• Anonym (Makro)

Bästa fördelningen fett, kolhydrater, protein?

Så, jag vet vad Livsmedelsverket rekommenderar när det gäller fördelning mellan makronutrienter, men dels är deras intervall ju väldigt breda, och dels skulle jag vilja veta andras erfarenheter när det gäller detta. 

Mitt primära mål är att hitta en mathållning som jag inte känner mig konstant tung och full i magen på. Mitt mål är alltså inte viktförändring, och inte egentligen att det ska vara maximalt sunt heller för den delen (även om det så klart är en bonus om det är sunt också), utan bara att jag ska slippa gå runt och känna mig som en stoppad korv hela tiden. Så, vad är era erfarenheter? Naturligtvis spelar även typ av fett, kolhydrater och protein in, men där är jag redan maximalt nyttig.

• Svar på tråden Bästa fördelningen fett, kolhydrater, protein?
  • Anonym (individuellet)

Det är individuellt. Man får pröva sig fram. 

Jag blir så där av mycket kolhydrater. min syster blir så där av mycket fett. Sen spelar ju portionsstorleken roll också.

Nu kom ju jag och min syster på detta under vår gemensamma viktresa, för det var du vi höll på och analysera och testa våra matintag. Men även nu äter hon och jag liksom flippat. Båda äter ca20e% protein, men jag äter sedan ca65e% fett och 15e% kolhydrater och hon omvänt. Då känner vi båda att vi blir pigga och nöjda av maten och inte trötta och stoppade, som du uttrycker det.

• Anonym (Makro)
    Anonym (individuellet) skrev 2024-08-09 17:31:20 följande:

Det är individuellt. Man får pröva sig fram. 

Jag blir så där av mycket kolhydrater. min syster blir så där av mycket fett. Sen spelar ju portionsstorleken roll också.

Nu kom ju jag och min syster på detta under vår gemensamma viktresa, för det var du vi höll på och analysera och testa våra matintag. Men även nu äter hon och jag liksom flippat. Båda äter ca20e% protein, men jag äter sedan ca65e% fett och 15e% kolhydrater och hon omvänt. Då känner vi båda att vi blir pigga och nöjda av maten och inte trötta och stoppade, som du uttrycker det.

Intressant! Tusen tack för ditt svar! Jag har liksom inte vågat gå utanför de rekommenderade gränserna utan bara experimenterat inom de givna intervallen, men man kanske skulle bli lite modigare då! Tusen tack igen!
  • Anonym (80%)

Om du alltid känner dig mätt så äter du nog för stora portioner. 

Ät enligt principen Hara hachi bunme 

• Anonym (Makro)

Nu kan jag plötsligt inte citera igen... Jag har inte hört talas om hara hachi bunme innan, men kollade det nu. Ingen hade varit gladare än jag om jag helt enkelt bara kunde äta mindre, men då lyckas jag inte hålla vikten...

• Cereal Killer

Det man kan säga generellt är att en fiberrik kost oftast är bra både för magen och hälsan i övrigt. I övrigt får man prova sig fram. Vissa får problem med stora mängder mjölbaserad kost (pasta, bröd osv), även om de inte har någon glutenintolerans. Andra kan äta stora mängder utan problem.

Jag är en sådan som upplever att jag är känslig för stora mängder kolhydrater. Vi äter vad som livsmedelsverket definierar som LCHF (för er som inte vet vad det innebär, tänk kosten som rekommenderas till barn under två. Dvs inte LCHF enligt massmedias definition utan tallriksmodellen med mycket grönsaker och en matsked olja över salladen, typ). Det fungerar jättebra för mig. 

Svar på tråden Bästa fördelningen fett, kolhydrater, protein?