• Guldgossen

Jag vill flytta min partner vägrar

Jag och min flickvän bor tillsammans med vår dotter i ett hus på landet i ett villaområde.
    Min tjej har under en längre tid stört sig på allt från våra nyfikna grannar som tittar när vi är i trädgården till att folk kör som idioter utanför på 30 vägen i samhället.
    Efter att en längre tid ha lyssnat på hennes klagosång så sa jag till sist att nu fan orkar jag inte längre.
    Jag vill att vi flyttar.
    Jag vill att vi köper ett hus ännu mer lantligt där vi kan vara helt för oss själva.
    Jag erbjuder alltså att JAG ensam tar ett lån ( hon har ingen stadig inkomst så jag står själv på lånet)
    Och att jag kan säga upp mig och byta jobb längre fram om det skulle behövas för att lösa situationen men hon sätter sig på tvären. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag vill flytta min partner vägrar
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Guldgossen skrev 2024-07-31 16:52:15 följande:

Ja det är nog så att det är en typisk manlig/kvinnlig grej.
    I början när vi stötte på problem i förhållandet så kramade jag om henne och lugnade ner henne men nu känner att det är något nytt drama hela tiden.
    Jag går och spänner mig hela tiden och väntar på nästa utbrott.
    Som exempel så ringde hon förra hösten till mig när jag var på jobbet och grät i telefonen för att grannfamiljen sågade ner en häck som står inne på deras tomt.
    Dom är inte ens nära tomtgränsen.
    Detta gjorde att vi fick mer insyn från långt håll och hon är övertygad att dom gjorde det endast för att jävlas med oss då dom vet att vi inte vill ha insyn.
    Vi vill vara lite privata i vårt hem.

Det där är inte typiskt kvinnligt. Du är tillsammans med en drama queen. Jag skulle inte orka med en sån och jag är kvinna.

Däremot är det säkert vanligare att kvinnor vill lufta saker utan att nödvändigtvis göra något åt det, medan män oftare antingen försöker lösa problemet på en gång, eller håller allt inom sig. Det är på gott och ont. Det går åt båda hållen. Att bita ihop är inte alltid bra heller, och alla problem har som sagt ingen enkel lösning.

Det är inte negativt att ibland behöva prata av sig. Det som är negativt är att överreagera, eller fastna i gnäll och drama. Att inte komma vidare. 

• Guldgossen

Jo det är väll så att jag är för snäll.
    Jag har nog en ängels tålamod då dessa knasigheter pågått iallafall i fyra av dom åtta år vi nu bott här i huset.
    I min värld så lyssnar man på sin partner då familjen är ett team.
    Om en av oss inte mår bra och vill flytta så är det ens förbannade plikt att lyssna på den andra.
    Om jag ska plåga mig kvar här i fem-sex år till så kommer det bara gå åt ett håll...
    Käpprätt åt skogen.

• Anonym (Alternativ)
    Guldgossen skrev 2024-07-31 17:12:42 följande:

Jag har nog en ängels tålamod då dessa knasigheter pågått iallafall i fyra av dom åtta år vi nu bott här i huset.
    Om en av oss inte mår bra och vill flytta så är det ens förbannade plikt att lyssna på den andra.
    Om jag ska plåga mig kvar här i fem-sex år till så kommer det bara gå åt ett håll...
    Käpprätt åt skogen.

Det du skriver i det här inlägget måste du förklara för henne.
  • Anonym (My)

Det är inte alltid det man gnäller över som egentligen är den största anledningen till gnället. Ofta finns det något bakomliggande problem som man kanske inte ens är riktigt medveten om själv. Man känner sig bara less och sur i största allmänhet och så blir det att man gnäller på vardagliga irritationsmoment. 

Hur ställer hon sig till att gå och prata med någon som kan hjälpa er att reda ut problemen?

• Tow2Mater
    Guldgossen skrev 2024-07-31 16:52:15 följande:

Ja det är nog så att det är en typisk manlig/kvinnlig grej.
    I början när vi stötte på problem i förhållandet så kramade jag om henne och lugnade ner henne men nu känner att det är något nytt drama hela tiden.
    Jag går och spänner mig hela tiden och väntar på nästa utbrott.
    Som exempel så ringde hon förra hösten till mig när jag var på jobbet och grät i telefonen för att grannfamiljen sågade ner en häck som står inne på deras tomt.
    Dom är inte ens nära tomtgränsen.
    Detta gjorde att vi fick mer insyn från långt håll och hon är övertygad att dom gjorde det endast för att jävlas med oss då dom vet att vi inte vill ha insyn.
    Vi vill vara lite privata i vårt hem.

Hon planterade väl en ny på er sida så hon kan sluta gnälla? Det finns ju massor ni kan gora for att minska insyn.
  • Anonym (en som vet)
    Guldgossen skrev 2024-07-31 13:55:24 följande:

Kan tillägga att hon sätter sig på tvären för att hon tycker vi har nära till skolan för vår dotter som snart börjar första klass och så är hon orolig att hon själv inte ska finna något jobb om vi flyttar iväg en bit.
    Idag har hon en säsongsanställning och har även jobbat extra på diverse ställen.
    Själv jobbar jag i ett sånt yrke där det alltid finns jobb oavsett plats i landet.
    Jag börjar må psykiskt dåligt av hela situationen med sura miner och gnällande hela tiden.
    Undviker att vistas tillsammans med min tjej i trädgården så mycket som möjligt just nu för att slippa hennes utbrott och slag i dörrar då alla enligt henne är "idioter"

"Alla är idioter" levde vi med i 20 år med en av våra släktingar.

För hon har borderline och kan inte behålla ett jobb för aldrig det.

Jag tycker din kvinna har röd flagg om hon gnäller så mycket på grannarna men inte vill acceptera den uppenbara lösningen.
  • Anonym (Frugan)
    Guldgossen skrev 2024-07-31 17:12:42 följande:

Käpprätt åt skogen.

Det låter inte som att ert egentliga problem är att du vill flytta. Ditt egentliga problem är att hon får utbrott för småsaker som andra lätt kan leva med. Om du flyttar nu med henne kommer det bara något nytt senare. 

Du måste sitta ner och prata ut. Berätta ärligt om hur du uppfattar henne. Förmodligen kommer hon få ett utbrott och tycka synd om sig själv, eftersom hon sannolikt inte kan hantera att någonting kan handla om dig för en gångs skull. De flesta av oss har känt någon som din fru. 

Det här går utöver manligt och kvinnligt. 
  • Guldgossen

Ja nog kunde vi ha planterat en ny häck inne hos oss.
    Var nog mest jag som inte har lust att lägga ut dom pengarna då jag innerst inne vet att det bara släcker branden tillfälligt.
    Snart blossar branden upp någon annan stans istället, och om något helt annat.

• Anonym (Foris)
    Guldgossen skrev 2024-07-31 13:42:25 följande:
    Jag vill flytta min partner vägrar

Jag och min flickvän bor tillsammans med vår dotter i ett hus på landet i ett villaområde.
    Min tjej har under en längre tid stört sig på allt från våra nyfikna grannar som tittar när vi är i trädgården till att folk kör som idioter utanför på 30 vägen i samhället.
    Efter att en längre tid ha lyssnat på hennes klagosång så sa jag till sist att nu fan orkar jag inte längre.
    Jag vill att vi flyttar.
    Jag vill att vi köper ett hus ännu mer lantligt där vi kan vara helt för oss själva.
    Jag erbjuder alltså att JAG ensam tar ett lån ( hon har ingen stadig inkomst så jag står själv på lånet)
    Och att jag kan säga upp mig och byta jobb längre fram om det skulle behövas för att lösa situationen men hon sätter sig på tvären. Vad ska jag göra?

Bor kvar så klart.

Du har en negativ flickvän. Försök få henne mer positiv. 

Hon vill inte flytta. Hon vill bara klaga.
  • Shameless

Låter som att hon är väldigt labil. Har hon någon diagnos eller nåt annat bakomliggande som förklarar hennes märkliga beteende. Du måste förklara för henne att hennes uppförande får dig att må dåligt och hon måste ändra på sig. 

• Yllop

Vissa människor vill bara gnälla.
    De vill inte ha lösning på några problem för då har de ju inget att gnälla på längre.
    Detta är ett personlighetsdrag och kommer aldrig att gå över.

Även om ni skulle flytta så skulle hon snart hitta något annat att gnälla över.
    Du får endera stanna och acceptera detta eller dra.

• Guldgossen

Försöker citera och svara på varje fråga men funkar inte.
    Trycker på dom tre punkterna bredvid tumme upp och ner...
    Någon som vet?

• Anonym (Alternativ)
    Guldgossen skrev 2024-08-01 09:59:47 följande:

Någon som vet?

Sidan har krånglat i över en vecka nu. Om du uppdaterar sidan så funkar det till slut, iaf om man sitter på dator.

Annars kan du väl bara adressera den person du vänder dig till: @Guldgossen
  • Yllop
    Guldgossen skrev 2024-08-01 09:59:47 följande:

Någon som vet?

Det är mycket tekniska problem med forumet just för tillfället och ibland fungerar inte citatfunktionen.
  • Guldgossen

Hon har sagt till mig sedan vi träffades att hon är högkänslig.
    Hon går ofta och vilar mitt på dagen om dottern haft besök av livliga kompisar eller när hon kommer hem från jobbet.
    Hon säger att det blir jobbigt med för mycket intryck.
    Dilemmat jag har är väl att oavsett om vi flyttar vidare tillsammans eller om vi går skilda vägar så blir det jag som är svinet som inte tänker på våran dotter.
    "Tänk på våran dotter" är svaret jag får varje gång jag tar upp detta om hon ens lyssnar.
    Hon kommer inte kunna bo kvar ensam i huset om jag flyttar själv.

• Anonym (Alternativ)
    Guldgossen skrev 2024-08-01 10:10:33 följande:

Hon har sagt till mig sedan vi träffades att hon är högkänslig.
    Hon går ofta och vilar mitt på dagen om dottern haft besök av livliga kompisar eller när hon kommer hem från jobbet.
    Hon säger att det blir jobbigt med för mycket intryck.
    Dilemmat jag har är väl att oavsett om vi flyttar vidare tillsammans eller om vi går skilda vägar så blir det jag som är svinet som inte tänker på våran dotter.
    "Tänk på våran dotter" är svaret jag får varje gång jag tar upp detta om hon ens lyssnar.
    Hon kommer inte kunna bo kvar ensam i huset om jag flyttar själv.

Då kontrar du med att det är exakt vad du gör! För även om mamman är knepig så har dottern ändå en vettig pappa som hon kan bo hos åtminstone varannan vecka, och när hon närmar sig puberteten får hon välja själv om hon vill bo hos dig på heltid.

Dessutom tänker du ytterligare på dottern som slipper lära sig destruktiva relationsmönster, dvs att man inte måste vara kvar i en dålig relation.

Och även du har rätt att vara lycklig här i livet.
  • Guldgossen

Ska försöka få med henne på ett besök hos familjerådgivningen nu efter semestern.
    Tror det är min enda möjlighet att lägga alla kort på bordet och kunna tala till punkt utan att bli avbruten eller att hon springer iväg.
    Ibland när jag berättar att jag mår dåligt och har ont i bröstet av allt drama ( Min pappa fick hjärtinfarkt när han var runt 45 år så jag ligger i riskzonen) så säger hon : "va det har du inte sagt tidigare...att du har ont i bröstet"
    Okej!!?? Jag berättar det minst en gång i månaden, ibland oftare men hon tar bara in det hon vill höra i sina öron, allt annat rinner av som vatten på en gås.

• Anonym (Alternativ)
    Guldgossen skrev 2024-08-01 11:05:59 följande:

Ska försöka få med henne på ett besök hos familjerådgivningen nu efter semestern.
    Tror det är min enda möjlighet att lägga alla kort på bordet och kunna tala till punkt utan att bli avbruten eller att hon springer iväg.
    Ibland när jag berättar att jag mår dåligt och har ont i bröstet av allt drama ( Min pappa fick hjärtinfarkt när han var runt 45 år så jag ligger i riskzonen) så säger hon : "va det har du inte sagt tidigare...att du har ont i bröstet"
    Okej!!?? Jag berättar det minst en gång i månaden, ibland oftare men hon tar bara in det hon vill höra i sina öron, allt annat rinner av som vatten på en gås.

Det låter som en klok idé ts. Man måste kunna bli lyssnad på, åtminstone en gång. Om hon sedan vägrar samarbeta för att bättra relationen, ja då vet du att du i alla fall har försökt.
Svar på tråden Jag vill flytta min partner vägrar