• Anonym (Spöket)

Visst är det ok att ghosta?

Idag som många lever sitt liv genom det digitala och många kontakter egentligen bara blir ytliga så tycker nog jag att det är ok att ghosta. Man kan förstå att vissa inte orkar hålla på och skriva massa förklaringar till varför man inte vill ses mer, (för ja, många accepterar inte bara ett nej idag utan vill ha en novell), speciellt män. 

Tycker ni det är ok att ghosta? 

• Svar på tråden Visst är det ok att ghosta?
  • molly50

Jag tycker inte att det är ok.
    Jag tycker att man åtminstone kan ge en liten förklaring.
    Det räcker med att säga att man inte känner att det klickar.
    Mer behöver inte sägas.

• Anonym (odrägligt)

Ingen har bett dig förklara men på samma sätt som man iaf säger hejdå när man drar från en fest så är det mer än average hyfs att iaf markera en avslutning så att nån inte väntar på dig. Om nån ställer en fråga om varför och hur och du inte vill svara så är det självklart ditt beslut men att låtsas som att allt är okej och mörka den här planen och inte ens säga att du ej är intresserad och bara dra är så otroligt oförskämt det bara kan bli. 

Väx upp 

• Anonym (G)

Har man bara skrivit, okej. Har man setts, om än på en enstaka dejt tackar man för sig och säger det inte var någon match. Hur svårt ska det vara med allmänt hyfs? Handlar väl också om vilken typ av person man vill vara. 

• Mandel

Är man normalbegåvad så klarar man av att säga tack, men nej tack oavsett om det gäller dejting, kalasinbjudningar, erbjudande om en glass, en promenad eller vad som.
    Om det inte accepteras är det mottagarens problem och man som avsändare behöver inte alls förklara ytterligare om man inte vill.

Bara fega usla människor skiter i att kommunicera.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Freddie K

Jag har blivit ghostad oräkneliga gånger. Brukar inte få någon förklaring, utan de slutar bara att skriva. Jag vet inte vad jag gör för fel, så nej, det är inte ok i mina ögon att ghosta någon.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ngng)

Verkligen inte. Även om man bara pratar genom text så är det fortfarande en människa med känslor där bakom men det skiter man tydligen i nu för tiden. Sådana har koll empati.

• Anonym (Ngng)
    Mandel skrev 2024-08-08 14:31:09 följande:

Är man normalbegåvad så klarar man av att säga tack, men nej tack oavsett om det gäller dejting, kalasinbjudningar, erbjudande om en glass, en promenad eller vad som.
    Om det inte accepteras är det mottagarens problem och man som avsändare behöver inte alls förklara ytterligare om man inte vill.

Bara fega usla människor skiter i att kommunicera.

Nej man behöver inte förklara. Men det är mest schysst. Beror dock på hur personen i fråga beter sig 
  • Anonym (Lina)

Det hör till sunt bondförnuft att man inte ghostar såvida inte man blivit dåligt bemött, då är det en annan sak. Men har man blivit ok bemött och ändå ghostar så är det ett sjukt oattraktivt beteende.

• Tukt

Det är ju upp till en själv att inte sätta sig i sådana situationer där man behöver ghosta.

• Anonym (K)

Inte okej enligt mig. Av den enda anledningen att någon kan bli sårad. Kanske sitter någon någonstans och undrar varför man bara försvann. 

• Xenia
    Anonym (Spöket) skrev 2024-08-08 12:47:44 följande:

Idag som många lever sitt liv genom det digitala och många kontakter egentligen bara blir ytliga så tycker nog jag att det är ok att ghosta. Man kan förstå att vissa inte orkar hålla på och skriva massa förklaringar till varför man inte vill ses mer, (för ja, många accepterar inte bara ett nej idag utan vill ha en novell), speciellt män. 

Nej, absolut inte! Har du själv blivit ghostad och tyckte du att det var ok?

Enda gången man bör totalt ignorera någon är om man blivit stalkad.

Som någon sagt, du behöver inte skriva en utförlig motivering, det räcker att skriva att du känner att det inte fungerar.

Vad är det med människors icke-existerande empati idag?
  • Anonym (Lili)

Efter bara ha skrivit e8ller en kortare träff i offentlig miljö tycker jag det är okej. Snyggare att skriva en rad kanske men inget att hetsa upp sig över ifall det inte sker.

Har man kommit lite längre i dejtingstadiet så bör man ge ett riktigt avslut. 

• Anonym (A)

Brukar inte ghosta, men efter en dejt, om jag känner att det inte klickade, brukar jag bara låta det rinna ut i sanden. Skriver de och frågar efter en ny dejt så svarar jag bara "en annan gång" och de brukar ta hinten. Kanske man tycka att det är omoget, men har själv fått det svaret efter en dejt och det har ärligt talat inte gjort mig någonting. Men sen efter andra/tredje dejten tycker jag att en förklaring är på sin plats.

• Anonym (Spöket)
    Anonym (Lili) skrev 2024-08-08 16:21:57 följande:

Efter bara ha skrivit e8ller en kortare träff i offentlig miljö tycker jag det är okej. Snyggare att skriva en rad kanske men inget att hetsa upp sig över ifall det inte sker.

Har man kommit lite längre i dejtingstadiet så bör man ge ett riktigt avslut. 

Exakt, lite förvånad över att många blir så upprörda, folk ghostar ju hela tiden så det är uppenbart att även folk här på FL gör det.

Jag har säkert blivit ghostad någon gång om jag skrivit med någon och sen slutar personen helt plötsligt svara och tar bort en. Har inte tagit det särskilt hårt, går aldrig in med så mycket känslor direkt utan är beredd på att man kan bli dumpad.  
  • En glad tjej
    Anonym (Spöket) skrev 2024-08-08 12:47:44 följande:

Nej! Det är aldrig ok att ghosta någon. Alla förtjänar en förklaring till varför man inte är intressant. Och om personen fortsätter skriver man bestämt men vänligt att man kommer blockera personen. Att lämna en person i ovisshet är inte snällt.
  • molly50
    Anonym (Spöket) skrev 2024-08-08 17:46:49 följande:
    Exakt, lite förvånad över att många blir så upprörda, folk ghostar ju hela tiden så det är uppenbart att även folk här på FL gör det.

Jag har säkert blivit ghostad någon gång om jag skrivit med någon och sen slutar personen helt plötsligt svara och tar bort en. Har inte tagit det särskilt hårt, går aldrig in med så mycket känslor direkt utan är beredd på att man kan bli dumpad.  
    Att tycka att ghosta är dålig stil är inte detsamma som att vara upprörd.
    Men varför ska det vara så svårt att bara säga att man inte är intresserad eller att det inte har klickat?
    Du kanske inte har gått in med känslor,men den du pratar med/dejtar kan ju ha gjort det.
    Och kanske vill den personen veta vad h*n kan göra bättre till nästa gång.
  • Anonym (Spöket)
    molly50 skrev 2024-08-08 19:05:25 följande:
    Att tycka att ghosta är dålig stil är inte detsamma som att vara upprörd.
    Men varför ska det vara så svårt att bara säga att man inte är intresserad eller att det inte har klickat?
    Du kanske inte har gått in med känslor,men den du pratar med/dejtar kan ju ha gjort det.
    Och kanske vill den personen veta vad h*n kan göra bättre till nästa gång.
    För att vissa inte lyssnar utan fortsätter att tjata och då blir man rädd att det ska bli så nästa gång med. Då orkar man liksom inte lägga mer energi nåt sånt framöver för det tar energi. 
  • Anonym (Sårad)

Har man träffats IRL, så tycker jag att man kan ge någon liten förklaring i alla fall. Eller lämna öppet (ej blocka eller ta bort) så att den andre har möjlighet att ge en liten förklaring, om det är så att han inte heller vill ses mer. Visar det sig då att han VILL ses mer, så får man ge sin lilla förklaring då... Och hör ingen av sig mer, så kan man ju ta bort personen efter ett tag.

Men att gå hem från en träff och blocka direkt - nä. Det tycker jag inte att man gör, det är oartigt och sårande. D.v.s. så länge som den andre inte uppfört sig över alla gränser olämpligt, såklart. 

Förresten tycker jag inte att man ska ghosta ens om man inte har träffats IRL, om man har haft kontakt på nätet en längre tid. Även då krävs det någon liten förklaring. Jag har vid ett par tillfällen blivit avvännad respektive flyttad till begränsadlistan på Facebook (jag VET att det var så, för jag kollade med gemensamma vänner och de fick fortsatt se mer personliga inlägg och privata foton som inte jag fick se, jag fick bara se inläggen om elbilar, vindkraftverk och Saharaöknens utbredning efter det), och sådant är hemskt sårande. 

• molly50
    Anonym (Spöket) skrev 2024-08-08 19:22:31 följande:
    För att vissa inte lyssnar utan fortsätter att tjata och då blir man rädd att det ska bli så nästa gång med. Då orkar man liksom inte lägga mer energi nåt sånt framöver för det tar energi. 
    I så fall är det väl bara att blocka?
Svar på tråden Visst är det ok att ghosta?