• Anonym (Klumpig)

Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur

Som rubriken säger: Min mans bror har precis fått en pojke, de har en flicka sedan innan som har ett klassisk namn och därför var jag inte beredd på namnförslaget till den nyfödde. vi var och hälsade på idag med min brors syster med familj. Så frågar systern vad han ska heta och när svägerskan säger namnet: Mowitz så råkar jag skratta rakt ut, tror jag sa typ: Men allvarligt?!
    Nu är alla inklusive min man sura på mig, mest svägerskan och tydligen funderar de på att ta ett annat namn. Jag fattar att jag var klumpig, men är det inte lite överdrivet?? Det var ett rätt konstigt namn som nog många kommer reagera på. Mer ett bandnamn än ett barnnamn. Jag vet inte om jag ska be om ursäkt eller bara låta det vara.

• Svar på tråden Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur
  • Goneril

(Valackare86) hänger upp sig på Movitz toalettvanor, han "pissade och sket över hela Stockholm". Dessvärre var det så folk gjorde på den tiden, offentliga toaletter fanns inte, krogarna brukade ha dass men det var inte kutym. Sedan samlades avföringen upp av "skitbärarkärringar", det var kvinnor som avtjänade straff på spinnhuset och som släpptes ut för att rensa gatorna; befolkningen hade annars behövt halka omkring i skit. Det var inte bättre förr om någon trodde det. Värst var det i storstäder, på landsbygden hade man sina avträden, noga avskilda från boningshusen.                                                                                                          I Fredmans epistel nummer 30 skildras Movitz i dödsögonblicket, ingen fager syn, men det är det ju sällan. Numera fixar man till liken, sminkar dem och så, men förr I tiden var det bara rika, kungligheter och adelsmän, som snyggades till innan de lades på lit de parade.                                                                                                                                                                                          Movitz söp och levde rullan, men han var en skicklig musiker och det bör han bli hågkommen för. Främst trakterade han basfiol, men även klarinett, oboe, flöjt och harpa. Det kan man kanske tänka på och inte supandet, alla söp för övrigt på den tiden. Arbetare fick ofta en sup på morgonen för att orka med slitet.

• Anonym (ursäkt)

Ja, be om ursäkt. Du kan säga, förlåt att jag sårade er.  

Tycker inte du ska fjäska och säga att du tycker namnet var fint, men absolut att säga förlåt för att du sårade.

• Anonym (Pia)
    Anonym (P) skrev 2024-07-30 18:24:18 följande:
    Vad snackar du om för efternamn? 
    Movitz är ett efternamn, precis som Bellman, Fredman, Mollberg, m.fl. 
  • Anonym (Klumpig)

Tack för era svar, jag bad om ursäkt och de sa att det var okej men tror inte de menade det. Självklart är det inte namnet Mowitz, jag tog ett namn som exempel som hade ungefär samma antal som blivit döpta till det senaste åren och klingade liknande. Jag är klumpig men jag är inte dum i huvudet.

• Cox Orange
    Valackare86 skrev 2024-07-30 17:33:32 följande:

Det är en känslig sak. Men då namnen Movitz, ett 1700-tals namn för övrigt, är starkt genomsyrat utav C M Bellmans förtappade och försupne Movitz mon Frere som pissade och sket över hela Stockholm, så finner jag namnvalet någorlunda opassande. Eller vad säger majoriteten i denna fråga?

Det är väl det som TS ringer upp och säger.
  • Anonym (SA)

Det hade absolut kunnat vara jag och jag hade aldrig i livet bett om ursäkt för det! Är det för dumt, som det verkar ha varit i det här fallet, så får man räkna med att folk reagerar och flabbar och tror att man skämtar! Som senaste JLC-bäbisen nu; "Toulouse"...! På en flicka dessutom! Jag gillade inlägget på sociala medier där nån skrev "Jaja, kul... Säg nu, vad ska hon heta??". Hur många har inte skämtat om skitfula namn för att roa sig med hur folk reagerar?? Ibland blir det precis tvärtom, sånt är livet!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (P)
    Valackare86 skrev 2024-08-08 09:58:13 följande:

Nja jag är på TS sida. Detta är ju ungefär som: jag har fått en son och jag funderar på att döpa honom till: Prutt. Vad säger ni om det ? 

Att man som vuxen inte ens garvar rakt ut när man träffar kinesen Tom Peng Pung i jobbet.
    Hur fan klarar ni ens en vuxen tillvaro utan att åka på däng? Är ni helt jävla damp-oförmögna att föra er oavsett om en situation råkar bli dråplig?
    Ett besök på apoteket, med alla namn på läkemedel borde ju innebära fniss-döden för er?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (P)
    Valackare86 skrev 2024-08-08 11:13:55 följande:
    Så hur skulle du reagera om jag presentar min lille knodd Prutt för dig ? En frisk människa hade ifrågasatt mitt beslut att kristna min lille son till heta Prutt Svensson. 
    Reagerat synligt? Överhuvudtaget inte alls eftersom jag inte asgarvar folk i ansiktet och lever utan risk för däng i livet, bland bekanta och på jobbet. Som de flesta med normal självkontroll.

Har för övrigt hyrt in Andreas Dörr ifrån ett stort tyskt företag för att kolla på en sak åt oss på jobbet just denna vecka. Ska vi drämma ett dörrblad i nyllet på honom och mobba honom, tycker du? Eller kan det verka friskare att hålla käften och inte garva honom i ansiktet?
  • Anonym (ursäkt)
    Cox Orange skrev 2024-07-31 21:54:40 följande:
    Det är väl det som TS ringer upp och säger.
    haha!
  • Anonym (ursäkt)

Konstigt att Valackare86:s inlägg har tagits bort, de var väl inte farliga.

Fattar att tråden är över nu, men ville iaf att Valackare86 skulle veta att jag inte tycker hen skrivit något som kräver borttagning av inlägg.

• Spucks

Nåja, man kan ju fundera på vad som är värre: att såra nyblivna föräldrar genom att skratta åt deras namnval, eller att tortera ett barn med ett hemskt namn.

Svar på tråden Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur