• Anonym (blomma)

Störig tjejkompis jag tror är avundsjuk på mig

Hej,

Jag har en tjejkompis jag varit vän med sedan 2021. Till en början var hon snäll och trevlig men sen blev jag antagen till juristprogrammet och sedan dess har hon alltid försökt attackera mig verbalt genom att säga meningar i stil med "tro inte att du är något", "har dina föräldrar tvingat dig till att plugga juridik, jag tycker du ska hoppa av och bli hemmafru" och "du ska veta att du inte är värd mer än jag". Dessa saker säger hon konstant trots att jag aldrig tryckt ner henne. Vänskapsmässigt så är hon aldrig där för mig heller om jag ska vara ärlig. Det enda hon gör är att alltid hämta sina killproblem till mig, dvs hoppar från en kille till en annan kille. Hon har nästan haft sex med 10 killar totalt och är 21 år gammal. Äckligt i mina ögon. Häromveckan så ringde hon mig när jag var på jobbet och sa att hon börjat dejta en kille som tidigare varit grovt kriminell och det fick mig att känna det var droppen för vänskapsrelationen. Jag umgås inte med sådana lågstausmänniskor och funderar nu på att bryta min vänskapsrelation med henne. Åsikter på det? Jag har väldigt bra umgänge med hög socioekonomisk bakgrund så hon är den enda som är lite svarta fåret om jag säger så. Hon har själv ingen utbildning bakom sig och jobbar som barnskötare men trots sin låga status alltid sitter och trycker ner mig. 

• Svar på tråden Störig tjejkompis jag tror är avundsjuk på mig
  • Anonym (JL)

Det ses inte som högstatus att komma in på juristprogrammet längre eftersom er generation fått era höga betyg utan att kämpa och det finns fler jurister än jobb. Det finns de jurister som inte lyckas få något jobb efter avslutad utbildning och som jobbar med något helt annat, samma med ekonomer. Inte alla tjänar bra och lever högstatusliv bara för att de utbildade sig till ekonom eller jurist. Du kommer att få ett jobbigt uppvaknande när du kommer ut i det verkliga arbetslivet, men det kan nog göra dig gott så att du blir lite mer ödmjuk. 

• Anonym (blomma)

Det går ihop på det sättet att jag aldrig har dömt henne men hon alltid kränker mig. Exempelvis genom att dra elaka skämt och det jag berättar till henne berättar hon till folk i sin omgivning som jag inte känner. Exempel på det är när hon ville att jag skulle äta middag med henne och hennes vän som är beslöjad som öppet satt och kränkte mig med sina åsikter från islam och sa ?man får inte dejta innan äktenskap hit och dit?. 

• Anonym (blomma)

Anonym (JL). Det stämmer inte i mitt fall tyvärr då jag gick ut med A i alla ämnen från gymnasiet så jag kom in på BI (betyg utan komplettering). Kanske stämmer på andra men inte mitt fall dock. Jag har varit en plugghäst i majoriteten av mina skolår. 

• Anonym (JL)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-14 19:32:27 följande:

Jag pratade såklart inte lågstatusmänniskor i helhet utan pratade specifikt om den här tjejkompisen exempelvis som alltid drar elaka skämt genom att kränka mig framför hennes vänner. Ganska elakt tycker jag då jag själv aldrig dömer människor. Jag kommer inte från en högutbildad familj heller så jag har själv kämpat mig in på juristprogrammet. Det finns lågutbildade människor som är goda och lågstatusmänniskor som den här tjejkompisen till mig som kränker folk genom att dra elaka skämt som ?ska du inte hoppa av och bli hemmafru? eller ?blev du tvingad av dina föräldrar att läsa juridik?. 

Ok den här tråden är en trolleri tråd..
  • Anonym (skilla)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-14 21:24:30 följande:

Svar till anonym (Q). Gud ja hon har legat med massa killar. Senaste killen hon låg med är högt uppsatt kriminell kille och när hon får problem med sina knullkompisar så stör hon mig sent på kvällarna. Det är därför jag gått i tankarna över att bryta vänskapsrelationen med henne. Jag har bara legat med en kille under hela min livstid (mitt ex) och har fullt fokus på min karriär samt jag dömer aldrig människor så jag är faktiskt bättre än henne. Jag kränker i alla fall inte mina vänner som hon kränker mig. En gång problembarn, alltid problembarn. Även i vuxen ålder så det förklarar en del till varför hon ifrågasätter min juristutbildning trots att jag kämpat. 😄

ALLT du har skrivit visar att du är en dömande människa.

Du kanske ska fråga dig själv istället varför du har umgåtts med en sån här tjej som du inte direkt har något utbyte av?
  • Anonym (blomma)

Jag en dömande människa? Absolut inte. Jag har ingen skyldighet att umgås med henne. Dels för att hon kränker mig men även dels för att hon umgås med gängkriminella, så kallade pundare/lallare som man säger. Hon talar även ortensvenska. 

• Anonym (skilla)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-15 09:52:38 följande:

Jag en dömande människa? Absolut inte. Jag har ingen skyldighet att umgås med henne. Dels för att hon kränker mig men även dels för att hon umgås med gängkriminella, så kallade pundare/lallare som man säger. Hon talar även ortensvenska. 

Varför har du umgåtts med henne? Vad har du fått ut av det?
  • Anonym (blomma)

Eftersom det är hon som alltid skriver till mig. Jag har redan mina vänner från juristprogrammet och jobbet så jag har redan mitt umgänge om jag säger så. Hon har inga nära kompisar fick jag veta häromveckan också. Hennes närmsta krets är jag och hennes beslöjade extremistiska tjejkompis (henne jag nämnde i min tidigare kommentar som satt och kränkte mig utifrån islams perspektiv). Det förklarar nog en del också till att folk kanske inte vill umgås med henne då hon möjligtvis behandlat de på samma sätt som hon behandlar mig med sina elaka skämt och det jag berättar till henne om mig berättar hon till folk i sin omgivning (en riktig vän gör inte sånt). Jag berättar inte det hon berättar till mig om sig till folk i min omgivning. 

• Anonym (Hk)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-14 15:51:48 följande:

Nej det har jag inte. Jag säger alltid att jag inte har tid att umgås när hon hör av sig. Anledningen till det är att han umgås med gängkriminella. 

Om du ska jobba som advokat så ska du kanske försvara kriminella. Lite samma.
  • Anonym (blomma)

Är du sjuk i huvudet? Det är inte ens det jag kommer välja som specialkurs. Jag kommer välja affärsjuridik. Då jobbar man på banker eller internationella affärsjuridiska byråer. 

Älskar verkligen den svenska avundsjukan 😂😆

• Anonym (Lola)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-14 21:33:48 följande:

Det går ihop på det sättet att jag aldrig har dömt henne men hon alltid kränker mig. Exempelvis genom att dra elaka skämt och det jag berättar till henne berättar hon till folk i sin omgivning som jag inte känner. Exempel på det är när hon ville att jag skulle äta middag med henne och hennes vän som är beslöjad som öppet satt och kränkte mig med sina åsikter från islam och sa ?man får inte dejta innan äktenskap hit och dit?. 

Frågar en gång till. Varför umgås du ens med henne? Är du inte rädd att dina fina högstatus vänner ser ner på dig som umgås med lågstatus människor?
  • Anonym (Lola)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-15 09:52:38 följande:

Ändå umgås du med henne. Varför?
  • Anonym (Lola)
    Anonym (blomma) skrev 2024-08-16 07:40:24 följande:

Är du sjuk i huvudet? Det är inte ens det jag kommer välja som specialkurs. Jag kommer välja affärsjuridik. Då jobbar man på banker eller internationella affärsjuridiska byråer. 

Anonym (blomma) skrev 2024-08-15 10:18:06 följande:

Eftersom det är hon som alltid skriver till mig. Jag har redan mina vänner från juristprogrammet och jobbet så jag har redan mitt umgänge om jag säger så. Hon har inga nära kompisar fick jag veta häromveckan också. Hennes närmsta krets är jag och hennes beslöjade extremistiska tjejkompis (henne jag nämnde i min tidigare kommentar som satt och kränkte mig utifrån islams perspektiv). Det förklarar nog en del också till att folk kanske inte vill umgås med henne då hon möjligtvis behandlat de på samma sätt som hon behandlar mig med sina elaka skämt och det jag berättar till henne om mig berättar hon till folk i sin omgivning (en riktig vän gör inte sånt). Jag berättar inte det hon berättar till mig om sig till folk i min omgivning. 

Och jag älskar den svenska konflikträdslan. Du vågar alltså inte säga nej till henne. Skyll dig själv. 
  • Anonym (G)

Både mina barn jobbar på två av de större affärsjuridikbyråerna och jag köper mycket tjänster inom affärsjuridik.

Det är ett bra val du gör och att de flesta svenskar vare sig förstår skillnaden på en jurist och en advokat eller att de flesta juridikutbildade inte jobbar inom rättsväsendet får man tugga i sig.

Men, ett råd i all välmening, tagga ner attityden och sila språket. Den kommer inte gagna dig någonstans, snarare tvärtom. Du kommer tvingas till ödmjukhet längre fram och din attityd kommer lysa igenom och inte fungera. 

'Det är en mördande konkurrens till de "fina" jobben på bankerna och den internationella affärsjuridiska byrån. På instegstjänsterna är det många sökande, alla tagit examen samtidigt, alla är smarta, har höga betyg och  har jobbat extra på byråer under studietiden. Flera har också en examen till i ekonomi, väldigt bra om man håller på med transaktioner.  

Lyckas du passera den gaten kommer du tvingas till veckor med så många arbetstimmar att många personer med  insikt kommer kalla dig idiot som håller på med affärsjuridik.  Det kommer inte vara det minsta avundsjuka på dig. Du kommer inte ha fördelar för att du kommer från ett bra socioekonomiskt område. Det är helt andra saker som räknas.

Klipp kontakten med den s.k. vännen du inte gillar. Det är inte svårare än så. Din "vän" må vara riktigt dåligt sällskap men att skapa en tråd om det på FL med behov att kalla personen lågstatus och att alla är avundsjuka på dig visar att du behöver mogna.
  • Anonym (Hk)

Och jag älskar verkligen idiotin i att bortförklara kritik som nån slags avundsjuka🤣🤣
  • Anonym (42)

Ena stunden skriver du att du aldrig har tryckt ned henne, i nästa andetag kallar du henne lågstatus och menar på att du och din omgivning tillhör en grupp med högre socioekonomisk status än henne och att hon är lite ?svarta fåret?.

Hennes beteende är givetvis inte ok, men har du ställt henne (och dig själv) den årliga frågan varifrån hon får dessa antaganden hon gör, för personligen får jag rätt omogna och lite översitteri-vibbar av ditt inlägg. 

Jag tror att ni båda skulle må bra av att rannsaka er själva lite. Sen är det ju faktiskt inte svårare än så att - vissa vänner växer man helt enkelt ifrån med åren och i takt med nya livserfarenheter, det är inte mer drama än så 

Svar på tråden Störig tjejkompis jag tror är avundsjuk på mig