• Anonym (Confused woman)

Hur kan jag komma över partners sexförflutna? Någon i samma sits?

Jag har nyligen träffat en underbar man som kan vara den rätta för mig. Men det finns ett par saker som påverkar både mig och vår relation. Innan jag mötte honom var jag i en destruktiv relation där jag upplevde smärta vid sex och inte förstod varför. Mitt ex tjatade sig ofta till sex och hade en förväntning om att vi skulle ha sex minst en eller två gånger i veckan för att vår relation skulle fungera. Min smärta påverkade min lust, men det brydde han sig inte om. Det ledde till att jag ofta kände mig tvungen att ställa upp, av rädsla för att han annars skulle lämna mig. Detta har skadat mitt förtroende för män och påverkat min syn på sex.

När jag äntligen vågade avsluta relationen hade jag ingen lust att ha sex igen. Jag tänkte att jag kommer aldrig ha sex igen. Efter två år vågade jag dock inleda något intimt med en ny man, och för första gången på länge kände jag ingen smärta. Vi blev kära, men de senaste månaderna har han berättat om sina tidigare sexhistorier vid flera tillfälle, trots att jag inte bett om det eller ens velat veta. Han delade om sina upplevelser med andra tjejer, vilket blev väldigt jobbigt för mig att höra eftersom jag har utvecklat starka känslor för honom. 

Till slut sa jag ifrån och förklarade att jag inte ville höra mer. Jag har alltid haft svårt att vara intim med någon utan en meningsfull relation, så jag har inte lika mycket erfarenhet som han har. Detta gör att jag känner mig underlägsen och att han är överlägsen med sina sexerfarenheter, vilket får det att kännas som om han skröt om sina gamla ligg och upplevelser. Jag ifrågasatte varför han kände behovet att berätta allt detta, och han sa att han bara ville vara ärlig och lägga alla kort på bordet, så att jag inte skulle få reda på något från någon annan. ( Vi bor i en ganska liten samhälle)

Dessa berättelser fortsätter att spöka för mig, särskilt eftersom min självkänsla redan är låg efter min tidigare destruktiva relation. Jag börjar ifrågasätta mig själv och mitt liv. Har jag verkligen levt och haft roligt? Det får mig att känna mig dum för att jag inte har varit mer äventyrlig eller vågat mer tidigare. Känslan är så stark att jag ibland undrar om jag skulle må bättre av att bli singel, ha meningslösa ligg och sedan stadga mig senare. Men skulle det verkligen hjälpa?
  • Svar på tråden Hur kan jag komma över partners sexförflutna? Någon i samma sits?
  • Zaro

Hej!

Bra att ni kommit överens att inte prata mer om några detaljer. Håll er till det. I övrigt är gjort gjort, försök glöm det och tro på er relation. Tycker inte det är konstigt att du blir påverkad, samtidigt nämner du att du känner dig underlägsen, så troligtvis är det din självkänsla som spökar nu. Kom ihåg det och tro på er kontakt som sagt men också på att du känner dig själv - dvs alla har inte behov av att ligga runt.
    Det var mina tankar, hoppas det var till någon hjälp!

• Anonym (Lotta)

Tycker han är gränslös, det är ju inte bara hans sexupplevelser han pratar om, utan även andras. Kvinnor du kanske känner eller vet vem de är. 

• Goneril

Är han verkligen så underbar? Hur kan han få för sig att berätta för dig om intimiteter med andra kvinnor? Det som händer i sängkammaren är ytterst privat och personligt, ett förbund mellan två individer och det ska inte torgföras till någon annan. Det räcker att säga att man haft relationer, detaljer och namn ska inte avslöjas, inga "kort ska läggas på bordet".                                                                                                                                               Om det tar slut mellan er kommer han ju på samma sätt att berätta om era förehavanden för andra kvinnor. Allt kommer att avslöjas, allt kommer att ligga i öppen dager. Den mannen skulle jag vara ytterst tveksam till. Jag är inte säker på att hans övriga förtjänster kan kompensera för lösmyntheten, "ärlighet" hör inte hemma här. Han vill nog skryta lite för att imponera och det är heller inget vackert drag.

Svar på tråden Hur kan jag komma över partners sexförflutna? Någon i samma sits?