• Anonym (Frun)

Samma visa varje semester... Jag blir snart galen på min man

Är det fler där ute som är gift med en missnöjd surgubbe?
    Varje semester samma beteende. Han går hela året och klagar på att han inte hinner titta på de filmer han vill se, sitta vid datorn etc Detta för att han arbetar heltid och sedan har vi barn, hus, trädgård mm

Nu har vi fyra veckors semester. De två första har vi varit på resande fot. Då har han varit på gott humör. 
    Direkt när vi kommer hem då kommer missnöjet över att inget händer. Han blir sur och tvär. Det syns på hela honom. Han kan inte komma på något själv, det är jag som ska planera men jag behöver några dagar och bara vara hemma utan något planerat. Säger till honom att titta på film, sitt vid datorn. Nej, inte kul. 
    Han är 46, inte 5.... Det blir värre för varje år. 

Vi har fasta semesterperioder så det går inte att lägga omlott 

Jag blir galen. 

• Svar på tråden Samma visa varje semester... Jag blir snart galen på min man
  • Anonym (M)

Sluta planera!! Han får lösa problemet själv. Precis som man gör med små barn, de måste lära sig att sysselsätta sig på egen hand.

• Anonym (Samma)

Min sambo är likadan. Vill bara vara bortrest, helst bilsemester o sitta i bilen 7 timmar om dan. Jag vägrar det, vi har barn som är 4 o 6 år, dom ska ju också ha roligt. Förra året gnällde han på mig att jag är tråkig o bara vill vara hemma på semestern o inte åka nånstans (var bortrest 3,5 veckor av mina 4 veckor semester), allt man föreslår att göra är dessutom fel. Han har redan vart där, redan sett det, inte intresserad av det osv. Allt man säger är fel. Föreslog att åka till Italien, men nej. Där är det bara turister på sommaren. Portugal går dock utmärkt, enligt honom. Men, det är alltid upp till mig att boka, planera, packa, fixa kattvakt osv i all oändlighet. Varje utflykt är likadan. Han vill iväg till skogen NU. Han ställer sig i hallen medan jag ska fixa matsäck, klä på barnen o sist mig själv. Sen klagar han på att jag alltid tar så lång tid på mig o att han måste vänta. Hade han hjälpt till hade det ju gått fortare... Blir galen på honom! Längtar varje år tills semestern är slut o vardagen kommer åter.

• Anonym (GA)
    Anonym (Frun) skrev 2024-07-23 12:26:35 följande:
    Vi har fasta semesterperioder så det går inte att lägga omlott.
    Och? Ni sitter väl inte fast för det, du kan väl resa bort några dagar ändå?
  • Anonym (Sammasomdig)

Samma här. Min man och Jag har rest runt lite i Grekland. Varje gång vi ska byta stad och hotell blir han upprörd och arg, sen säger han att det är jag som allt startar bråk. Har planerat hela resan, har frågat han vad han tycker och han har sagt att allt är bra Innan resan. Väl på plats har han inte ens haft koll på var vi är, klagat på att jag sitter för mycket med telefonen då jag planerat boende och transport från punkt A till punkt B, han har även tyckt att allt är skit på plats och det enda jag är bra på är att sitta med telefone.

• FruTe
    Anonym (Samma) skrev 2024-07-23 18:08:14 följande:

Min sambo är likadan. Vill bara vara bortrest, helst bilsemester o sitta i bilen 7 timmar om dan. Jag vägrar det, vi har barn som är 4 o 6 år, dom ska ju också ha roligt. Förra året gnällde han på mig att jag är tråkig o bara vill vara hemma på semestern o inte åka nånstans (var bortrest 3,5 veckor av mina 4 veckor semester), allt man föreslår att göra är dessutom fel. Han har redan vart där, redan sett det, inte intresserad av det osv. Allt man säger är fel. Föreslog att åka till Italien, men nej. Där är det bara turister på sommaren. Portugal går dock utmärkt, enligt honom. Men, det är alltid upp till mig att boka, planera, packa, fixa kattvakt osv i all oändlighet. Varje utflykt är likadan. Han vill iväg till skogen NU. Han ställer sig i hallen medan jag ska fixa matsäck, klä på barnen o sist mig själv. Sen klagar han på att jag alltid tar så lång tid på mig o att han måste vänta. Hade han hjälpt till hade det ju gått fortare... Blir galen på honom! Längtar varje år tills semestern är slut o vardagen kommer åter.

Det låter verkligen inte kul alls för dig.
    Men jag måste fråga, varför gör du allt? Bokar, packar, fixar matsäck, klär på barnen. Säg ifrån! 
  • Anonym (Lika för lika)

Vi har planerat sommarresa vartannat år sen urminnes tider, så då kan man inte gnälla när man själv har arrangerat...

• Anonym (GA)
    Anonym (Samma) skrev 2024-07-23 18:08:14 följande:

Herregud, varför finner du dig i detta? Han gör så för att han kan, och du bara mesar med. 
  • Anonym (Beroende)

Får jag fråga om han är nöjd med sexlivet?

• Anonym (Samma)
    FruTe skrev 2024-07-23 18:20:19 följande:
    Det låter verkligen inte kul alls för dig.
    Men jag måste fråga, varför gör du allt? Bokar, packar, fixar matsäck, klär på barnen. Säg ifrån! 
    Antar att det är för barnens skull. Att dom inte bara ska vara hemma hela semestern o höra honom gnälla. Han är, tro det eller ej faktiskt en bra pappa. Men att planera o fixa är inte hans grej. Han kommer på nåt han vill göra nu, o kommer man då med praktiska invändningar som att skaffa kattvakt, boka boende, packa etc blir han sur. Nu har han för 1 år sen dessutom fått en adhd-diagnos, o då går det ju lätt att skylla på den.
  • Anonym (GA)
    Anonym (Samma) skrev 2024-07-23 18:35:21 följande:
    Antar att det är för barnens skull. Att dom inte bara ska vara hemma hela semestern o höra honom gnälla. Han är, tro det eller ej faktiskt en bra pappa. Men att planera o fixa är inte hans grej. Han kommer på nåt han vill göra nu, o kommer man då med praktiska invändningar som att skaffa kattvakt, boka boende, packa etc blir han sur. Nu har han för 1 år sen dessutom fått en adhd-diagnos, o då går det ju lätt att skylla på den.
    För barnens skull? Menar du att det bra för dom att han surar medan du får ta allt arbete med att komma iväg?

Han är ingen bra pappa när han behandlar dig på det viset. Jag tycker synd om era barn, inte dig, du har ju själv valt det, men det har inte era barn. Att ha det så på semestern/lovet, stackars barn. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Min man är skulle gärna vara hemma och ta det lugnt hela semestern. Ta dagen som den kommer, på sin höjd göra någon dagsutflykt då och då. Men utan mig skulle det kanske inte bli någon semesterresa för barnen.

Men jag har inget emot att fixa det, för han gnäller sällan och är en jättebra pappa och partner i det stora hela. Vi delar på det mesta. Skulle aldrig orka med en lat surgubbe. Enstaka dagar får han vara det, jag är en lat surgumma ibland, alla har dåliga dagar. Men inte ofta.

Jag vill inte heller flänga runt hela semestern, eller ens större delen. Vi brukar vara borta en eller två veckor, inte mer. I år var jag för första gången iväg själv med barnen en vecka. Det klaffade inte med ledigheter och jag vet att maken hellre är hemma, vilket är helt ok. Jag och barnen hade trevligt. De börjar bli stora nu och är ganska självgående, det är inte som att åka själv med småbarn.

I början av hösten ska jag iväg en långhelg med några kompisar, utan både make och barn. Man behöver inte göra allt tillsammans. 

• Anonym (S)

Min är lite likadan! Tjatar hela året om semester och har tusen planer, men sen när semestern väl kommer så händer absolut ingenting! Allt är tråkigt, inget är bra, det är långt dit, för mycket invandrare där, det är för dyrt, vädret är dåligt! Han hade tre veckor i år och i ärlighetens namn så har jag inte en aning om var de tog vägen, säkerligen inte han heller! Jag säger inte att det är fel att vara hemma och bara ta dagen som den kommer, men då behöver man ju inte skapa storslagna planer och förväntningar innan och sen bara vara stans Mister Bitterkvist när det väl ska bära iväg??

• Hjelm

Det sägs ju att när man har semester får man kvittot på hur bra relationen eller familjelivet egentligen är... då kommer allt upp till ytan som hålls i schack medan vardagens rutiner rullar på. Många som inser först när de är lediga tillsammans att de inte har mycket gemensamt eller ens trivs ihop.

• Anonym (Beroende)
    Hjelm skrev 2024-08-08 02:04:22 följande:

Det sägs ju att när man har semester får man kvittot på hur bra relationen eller familjelivet egentligen är... då kommer allt upp till ytan som hålls i schack medan vardagens rutiner rullar på. Många som inser först när de är lediga tillsammans att de inte har mycket gemensamt eller ens trivs ihop.

👍🏻

Det var därför jag tidigare, utan att få något svar, frågade om han var nöjd med sexlivet ..
    Vet annars, av egen erfarenhet, att man kan stå ut med ett torftigt sexliv när man jobbar och är trött och har fullt upp. Men när man är lediga och inte har något att skylla på, så blir elefanten ibland för stor för rummet..

• Anonym (Varför)

Men varför finner ni er i det då? Säg åt mannen att han får klä på barnen, eller han får packa matsäck, eller att han får planera resan, ni måste säga ifrån eller så gör ni slut och gör det ni själv vill istället för att dras med ner i skiten och slösa bort sitt eget liv med någon man inte trivs med.

Svar på tråden Samma visa varje semester... Jag blir snart galen på min man