fibbe skrev 2024-08-11 18:40:07 följande:
Konstigt att inte ha ett separat konto till barnet?
Mitt barn har två konton, ett där födelsedagspresentpengar/julklappspengar hamnar på, samt andra slantar om han får, samt om han ?jobbat? ihop några pengar vid gräsklippning, biltvätt eller liknande. Det kontot får han ta av när han vill, men eftersom vi pratat mycket pengar och ekonomi och hur viktigt det är att spara så är det inte ofta han rör det. Sist köpte han en kickbike som han verkligen ville ha, och det är nog 4 år sen nu.
Sen har han även ett annat sparkonto där han inte kan ta ut något förens han fyller 18 (fondkonto) och dom pengarna är tanken att det ska gå till körkort/bil/lägenhet osv.
Jag är LIVRÄDD att blanda hans pengar med mina, och hur fattigt det än varit i perioder så har jag inte ens velat låna en krona av honom. Att ha sån dålig insikt som du har är för mig helt orimligt!
Och som tillägg då sonen ännu inte har ett eget bankomatkort (vill att han fyller 12 först) så har jag hans pengar på ett underkonto på mitt. Är ju hur enkelt som helst att starta ett nytt sparkonto i internetbanken. Jag döpte det till hans namn bara helt enkelt så ingen risk att det blandas ihop med något annat. Och vill han handla något så för jag bara över den exakta summan från hans konto till mitt, sen betalar vi med mitt kort. Nu när han snart ska få eget kort så tänker jag inte föra över hela summan utan han kommer få in sin veckopeng på sitt kort, och vill han köpa något större så gör vi som innan, dvs diskuterar det, sen för jag över från hans sparkonto till hans kort så han kan köpa det han vill.
Att ha en diskussion om pengarnas värde, och be han tänka igenom dyrare köp tycker jag är en självklarhet. Han vet att jag aldrig skulle hindra han från att köpa det han vill då detta är just pengar han fått istället för presenter, och pengar han jobbat ihop så är rena ?nöjespengar? men han vet pengarnas värde, hur viktigt det är att spara, och hans stora dröm är att köpa moped/epa när han blir äldre, så att då påminna om målet när han står och vill köpa något helt onödigt skräp ser jag som självklart, sen får han naturligtvis avgöra själv hur han gör i slutändan. Det var den där kickbiken han köpte senast, vilket han har använt MYCKET och åker runt och gör massa tricks på, så det tycker jag blev ett jättebra köp.