Olycklig vän - giftermål
Jag har en vän jag känt länge. Han är uppvuxen i Sverige men hans föräldrar är invandrare från en annan kultur. De är starkt troende inom det och förbjöd honom att ha partner från någon annan kultur än deras. Jag vet att han känt sig stressad över detta, men sagt att han accepterar pga att det är deras ?regler?. Skulle han inte följa det bryter de all kontakt.
Han fick dock välja själv vem han skulle gifta sig med, så länge hon är inom samma kultur då, så han sökte runt på någon internationell dejtingsajt och fick kontakt med en tjej. När de skrev tyckte han att dem klickade. Han åkte till hemlandet och träffade henne under 2 veckor. De förlovade sig typ direkt. Några månader senare åkte han tillbaka och då var det dags för giftermål. Han tyckte att det kändes okej, men var under stor stress från hans familj och släkt som länge varit på honom om att det är dags att han gifter sig.
?
Nu har hon varit i Sverige ett tag och flyttat in hos honom. Tyvärr märker jag att han inte känns lycklig längre. Han har verkligen förändrats, men vill inte prata så mycket om det utan menar på att det bara är att gilla läget. Hans föräldrar gjorde en liknande resa när de träffades.
Kan jag som vän göra något för att stötta/honom? Vill bara att han ska må bra. Skilsmässa är inte förbjudet vad jag vet, men ses inte positivt. Finns det någon här som gjort något liknande? Har ni mått bättre med tiden?