• Anonym (Karl)

Känslomässigt otillgänglig partner

Hej jag vet inte riktigt om detta är rätt ställe att skriva detta på men jag tar min chans.
    Jag och min tjej har varit tillsammans i 3 år och 11 månader. Men på senaste har det uppstått ett väldigt illa problem. Jag har under väldigt lång tid fördelat tiden mellan jobb och henne väldigt mycket. Vi är 19 år gamla så inte gamla alls. Men nu när hon har börjat jobba så fördelar hon ingen tid alls till mig. Jag har då sagt detta till henne. Men då kände hon sig förminskad och blev väldigt arg/ledsen. 
    Jag har även bipolär sjukdom. Och just nu då är jag i en ganska svår depression. Då blir det lätt att jag vill prata med henne väldigt ofta. Men då tycker hon jag är jobbig och jag känner mig bara klängig. Jag vill ju på något sätt säga vad jag känner utan att få henne arg eller att jag blir mer deppig.

hon har blivit väldigt självupptagen och känslokall sen hon började jobba och förstå att det kan vara stressigt och så men känns bara segt när jag alltid har brytt mig om henne. även när jag jobbade 11 timmars pass medans man var svårt deprimerad och sliten. Jag blir bara ledsen och besviken men vågar inte prata mer med henne om det. då blir allt värre
    Då har jag testat att inte skriva något till henne men då händer liksom inget. Hon frågar inte hur jag mår när hon vet hur illa mina depressioner kan bli med självskadebeteenden och självmords tankar. Men hon frågar inte hur jag mår ändå.
    Hon bryr sig mer om att lägga ut tik toks och att vara som en ?influenser?. Hennes föräldrar vet min situation och är väldigt omtänksamma och kramar mig och frågar hur det går. Då sitter hon bara bredvid och säger inget. 
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon tar inte åt sig när man säger till och känner sig istället som ett offer och lägger kommentarer som ?jag är väll världens sämsta människa? lite snäsigt. Hon vill inte prata telefon och skickar aldrig sms. Förstår för er att det kan vara svårt för er att sätta er in i min situation men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Slutar jag skriva känns det bara som vi kommer glida isär istället. Låtsas jag som ingenting och låter hon komma till mig så är det precis som inget har hänt och jag tycker det är väldigt väldigt viktigt att få ut vad man tänker på.
    Förstår att det är mycket att läsa men blir otroligt tacksam för svar❤️
  • Svar på tråden Känslomässigt otillgänglig partner
  • Anonym (M)

Ja, när det gäller din bipolaritet så kan du tyvärr inte lägga det på henne, särskilt inte nu när hon själv också är rätt utarbetad. Ni ska ha en relation bara, hon är inte din terapeut. En partner ska kunna lyssna ja, men inte hur mycket som helst.

Du får nog acceptera att det är flera saker som inte funkar här mellan er, och det är inte bara hennes fel faktiskt. Det bästa vore om du drog dig ur nu istället för att vänta på att hon tvärdumpar dig en dag när hon fått nog.

• Anonym (44)

Du måste ha en annan person, helst en terapeut som du kan pratavav dig med när det gäller ditt dåliga mående.
    En flickvän kan aldrig behöva vara den som ska vara den som du kan ösa ur dig all skit över.
    Då kommer inte förhållandet bli långvarigt.

Svar på tråden Känslomässigt otillgänglig partner