• Berta 24

Illojal väninna

Har en sedan gammalt god vän. Vi umgås relativt mycket, då det är mycket som känns bra mellan oss. Men när jag någon gång berättar om hur en tredje part, bekant eller liknande, betett sig illa mot mig och om hur jag då sagt åt denne att skärpa sig, blir hon märbart irriterad och förklarar att det nog är jag som har fel och att hon inte orkar lyssna på mig. Hur ofta är det på detta sätt? Att de man betraktar som sin vän bara är så ointresserade av att höra om liknande? Får för mig att det är ett typiskt kvinnligt beteende som grundar sig i medsystrars föreställning om att jag som kvinna inte ska sticka upp, utan tåligt foga mig i den skit jag  utsätts för i kontakten med folk jag möter. När jag andra gånger anlägger dialogen mot att jag känner mig misslyckad eller liknande finns där plötsligt en helt annan beredskap att intreserat vilja lyssna. Det är som att de bara godtar mig i rollen av stackaren som ska ökas. Känns ensidigt och ledsamt och nu undrar jag om jag bör säga upp kontakten.

• Svar på tråden Illojal väninna
  • Anonym (S)

Antingen har din väninna fel och är en idiot eller så är det du som behöver skärpa dig. Svårt att säga vilket utan konkreta exempel.

• Anonym (Tanke)

Det du ställer frågan är alltså om råd för hur du ska få din väninna att göra precis tvärtom mot vad du själv anser att du själv har rätt i när du beskriver ditt exempel? 

Du berättar om en händelse där du stod upp för dig själv och drog en gräns. Du beskriver händelsen för din väninna som ger sin feed back på hur hon tolkar situationen och du är sedan irriterad på att hon inte stod upp för sin egen åsikt. Har jag uppfattat det rätt då? 

• Anonym (P)

Det är inte illojalt att tala om för en vän att man tycker att hen har gjort fel.

Illojalt är det om hon inte säger det till dig utan istället går och pratar skit bakom ryggen på dig.

• Anonym (Maj)

En del gillar inte att höra skitsnack och skvaller om andra som inte är där och kan försvara sig. 

• Anonym (Aug)

Det där med att hon säger att hon inte orkar lyssna kan jag ju tycka är lite fult, men sen har hon ju självklart rätt att ge sin tolkning av situationen men det beror ju helt på hur hon gör det. Om du är hennes nära vän så ska ju kritiken hon ger vara av bälvilja och konstruktiv och jag tycker att hennes förståelse främst borde ligga hos dig. Brukar hon själv prata om liknande situationer med dig?

Svar på tråden Illojal väninna