• Anonym (TS)

Vad tror ni? Försämrad livskvalité

Vad tror ni hobbyläkare? Lite bakgrundsinformation längst ner för er som orkar läsa.

30 årsåldern, kvinna, har barn, ej gravid, väger normalt på gränsen till undervikt.

Mindre blödningar samt en utebliven mens

Kraftigt illamående som påverkar sömnen

Magsmärtor då och då, ofta milda

Trötthet

Lite tryck över huvudet, som vid en förkylning 

Dimmighet och yrsel

Tidig mättnadskänsla

Ingen hunger

Stickande känsla i läpparna och lite mörkblå färg på underläppens sidor

Svaghetskänslor

Symptomen är mest påträngande morgon och kväll. Får ibland gå upp på nätterna och äta/dricka för att illamåendet är för påträngande. Har försökt att vila eller att tex träna och gå en promenad. Om jag redan har symptom gör motion det värre. Blir mer illamående och får ökad yrsel/trötthet. 

Mellan ca 2021-2022 sökte jag vård för flera liknande symptom samt kraftiga magsmärtor. Det gjordes flera undersökningar. Man kunde se att det fanns tecken på inflammatorisk sjukdom i tarmen på röntgen men inget på koloskopin. Man kollade hormoner, blodvärde, vitaminer med mera. Man såg att jag hade lågt D-vitamin och järn varpå jag började ta kosttillskott. Tagit järntillskott hyfsat regelbundet i 1,5 år och d-vitamin varje vinterhalvår sedan dess. Utöver det äter jag p-piller mot menssmärtor vilket har hjälpt lite.

Nu mår jag urkasst igen. Har köpt hem nya kosttillskott och hoppas innerligt att det bara är det. Det är framförallt illamåendet, svårigheten att äta och tröttheten som blivit väldigt påtaglig. Ibland tror man ju att flera symptom hänger ihop med så behöver det ju inte vara. Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad tror ni? Försämrad livskvalité
  • Anonym (TS)

Äter ganska varierad kost.

Äter bröd/yoghurt/kvarg till frukost. Ibland med ägg.

Lunch är nästan alltid lagad mat, potatis/pasta/ris med grönsaker, fisk eller något vego. Dricker mycket vatten, är ofta törstig och torr i munnen.

Mellis kan va macka, frukt, yoghurt. Ibland en liten kaka på jobbet.

Middag är alltid lagad mat. Fisk, soppa, grönsaker... som lunchen.

Äter ibland popcorn/chips på kvällen för saltet men småäter generellt inte.

Ibland går jag upp på nätterna och äter yoghurt, om jag mår  illa. 

Dricker varken kaffe eller te, men kan dricka sockerfri saft och läsk på helgen. Äter godis på helgen men i mindre mängd. Inte så sötsugen mer än vid mens

• Anonym (Syster)

Har du kollat dig för diabetes?

• Anonym (TS)

De kollade blodsocker sist som var bra. Känner dock ingen överdriven törst som är typiskt för diabetes. Dricker inte för att jag är törstig egentligen, mer att vatten är gott och att jag då är torr i munnen ibland.

• Anonym (allergiker deluxe)

svar till Syster: Nej, det kan jag så klart inte veta. 

Men att det är fler som blir hjälpta av riktig mat än av saker som är fulla av tillsatser, det tycker jag nog att det finns visst stöd för.

• Anonym (Syster)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-07-31 18:58:33 följande:

svar till Syster: Nej, det kan jag så klart inte veta. 

Men att det är fler som blir hjälpta av riktig mat än av saker som är fulla av tillsatser, det tycker jag nog att det finns visst stöd för.

Tänker du fortsätta länge till att vara så nedlåtande? Eller trodde du på riktigt att jag föreslog Dextrosol istället för riktig mat...?
  • Anonym (dåliga på det också...)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-07-31 18:30:24 följande:

Ska tillägga att när jag först började hänga i de allergigrupperna på FB så hade ett antal av dem där dimmighet /trötthet /ledvärk /magbesvär som symptom på veteöverkänslighet.

Några var nära att få diagnos utbrändhet, fibromyalgi eller ME innan de kom på det- och fick normal energi tillbaka. En kvinna som varit sjukskriven i två år för svåra ledsmärtor och inflammation kunde börja jobba igen, och hon "botade" sin mamma, som gått sjukskriven i 20 år (!) för samma sak.

Två personer mådde så dåligt att de tidigare velat begå självmord- över odiagnosticerad veteallergi.

Så det är inget man skojar bort, eftersom primärvården är så dåligt insatt i allt som inte är "vanlig" glutenintolerans.

Verkligen en viktig sak du tar upp! 

Men tyvärr är vården rätt dålig på att diagnosticera vanlig glutenintolerans också. Jag är en av dem som gick med det i... ja, jag vet inte hur många år innan jag fick rätt diagnos. Jag var långtidssjukskriven och självmordsnära. Att jag till slut fick min diagnos, var heller inte vårdens förtjänst. Om det inte varit för ett par kloka vänner till mig hade jag nog varit död idag. 

Ja, jag ska inte dra hela min lidandes historia, men ville bara tillägga att vården inte är särskilt bra på glutenintolerans heller (trots att det ofta är ganska enkelt att diagnosticera. Bara man vet vad man letar efter)., 

Med det sagt så hoppas jag förstås att du får svar på vad som felar dig, ts, och därmed får en bättre hälsa. 

• Anonym (sally)

Glutenintolerans och veteallergi är två skilda saker.

• Anonym (Greve)
    Anonym (TS) skrev 2024-07-31 18:31:12 följande:

Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt tänkt tanken men har svårt att utesluta gluten ur kosten. Vet inte vad jag ska äta istället. Mycket glutenfritt smakar ju inte alls kul. Jag tog glutenrprover 2022 och de såg bra ut.

Gissar att det faktiskt kan bero på gluten och skadad tarm ändå. Det kan vara förstoppande och skada tarmen på så sätt. Förstoppning kan vara svårt att identifiera för en själv tom. Är ganska lätt att utesluta, finns glutenfria alternativ till det mesta, bara en vanesak. 

Nu har du inte nämnt alkohol så jag antar att dina besvär inte beror på alkoholism.
  • Anonym (Topp)

Frågan är om du älskar gluten mer än att vara frisk?

• Anonym (Myran)

Precis såna symtom får jag när jag får magkatarr. Illamående, snabbt mättnadskänsla, smärta mitt i magen ibland även sura uppstötningar och halsbränna men långt ifrån alltid. Brukat då äta omeprasol i 5 dagar(receptfritt på apoteket). Nu kan det ju också vara annat så skulle sökt vårdcentralen. Men kan vara värt att prova omperasol också. 

• Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Syster) skrev 2024-07-31 19:02:53 följande:
    Tänker du fortsätta länge till att vara så nedlåtande? Eller trodde du på riktigt att jag föreslog Dextrosol istället för riktig mat...?
    Du läser in någon konstig ton i mitt inlägg som inte alls finns där. 

Jag försöker hjälpa TS, och jag tycker ditt råd var mindre bra.
    Det var bara det.
  • Anonym (Greve)

Röker du? Kan vara något med lungorna.

• Anonym (TS)

Jag varken röker eller dricker alkohol. Ska prova utesluta gluten ett tag!

Svar på tråden Vad tror ni? Försämrad livskvalité