Anonym (Vi med) skrev 2024-08-12 08:29:22 följande:
Det är bara att se på statistiken, det är inget jag hittat på själv givetvis. Statistiska centralbyrån kan man kika tex. Drygt 40% skiljer sig enligt dem, men det är alltså de som varit gifta. Många föräldrar som är sambos separerar förstås också.
Självklart vet jag att folk separerar, men det är fortfarande inte "till höger och vänster". Hur vet du att det är lättvindigt, att de som separerar väljer att göra det? Det är väl jättebra att man inte är tvungen att stanna i en relation man inte trivs med längre?
Förr var man tvungen att stanna i sin relation, speciellt som kvinna. Detta har skadat fler än att folk nu "separerar till höger och vänster". Man växer upp i en relation där det inte visas kärlek, omtanke och ömhet och för sedan det vidare. Att spontankramas, pussas etc ses som "konstigt".
Självklart hör du bara om de dåliga separationerna och bonusfamiljerna på tex Familjeliv. De som har det bra skriver inte på forum.
Mina föräldrar är fortfarande vänner, 46 år efter sin separation, de har alltid varit vänner. Min mammas relation har varat i 45 år.
Du lever ditt liv som du vill, jag bara påpekade att det KAN påverka hur era barn ser på relationer i framtiden, att de KAN bli rädda för att ingå en relation etc. Lika väl som att du (och flera andra) anser att jag och vi andra som valt separation gjort det valet lättvindigt.