• Anonym (A)

Vad skulle ni tänka om den här personen?

Som rubriken lyder, vad skulle ni tänka om en person som den jag beskriver nedan.

- Intelligent långt över genomsnittet (MENSA-nivå).
    - Fotografiskt minne, kan till exempel säga på vilken sida och i vilket stycke något står i böcker. 
    - Pedantisk med fixa idéer om att till exempel alla luckor måste vara stängda och blir orimligt upprörd om de inte är det. 
    - Får raseriutbrott och skriker, även på små barn. 
    - Kan inte avgöra vad som är åldersadekvat för barn. 
    - Har ångest inför stora sociala tillställningar och spelar en roll i de sammanhangen i stället för att umgås naturligt.
    - Kan vara elak utan att förstå det själv.,
    - Får problem på arbetsplatser eftersom personen vill göra allt på sitt sätt och anser att de flesta andra människor är idioter men kommer undan med det eftersom personen är extremt bra på det personen gör. 
    - Har en lysande karriär men byter ganska ofta jobb. 
    - Har mycket ångest. 
    - Avskyr vissa former av beröring och hatar till exempel att gå till frisören, 

Jag lever inte med den här personen nu så det är inte en sådan tråd utan jag vill bara veta hur ni skulle tolka ovanstående. Rör det sig till exempel om någon diagnos och i så fall vilken?

• Svar på tråden Vad skulle ni tänka om den här personen?
  • Anonym (M)

Diagnos eller inte. Inte en person jag skulle umgås med frivilligt. 

• Anonym (Linda)

Solklar autism 

Ingen jag skulle uppskatta att ha i mitt liv 

• Anonym (F)

Asperger och ADHD. Har en vän med liknande beskrivningar som till slut kom fram till att han vill bo själv för resten av livet för ingen stod ut med hans beteende. 

• Anonym (A)

Det var min far. Han var inte lätt att växa upp med. 

Autism säger ni. Jag har funderat över det men tänkt att han inte var introvert fast jag minns ju vilken ångest han hade inför varje social tillställning. 

Han pratade alltid om att han avskydde sitt jobb och ville bo på landet men hade hade press på sig hemifrån att prestera. Det var ju så i hans generation. 

Om han hade autism så var nog hans flashiga tillvaro en mardröm. Det skulle i så fall kanske förklara hans utbrott och att han var deprimerad i perioder. 

Jag påminner en del om honom men är absolut inte elak, tvärtom för snäll, och tycker inte att andra är idioter. Jag har faktiskt fått höra själv av psykolog att jag kanske har autism.

Jag avskydde också min uppväxt. Det låter kanske otacksamt eftersom det var mycket lyx etc. men jag ville bara sitta i mitt hörn och pyssla med mina intressen. Jag brukade sticka ut i skogen så fort jag kunde för att få vara ifred, älskade att vara där. 

Nu i vuxen ålder när jag kan välja själv är mest ute i naturen och undviker större sociala tillställningar. 

Pappa störde dig mest på mig av syskonen för att jag inte bara ?kunde vara som alla andra?. Jag hade toppbetyg men jag var bara fel och konstig enligt honom. Jag fick också hemska utbrott när jag var liten. 

Kanske kände han igen något i mig som provocerade honom.  

• Anonym (Kort)

Inte alla autister är starkt introverta och social ångest är väl ett tydligt tecken. Att du inte har lika stora bekymmer är inte konstigt, din ev. autism visar sig väl annorlunda, särskilt om du är tjej. Dessutom gener från mammas sida som kan ha "vattnat ur" pappas drag.

• En glad tjej
    Anonym (A) skrev 2024-07-31 10:58:38 följande:
    Vad skulle ni tänka om den här personen?

Som rubriken lyder, vad skulle ni tänka om en person som den jag beskriver nedan.

- Intelligent långt över genomsnittet (MENSA-nivå).
    - Fotografiskt minne, kan till exempel säga på vilken sida och i vilket stycke något står i böcker. 
    - Pedantisk med fixa idéer om att till exempel alla luckor måste vara stängda och blir orimligt upprörd om de inte är det. 
    - Får raseriutbrott och skriker, även på små barn. 
    - Kan inte avgöra vad som är åldersadekvat för barn. 
    - Har ångest inför stora sociala tillställningar och spelar en roll i de sammanhangen i stället för att umgås naturligt.
    - Kan vara elak utan att förstå det själv.,
    - Får problem på arbetsplatser eftersom personen vill göra allt på sitt sätt och anser att de flesta andra människor är idioter men kommer undan med det eftersom personen är extremt bra på det personen gör. 
    - Har en lysande karriär men byter ganska ofta jobb. 
    - Har mycket ångest. 
    - Avskyr vissa former av beröring och hatar till exempel att gå till frisören, 

Jag lever inte med den här personen nu så det är inte en sådan tråd utan jag vill bara veta hur ni skulle tolka ovanstående. Rör det sig till exempel om någon diagnos och i så fall vilken?

Spontant autism.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kort) skrev 2024-08-01 11:25:49 följande:

Inte alla autister är starkt introverta och social ångest är väl ett tydligt tecken. Att du inte har lika stora bekymmer är inte konstigt, din ev. autism visar sig väl annorlunda, särskilt om du är tjej. Dessutom gener från mammas sida som kan ha "vattnat ur" pappas drag.

Sant men jag har även valt en annan väg i livet än min far. Jag har en tillvaro som antagligen fungerar bättre för någon med eventuell autism. 

• Ascendere

Låter som ganska typiska drag för en person med  autism så skulle gissa på det. 

Svar på tråden Vad skulle ni tänka om den här personen?