kanske sårar andra som också tar illa vid sig?

Det bästa jag kan råda dig i dessa situationer är att titta på sitt egna beteende och hur du själv kan påverka situationen som gör att du lätt hamnar i dessa dåliga situationer och tar illa vid dig.

Vi kan inte påverka andras beteende sig gentemot oss. Det enda vi kan påverka är vårt egna beteende om vad vi säger och hur vi reagerar i olika situationer.

Titta inåt istället för att fokusera på andras beteende. Det kanske finns något att lära sig?
  • nihka
    Anonym (Missmatch) skrev 2024-08-15 20:34:05 följande:
    Alla är inte såna hela tiden. Tyckte "Jag förstår" förklarade det hela bra. 
     Men många är det. Det skriver du iaf i din trådstart - att du "ofta fått ta emot syrliga/stöddiga kommentarer på helt oskyldiga uttalanden man gjort (både i text och tal.)"

Då har väl dina kommentarer inte uppfattas som så "oskyldiga" av andra som du föreställer dig. Samma sak här i tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Känslan av att inte vara omtyckt utan anledning