Vad tror ni? Försämrad livskvalité
Vad tror ni hobbyläkare? Lite bakgrundsinformation längst ner för er som orkar läsa.
30 årsåldern, kvinna, har barn, ej gravid, väger normalt på gränsen till undervikt.
Mindre blödningar samt en utebliven mens
Kraftigt illamående som påverkar sömnen
Magsmärtor då och då, ofta milda
Trötthet
Lite tryck över huvudet, som vid en förkylning
Dimmighet och yrsel
Tidig mättnadskänsla
Ingen hunger
Stickande känsla i läpparna och lite mörkblå färg på underläppens sidor
Svaghetskänslor
Symptomen är mest påträngande morgon och kväll. Får ibland gå upp på nätterna och äta/dricka för att illamåendet är för påträngande. Har försökt att vila eller att tex träna och gå en promenad. Om jag redan har symptom gör motion det värre. Blir mer illamående och får ökad yrsel/trötthet.
Mellan ca 2021-2022 sökte jag vård för flera liknande symptom samt kraftiga magsmärtor. Det gjordes flera undersökningar. Man kunde se att det fanns tecken på inflammatorisk sjukdom i tarmen på röntgen men inget på koloskopin. Man kollade hormoner, blodvärde, vitaminer med mera. Man såg att jag hade lågt D-vitamin och järn varpå jag började ta kosttillskott. Tagit järntillskott hyfsat regelbundet i 1,5 år och d-vitamin varje vinterhalvår sedan dess. Utöver det äter jag p-piller mot menssmärtor vilket har hjälpt lite.
Nu mår jag urkasst igen. Har köpt hem nya kosttillskott och hoppas innerligt att det bara är det. Det är framförallt illamåendet, svårigheten att äta och tröttheten som blivit väldigt påtaglig. Ibland tror man ju att flera symptom hänger ihop med så behöver det ju inte vara. Vad tror ni?