• Anonym (A)

Du som har/har haft PTSD, vilken behandling fick du?

Jag har pratat med min läkare om att jag behöver hjälp med mina problem orsakade av PTSD.

Jag fick diagnosen för många år sedan men har aldrig fått lugnet att bearbeta det eftersom jag har gått igenom flera svåra händelser under den här tiden. 

Läkaren skickade en remiss till psykiatrin son hävdade att vårdcentralen kan hjälpa mig och då föreslog de medicinering (utan att ha träffat mig). 

Jag är inte intresserad av medicin men jag undrar vilken hjälp jag kan få på vårdcentralen. 

Hur och var fick ni hjälp? Tror ni att man kan få bra hjälp av allmänvården? 

• Svar på tråden Du som har/har haft PTSD, vilken behandling fick du?
  • Anonym (Vera)

Jag fick ingen hjälp av vården egentligen. Ja piller mot depression då men de gjorde mig bara sämre och när jag sa det så höjde de dosen i omgångar till långt över maxdos. Testade flera olika men när de började prata om att sätta in gamla typen antidepp med massa hemska biverkningar så sa jag nej tack och då var det hej då. 

Det som hjälpte mig var att träna på lucid dreaming mot  mardrömarna och olika avslappningstekniker mot panikångesten. Att träna mycket och regelbundet har också hjälpt. 

Jag har också pratat om det som hände flera gånger både för mig själv och med andra tills det tappat i laddning. Vill man göra det med en psykolog så finns det ju tillgängligt på nätet, det är svårare att få träffa en utan skärm. 

• napqueen

Jag fick välja mellan KBT och EMDR för min PTSD. 
    Valde KBT och fick ändå mycket hjälp och bra "verktyg" med mig från det.  

• napqueen

Försök se till så att du får träffa en psykolog, tyvärr får man ofta tjata och kämpa för hjälpen man behöver men det är värt det i slutändan. Lycka till, hoppas du får den hjälp du behöver för att bearbeta ditt trauma! ❤️

• Anonym (I)

EMDR. Räddade mitt liv. 

• Anonym (A)

Tack för svar!

Jag fick faktiskt testa EMDR för flera år sedan och minns att det hjälpte en hel del. Det var tyvärr bara en kortare behandling så det skulle vara intressant att fortsätta under en längre period. 

Vet inte om jag kan få det via vårdcentralen men jag ska fråga. 

Jag vill inte ta medicin. Jag har dålig erfarenhet av SSRI så när jag blev deprimerad för några år sedan fick jag Voxra i stället som hjälpte mig mycket då. Jag kan tänka mig att ta något lugnande son inte är beroendeframkallande. 

Jag behöver nog prata mycket om en del av det som hänt och jag skulle föredra en psykolog där jag kan prata fritt, Det är svårt för andra att förstå hur det är att leva med PTSD och hur mycket det påverkar en. 

• Anonym (KBT)

Fick KBT behandling av en psykolog, blev tillfrågade om jag vill få medicin eller kognitivbeteendeterapi och valde den senaste. Det var tufft men var varje session. Behandligen pågick i ca6månader. Det var för ett bra tag sedan.. Trodde aldrig att jag ska må så bra som jag gör idag. Rekommenderar behandlin, men försök att hitta en bra psykolog. Blev själv remitterad av kuratorn på VC .

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Du som har/har haft PTSD, vilken behandling fick du?