Anonym (Barnslig) skrev 2024-07-26 19:05:51 följande:
Han går och lägger sig när han blir sur
Tro mig, tanken om en separation ligger runt knuten. Men jag ville mest bara höra.. Hur vanligt är det att en partner och förälder går och lägger sig när den blir på dåligt humör?
Det är nämligen så min sambo och min sons pappa hållit på i flera år. Vi blir oense om nåt, han går och lägger sig och kan sova bort flera dagar. Automatiskt lägger han över allt ansvar om sonen på mig. Vill inte bli störd, vill inte prata, vill inte ens umgås med sonen. Jag är så förbannat jävla less på att han beter sig som ett barn. Sen undrar han varför sonen är så mammig.
Jag är genuint nyfiken på om det är fler som håller på såhär?
Hej!
När jag läste de första orden, så tänkte jag: Det är väl rationellt. När man blir sur, så tas det ganska mycket energi och då lägger man sig för att kunna koppla av. Sunt och helt okej. Man agerar ju olika.
Vid fortsättningen av läsningen, så förstod jag att det är en person som inte orkar med ansvar. Han har förmodligen inte lärt sig att belasta sig med ansvar. Utan han har förmodligen det inlärt att ''gå undan'' ''så sköter andra resten av arbetet.''.
Vad händer när du kritiserar honom? När du säger åt honom: ''Du får inte sova nu, som du brukar göra!''
Påminn honom att han är vuxen. Många vuxna som agerar som ett barn, brukar skämmas och blir påminda om att agera vuxet. Om han har förmågan att känna dålig samvete, så vill han nog bli vuxen så fort som möjligt. Så hjälp honom på traven, genom att säga till, helt enkelt.