• Anonym (Sunnyside)

Lita på magkänsla eller önsketänkande?

Funderat mycket i vissa tillfällen för magkänslan/instinkten varit så stark att man bara vetat att det man känner är ?sant? om det verkligen kan vara så eller om det är ens önskan om att det faktiskt skall vara så? Eller en kombo? 

• Svar på tråden Lita på magkänsla eller önsketänkande?
  • Meenos

magkänslan är ju delvis baserat på alla dina erfarenheter och kunskaper och upplevelser du har haft. Den kan definitivt stämma, Men ibland kan man ha för mycket magkänsla och va överdrivet nervös och rädd för något som visar sig vara helt okej. 

Men att den kan stämma, absolut. Inte i alla fall men om den är extremt extremt stark skulle jag nog följa den.

• Anonym (Lejon)
    Meenos skrev 2024-07-28 16:19:23 följande:

magkänslan är ju delvis baserat på alla dina erfarenheter och kunskaper och upplevelser du har haft. Den kan definitivt stämma, Men ibland kan man ha för mycket magkänsla och va överdrivet nervös och rädd för något som visar sig vara helt okej. 

Men att den kan stämma, absolut. Inte i alla fall men om den är extremt extremt stark skulle jag nog följa den.

Håller med. Och ju äldre man är desto mer pålitlig är ens magkänsla. 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-07-28 17:02:57 följande:
    Håller med. Och ju äldre man är desto mer pålitlig är ens magkänsla. 
    Det behöver inte alls stämma, men man tror det och då blir det sant.

Ta gamla gubbar som till åren alltid tror att dom har rätt. Dom är ofta väldigt övertygade om att dom har koll på läget. Tror du att dom alltid har rätt bara för att dom själva är övertygade om det?
  • Anonym (F)
    Meenos skrev 2024-07-28 16:19:23 följande:

Om det är åt andra hållet då, om det är något man vill ska vara sant? När magkänslan säger en sak medan hjärnspöken vill få en att tvivla....
  • 1omtänksam
    Spännande frågeställning ts! 

Jag tänker att om en litar på sin magkänsla och intuition (jag gör) så kan en försöka ta det vidare för att sen se om känslan också stämmer, om det magkänslan säger är rätt. 

Kort och gott: 
    Lita på det som känns rätt. Känns det rätt så är det ofta det och tvärtom. För att ta reda på om det är rätt, eller om det är hjärnspöken, eller att en fått saker om bakfoten (till exempel vid intresse för en person) fråga! Kommunicera. Däri ligger svaret om det finns intresse eller inte. 

Intuition och magkänsla brukar oftast stämma. Känslan leder dig också rätt ofta. Detta går ofta ihop. Liksom hand i hand  :) 

Hoppas du begrep något av det jag tänker. Förklarar lite luddigt kanske. 
Svar på tråden Lita på magkänsla eller önsketänkande?