• Anonym (Sur)

Slutat med Melatonin, blivit förbannad

Någon mer som blivit förbannad / väldans lättirriterad utan anledning när ni slutat med Melatonin? 

Har tagit det i flera år men känns som jag inte behöver ta det längre. Problemet är att direkt på morgonen känner jag mig så otroligt sur på allt. Sedan går detta upp och ned under dagen. 

Läser man på FASS står det tex att läkemedlet inte rekommenderas för fertila kvinnor då man inte vet hur det påverkar människor. Likaså står det något om att det kan påverka om man samtidigt tar preventivmedel. 

Direkt tänker jag då att det kanske kan påverka hormonerna? Att det kanske är därför jag är så förbannad nu. För utsättningssymtom/abstinens kan man väl knappast få av det här. och ja jag kan fråga vården men vill fråga här. Om era erfarenheter. 

• Svar på tråden Slutat med Melatonin, blivit förbannad
  • Anonym (Sur)

Försöker stå ut men nu har det gått en vecka och jag har varit förbannad hela tiden. Men jag kanske får ge det lite mer tid ändå. Men fy vad jobbigt det är.

• Anonym (Nej)

Nej, det påverkar inte dina hormoner så men du sover ju inte på samma sätt längre och haft det på ett visst sätt i flera år, inte konstigt då att din kropp och ditt sinne reagerar! Du har inte samma sömnmönster och sömnkvalitet så behöver nog ett tag på dig att vänja dig.

• Anonym (Sur)
    Anonym (Nej) skrev 2024-08-05 09:27:16 följande:

Nej, det påverkar inte dina hormoner så men du sover ju inte på samma sätt längre och haft det på ett visst sätt i flera år, inte konstigt då att din kropp och ditt sinne reagerar! Du har inte samma sömnmönster och sömnkvalitet så behöver nog ett tag på dig att vänja dig.

Nej det kanske. Men sömnen påverkar ju hormonerna också. 

Drömmer mer. Är det ett tecken på bättre eller sämre sömn, vet du det? Är ju iallafall inte trött om dagarna. Men visst jag kanske behöver det än

• Anonym (Nej)
    Anonym (Sur) skrev 2024-08-05 09:30:53 följande:

Nej det kanske. Men sömnen påverkar ju hormonerna också. 

Drömmer mer. Är det ett tecken på bättre eller sämre sömn, vet du det? Är ju iallafall inte trött om dagarna. Men visst jag kanske behöver det än

Bättre sömn skulle jag säga, drömmar är jätteviktiga för det psykiska måendet! Din hjärna processar dagens intryck, olika problem i livet mm så det är bara bra om du drömmer igen :) Men djupsömnen är det som ger oss god återhämtning så jag hoppas att du sover nätterna igenom så du kommer till den delen också i flera cykler.

När du nu väl har slutat med melatonin så låt det vara så, låt kroppen försöka sköta det själv.
  • Anonym (r)

Åt du någon skyhög dos? Jag märker inget om jag inte tar eller inte. Men sömnbrist gör mig enormt grinig

• Anonym (r)

Melatonin är känt för att ge mer intensiva drömmar dock, varför vet jag inte.

• Anonym (Sur)
    Anonym (r) skrev 2024-08-05 12:54:28 följande:

Åt du någon skyhög dos? Jag märker inget om jag inte tar eller inte. Men sömnbrist gör mig enormt grinig

Nja, jag vet inte. Tog 5 mg. vet inte om det är hög eller låg dos. Hur mycket tar du?

Ville testa utan nu men står knappt ut längre, mår verkligen inte bra. Ledsen, grinig, och får ångest. Så brukar jag bli när jag är trött. Det var därför jag fick melatonin från början. Men i början kunde jag inte ens sova. Det kan jag ju nu så tänkte jag kanske inte behöver det längre. Sover ju bra (tror jag?) men humöret är jättedåligt. Så jag vet inte vad jag ska tro, jag kanske inte sover bra ändå. Jag kanske bara tror det.

• Anonym (Sur)
    Anonym (r) skrev 2024-08-05 12:55:02 följande:

Melatonin är känt för att ge mer intensiva drömmar dock, varför vet jag inte.

Hm okej. Jag drömde i princip ingenting med dem. Däremot gör jag det nu utan. 
  • Anonym (Circadin)

Jag käkar Circadin och det fungerar bra. Sover gott genom hela natten.
    Jag har också provat det som finns receptfritt men då sover jag inte hela natten. Har aldrig blivit grinig eller så på melatonin.

• Anonym (Sur)
    Anonym (Circadin) skrev 2024-08-05 13:49:24 följande:

Jag käkar Circadin och det fungerar bra. Sover gott genom hela natten.
    Jag har också provat det som finns receptfritt men då sover jag inte hela natten. Har aldrig blivit grinig eller så på melatonin.

Okej, vad bra!

Nej men jag slutade med melatonin och då blev jag sur. Inte när jag tog det.

• Anonym (Sur)

Läste lite på nätet för en stund sedan. Melatonin är ju inte vanebildande. Men det är ett hormon. Så jag läste att för kroppen (hormonerna) och hjärnans skull, är det bra att trappa ned det. Stämmer nog. Jag ska inte sluta så här tvärt, det är bara ren plågeri att gå runt och vara såhär sur och ledsen på precis allting. Det har förmodligem rört om mina hormoner. Så då är det inte så konstigt längre.

• Anonym (Hejhej)

Jag känner igen mig extremt mycket. Slutade med melatonin för 2 månader sen (har tagit den i några år, 5mg) sen dess har mitt mående varit ostabilt och känner mig mer ambivalent, jag sover otroligt bra på kvällarna men jag har läst att melatonin påverkar mer än bara sömnen, att det påverkar stress och hjärtklappning också. Jag känner mig piggare på dagarna men mer instabil.. det är ju en signalsubstans så kan ju vara så att jag har brist på det och skulle behöva ta det kanske. Alla läkare jag träffat säger att det inte ska påverka annat än bara sömnen, vilket jag inte tror på.. får se om jag kanske börjar igen.. sjukt irriterade

• Anonym (Sur)
    Anonym (Hejhej) skrev 2024-09-01 16:03:59 följande:

Jag känner igen mig extremt mycket. Slutade med melatonin för 2 månader sen (har tagit den i några år, 5mg) sen dess har mitt mående varit ostabilt och känner mig mer ambivalent, jag sover otroligt bra på kvällarna men jag har läst att melatonin påverkar mer än bara sömnen, att det påverkar stress och hjärtklappning också. Jag känner mig piggare på dagarna men mer instabil.. det är ju en signalsubstans så kan ju vara så att jag har brist på det och skulle behöva ta det kanske. Alla läkare jag träffat säger att det inte ska påverka annat än bara sömnen, vilket jag inte tror på.. får se om jag kanske börjar igen.. sjukt irriterade

Så märkligt att man blir så påverkad av det. Det är ju oerhört tydligt. 

Jag har läst att det påverkar hormonerna. Melatonin är ju ett hormon i sig. Läste att man behöver trappa ned (en engelsk sida). Så jag ska försöka göra det vid något tillfälle, väldigt försiktigt. Så jag iallafall behöver ta så låg dos som möjligt. 

Svar på tråden Slutat med Melatonin, blivit förbannad