• Anonym (TS)

Hur illa är det?

Jag har blivit förälskad i min systers bästa väns ex. Det var ca 1 år sedan han och exet separerade. 
    Vi har träffats 1-2 gånger under tiden vi båda var i våra relationer men kan absolut inte säga att jag kände honom då.

Jag och syrrans bästa vän är bekanta. Och har träffats många gånger tillsammans med min syster. I måånga år. Men har aldrig umgåtts bara hon och jag.

Nu har då han och jag träffats genom ett gemensamt intresse och för några veckor sedan bestämde vi att vi skulle ses och se film ihop en kväll. Blev ingen film utan vi satt och bara pratade till 4 på morgonen. Sedan dess har vi setts flera gånger och vi klickar så jäkla bra. Och vi har insett att vi börjar falla för varandra. Rejält.
    Men jag har sån otrolig ångest över hur vi känner  till varandra från början. Att han är min systers bästa väns ex.

Hur illa är detta? Är jag/vi hemska?

• Svar på tråden Hur illa är det?
  • Aniiee

Det är väl verkligen skit samma. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2024-08-03 19:35:16 följande:

Det är väl verkligen skit samma. 

Hur menar du?
  • magplask

Det är ingen fara! kör hårt :) hade varit en annan sak om det var din bästa kompis, men nu är det din SYRRAS kompis och då hade jag verkligen inte brytt mig.

• Anonym (TS)
    magplask skrev 2024-08-03 19:57:18 följande:

Det är ingen fara! kör hårt :) hade varit en annan sak om det var din bästa kompis, men nu är det din SYRRAS kompis och då hade jag verkligen inte brytt mig.

Men jag tycker bra om henne och vi har umgåtts mycket. Jag vill helt enkelt inte såra någon.
  • Anonym (Nä)

Inte ett dugg illa. Och sluta anpassa ditt liv efter andras eventuella kränkthet. Det har gått ett år, hon får faktiskt bara ta att han träffar andra.

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-03 20:53:50 följande:
    Men jag tycker bra om henne och vi har umgåtts mycket. Jag vill helt enkelt inte såra någon.

Är hon inte över honom?

Sedan är det väl lite sent att tänka på henne nu? Du har ju vetat om detta hela tiden och borde ha insett att det kunde hända. Ändå fortsatte du träffa honom. 

Känns som lite hyckleri att bry sig nu. 

• Anonym (L)

Vad är alternativet? Tänk om han är mannen i ditt liv, ska du bara släppa honom av den anledningen?

Din systers vän kommer säkert tycka att det är jobbigt men ingen vettig människa skulle begära att ni inte får träffas. 

Sedan beror det lite på hur det tog slut. Om han lämnade henne och hon blev helt förkrossad så ska ni nog ligga lågt en tid och hålla det för er själva tills ni vet om det är allvar mellan er.

Om det var ömsesidigt eller om hon gjorde slut är det ju rätt odramatiskt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-08-03 21:16:48 följande:

Är hon inte över honom?

Sedan är det väl lite sent att tänka på henne nu? Du har ju vetat om detta hela tiden och borde ha insett att det kunde hända. Ändå fortsatte du träffa honom. 

Känns som lite hyckleri att bry sig nu. 

Vi har som sagt ett stort gemensamt intresse/engagemang och det var helt vänskapligt tänkt när vi sågs.

Jo, det tror jag att hon är.
  • Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2024-08-03 21:21:26 följande:

Vad är alternativet? Tänk om han är mannen i ditt liv, ska du bara släppa honom av den anledningen?

Din systers vän kommer säkert tycka att det är jobbigt men ingen vettig människa skulle begära att ni inte får träffas. 

Sedan beror det lite på hur det tog slut. Om han lämnade henne och hon blev helt förkrossad så ska ni nog ligga lågt en tid och hålla det för er själva tills ni vet om det är allvar mellan er.

Om det var ömsesidigt eller om hon gjorde slut är det ju rätt odramatiskt. 

Det var ett gemensamt beslut men hon som först tog upp det. Så det var absolut inte att han lämnade henne förkrossad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-03 21:31:30 följande:
    Vi har som sagt ett stort gemensamt intresse/engagemang och det var helt vänskapligt tänkt när vi sågs.

Jo, det tror jag att hon är.

Har du berättat för någon att ni börjat umgås som vänner? Vet folk om att ni har samma intresse och träffas där?

• Anonym (k)

Hade jag varit henne hade jag nog bara sett det som naturligt om ni har sådan stor umgängeskrets att någon kommer falla för någon annan i allt det här. Om du tror hon är över honom behöver du inte gå runt och känna det så här. Jag hade varit ärlig och sagt som det var för att få en hint om det. Oavsett vad så hade jag inte låtit ett ex (hon är ju hans ex även om du känner henne) stå i vägen för din, er lycka, hon är ju inte din syster, hon är din systers bästa vän. Jag förstår det känns konstigt det här men om det känns så konstigt hade jag inte gått på tåget från första början, men så är jag också nog mer eftertänksam av mig. Nu har du ju gått på tåget, om du förstår vad jag menar och det tuffar iväg nu med dig på det. Om du tycker så mycket om han och han dig och ni är värda att satsa på så väger det mer i ekvationen. Jag har ex som jag aldrig i detta livet skulle bry mig om ihop med någon i din roll i det här, jag har inga känslor kvar, men eftersom jag inte litar fullt ut på ex hade jag haft ett större avstånd till dig då, det kan bli så att du kan räkna med att det blir det, du kan inte få allt utan det är bara att respektera om det händer. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-08-03 21:36:15 följande:

Har du berättat för någon att ni börjat umgås som vänner? Vet folk om att ni har samma intresse och träffas där?

Nej, inte berättat att vi börjat umgås sim vänner men hon vet om vårt gemensamma intresse och vet att vi sprungit på varandra genom det några gånger. Och hon vet att vi haft lite kontakt och skrivit med varandra. 
    Och alla vet om vårt gemensamma intresse.
  • Anonym (TS)
    Anonym (k) skrev 2024-08-04 08:29:30 följande:

Hade jag varit henne hade jag nog bara sett det som naturligt om ni har sådan stor umgängeskrets att någon kommer falla för någon annan i allt det här. Om du tror hon är över honom behöver du inte gå runt och känna det så här. Jag hade varit ärlig och sagt som det var för att få en hint om det. Oavsett vad så hade jag inte låtit ett ex (hon är ju hans ex även om du känner henne) stå i vägen för din, er lycka, hon är ju inte din syster, hon är din systers bästa vän. Jag förstår det känns konstigt det här men om det känns så konstigt hade jag inte gått på tåget från första början, men så är jag också nog mer eftertänksam av mig. Nu har du ju gått på tåget, om du förstår vad jag menar och det tuffar iväg nu med dig på det. Om du tycker så mycket om han och han dig och ni är värda att satsa på så väger det mer i ekvationen. Jag har ex som jag aldrig i detta livet skulle bry mig om ihop med någon i din roll i det här, jag har inga känslor kvar, men eftersom jag inte litar fullt ut på ex hade jag haft ett större avstånd till dig då, det kan bli så att du kan räkna med att det blir det, du kan inte få allt utan det är bara att respektera om det händer. 

Tack för ditt svar. 

Ja, jag borde kanske tänkt efter mer från början. Men gillade verkligen att skriva med honom, som vän, och tänkte att det skulle vara trevligt att umgås mer än när vi stöter på varandra genom intresset. Var inte alls beredd på den explosion som blev.

Men jag tänker också att vi är vuxna människor, över 30. De tog ett gemensamt beslut, på hennes initiativ, att separera för drygt 1 år sedan. 
    Det borde vara okej. 
  • Anonym (k)

Ja, det borde det, jag håller med dig. Kör på Solig

tänker också som så just nu att är han ett ex som ändå varit schysst och så, då vill man honom bara väl att han ska träffa den rätta för honom eller också är man neutral i det, det kan ju vara så att fast hon vet han lever så är han död för henne så vad som händer i hans liv och vem han träffar och träffar inte är lika dött det i intresse för henne. 

jag är sån att jag har velat ha ut ex ur mitt liv så därför hade jag skapat mer avstånd till dig utan att jag tyckt det du gjort var fel mot mig men bara för att försäkra mig om att han inte kommer för nära inpå i mitt liv. Om det skulle hända ta det inte personligt då. Jag har sagt hej då till andra i mitt "tidigare liv" med exet som inte hade någonting med dem att göra, det enda det var var att de hade en fortsatt relation med honom i någon form. Det finns de som inte är som jag och får allt att fungera finfint, bara det fungerar för alla inblandade så är det bra. 

• Anonym (TS)

Tacksam för era svar och tankar! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur illa är det?