• Anonym (Ok)

Festar du med din 16 åring?

Hade du tyckt det var okej att dricka alkohol med din son på 16 år?

• Svar på tråden Festar du med din 16 åring?
  • Anonym
    Anonym (Jessica) skrev 2024-10-02 15:54:36 följande:
    Då hade du dåligt inflytande från början alltså när han inte ens vill dricka. Det du! 
    Va?
    Hur fick du ihop den slutsatsen?
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-10-02 15:50:23 följande:
    Var skrev jag att vi festade?
    Att dricka alkohol ät inte synonymt med att festa. Men som så ofta här i forumet så antas det  en massa som inte sagts.
    Aka förutfattade meningar.
    Frågan är ju ställd så i trådstarten. Festar du med din 16-åring heter den här tråden. 
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 16:27:10 följande:
    Frågan är ju ställd så i trådstarten. Festar du med din 16-åring heter den här tråden. 
    Med följdfrågan "Hade du tyckt det var okej att dricka alkohol med din son på 16 år?"

• Tukt

Rätt stor skillnad på att:
    Dricka alkohol med sin 16-åring.
    Festa med sin 16-åring.
    Bjuda sin 16-åring på alkohol.

• Anonym
    Tukt skrev 2024-10-02 16:42:44 följande:

Rätt stor skillnad på att:
    Dricka alkohol med sin 16-åring.
    Festa med sin 16-åring.
    Bjuda sin 16-åring på alkohol.

Tänka sig, detta fick nedåttumme på!
  • Anonym (Y)
    Anonym skrev 2024-10-02 15:12:22 följande:
    Är definitivt inte misslyckad med två vuxna, välfungerande söner.

Är inte heller intresserad av dina forskare.

Förstod att något liknande skulle komma som reaktion på min kommentar. Vilket är ok men inte betyder någonting. Alls.

Just det, "tjafsa" stavas med ett f.

Ja det krävs ju en speciell människa som
    1. Skryter med att man begått upprepade lagbrott och gett minderåriga alkohol.
    2. Tror att det ska vara det skinande riktmärket för alla att följa just för att dess avkomma inte dött eller supit ihjäl sig.

Är inte förvånad att du inte kan läsa forskningsstudier.

• Anonym (Tillåtet)
    Anonym (Y) skrev 2024-10-02 23:05:00 följande:

2. Tror att det ska vara det skinande riktmärket för alla att följa just för att dess avkomma inte dött eller supit ihjäl sig.

Det är inte olagligt att som vårdnadshavare erbjuda en mindre mängd alkohol till en som är 15 år eller äldre. 
  • Xenia
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-22 14:39:13 följande:

Jag menar om din son får festa med dig och med dina kompisar och familj. Menar är det bättre han festar hemma så man har koll?

Tror du verkligen att du har koll då? I så fall festar han både borta och hemma.

Bjuder man sin 16-åring på alkohol så lär hen sig två saker:

- Man behöver inte bry sig om lagen, mina föräldrar gör det ju inte

- Man måste ha alkohol för att ha kul, alltså ska jag ha alkohol när jag ska ha kul med kompisarna också

Det är klart att man inte vet vad hen gör när hen är ute med kompisarna, men man kan iaf vara ett gott exempel själv
  • Anonym (Rositha)

Nja, inte ännu men jag och tjejerna brukar röka tillsammans på balkongen.

• Anonym
    Anonym (Y) skrev 2024-10-02 23:05:00 följande:

1. Talar om anonymt att det sextonåriga barnet fick hämta två glas vin på en hel kväll på en utlandssemester.

2. Inser att det inte har någon som helst betydelse när det bara skett vid enstaka tillfällen utomlands.

Åjo, jag kan läsa men jag väljer att inte göra det då detta ämne inte intresserar mig.

Det krävs också en speciell sorts människa för att lyckas att fantisera ihop en fyllkaja som super sina barn fulla, efter att ha läst det lilla jag skrivit.
    Du kanske borde använda din fantasiförmåga till något vettigare, som att skriva en pekbok för småbarn kanske.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym skrev 2024-10-02 15:59:36 följande:
    Va?
    Hur fick du ihop den slutsatsen?
    Ja om han sedan blev i princip nykterist hade iallafall jag känt att varför lät jag ens honom dricka alkohol då. Så onödigt. Kunde väl lika gärna ha väntat tills han var 18/20 då det är lagligt lika gärna. Men för vissa föräldrar verkar det väldigt viktigt att låta ungen smaka alkohol tidigare än så. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym skrev 2024-10-02 14:42:22 följande:
    Min sextonåring har druckit med mig utomlands. Även som 15- och 17-åring.

Det är numera runt tio år sedan och han är i stort sett nykterist, dricker max ett par gånger per år. Trots att han fick dricka med mig. Det du!
    Du låter lite stolt. Det är det. Han är nykterist nu. Ja men han drack med dig som fjuttig 15-åring det hade då inte jag varit stolt över 
  • Jessican922
    Anonym skrev 2024-10-03 05:36:34 följande:

1. Talar om anonymt att det sextonåriga barnet fick hämta två glas vin på en hel kväll på en utlandssemester.

2. Inser att det inte har någon som helst betydelse när det bara skett vid enstaka tillfällen utomlands.

Åjo, jag kan läsa men jag väljer att inte göra det då detta ämne inte intresserar mig.

Det krävs också en speciell sorts människa för att lyckas att fantisera ihop en fyllkaja som super sina barn fulla, efter att ha läst det lilla jag skrivit.
    Du kanske borde använda din fantasiförmåga till något vettigare, som att skriva en pekbok för småbarn kanske.
    Här får du en som inte är anonym , jag tycker också att det är fel att ge alkohol till minderåriga 
Svar på tråden Festar du med din 16 åring?