Cathariiina skrev 2024-08-20 11:57:41 följande:
Ja, unga män kan säkert användas till mycket..!

Jag förstår att du inte vill ha dem som är äldre, vapenförhetsålder där går ju upp till 60!

Det var många medelålders tanter som tog afghanska flyktingbaaaaarn också av den anledningen! De visste ju att dessa i verkligheten var 18-28 år, och inte 16.
Allvarligt då: jag tycker inte att vi ska skydda ukrainska män som är för fega för att försvara sitt eget land. Faktiskt. Vi har ingen som helst skyldighet att göra det, lika lite som vi har skyldighet att ta emot män från Mellanöstern som inte vill göra sin värnpliktstjänstgöring.
Om du menar sexuella tjänster så skall varken män eller kvinnor utnyttjas till sådant, och jag är inte homosexuell. Däremot har jag en relativt sett konservativ samlevnadsetisk position. Sedan blev jag väldigt ledsen av dina ord. Man är inte feg för att man inte vill strida. Jag sökte själv och fick vapenfritt godkänt och jag är inte feg för det. Däremot är jag kristen, aktiv i flera olika samfund, bla Svenska Kyrkan och katolska Kyrkan. Jag läste i Dagen också om en ukrainsk evangelisk pastor som satts i fängelse då han av övertygelse valde att inte strida.
I Ryssland och Ukraina finns antagligen inte möjligheten att få vapenfri tjänst i samband med sin övertygelse, och jag hjälpte med glädje en ung ukrainare med lite pengar. Jag skulle göra det för en rysk medborgare som inte ville strida för putte också.
Staten äger inte individen. Den har ingen moralisk rätt att tvinga ofrivilliga till fronten. Jag skulle själv av övertygelse inte inställa mig för vapentjänst om jag inkallades till det, om jag inte hade fått vapenfritt. Ingen har bett om att födas i ett visst land.
Det är väldigt lätt för dig som är kvinna och sannolikt inte krigsplacerad i stridande befattning att kalla män som inte vill strida fega. Är du själv beredd att anmäla dig till fronttjänst för Ukraina.