Anonym (Trött) skrev 2024-08-05 21:57:19 följande:
Snarkar din sambo? Min kille snarkar vissa stunder rejält högt. Vad jag märkt verkar han ändå sova djupt. Däremot vaknar han vissa nätter, men brukar somna om snabbt. Ska tipsa honom att gå till vårdcentralen och ta lite prover iallafall, just för att h det utrett åtminstone.
Ja han snarkade, vilket jag tyckte vart jävligt märkligt när vi började dejta. Han vart nämligen super vältränad, noll övervikt, och ung. Han var 27 år då. Frågade om hans snarkningar då det inte kändes helt normalt, och han sa han alltid snarkat. Han kunde bränna av rätt rejäla snarkningar emellanåt.
Han somnade alltid fort. Sov som en stock. Typ som en död. Snarkningarna blev värre allt eftersom, och jag höll på att få spel på skiten. När vi äntligen flyttade till hus så flyttade jag ut ur vårt gemensamma sovrum och sade. Sök hjälp för det där, kommer inte sova tillsammans med dig annars.
Tog 1 år för honom innan han sökte, sedan vart det kö i ca 1 år till innan utredning. Mild sömnapné men tack och lov är vi i ett län där det vart tillräckligt för special bettskena. Snarkningarna upphörde helt, och han vart helt chockad över effekten. Att han faktiskt vaknade pigg, något han nog inte viste hur det kändes.
Nu några år senare har han fått uppgradera ifrån bettskena till CPAP. En minimalistisk mask som endast sitter över näsan under sömnen. Vi har en bra läkare som skrev remiss för att han skulle få en sådan, trotts att en återkontroll bedömt att bettskenan funkade dugligt enligt vårdens mått mätt, dom accepterar x-antal andningsuppehåll och viss snarkning under nattsömnen nämligen. Men eftersom han hade som börjat snarkat lite trotts skenan, och såg ut som en zombie på mornarna igen. Tänkte jag att nä, det här är liksom faktiskt inte bra för hälsan för uppenbart påverkar det honom negativt. Vilket på sikt kan ge rätt farliga hälsokonsekvenser.
Med CPAPen så har han nu 0 andningsuppehåll under sömnen, och inga snarkningar. Så han är betydligt piggare.