• Anonym (Tacksamförhjälp)

Var hittar jag bevismaterialen?

Hej! För några år sedan slog min exsambo mig ganska ordentligt ett par gånger, det blev rättegång och han blev dömd. 

Men nu när jag liksom börjat lyckats bearbeta detta någorlunda, så skulle jag gärna vilja ta del av bilderna som tagits. polisen som kom till plats, ambulanspersonal, sjukhuset och vårdcentralen- dom alla har fotograferat mina skador. Jag vill se detta då jag vet att det hjälper mig i processen till att bearbeta traumat. i min journal på 1177 finns dokumenterat i skrift vilka skador som fanns osv, men inga bilder. Vet någon hur jag får tag på dom? Det är ju bilder på mig själv, vilket jag tycker att jag borde ha tillgång till (om dom inte är preskriberade och raderade förståss).. 

• Svar på tråden Var hittar jag bevismaterialen?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tacksamförhjälp) skrev 2024-08-15 14:31:57 följande:
    Jo tack. Jag tänkte göra det, men fick ett mail om att det skulle kosta 649 kr för allt.. svindyrt kan jag tycka. Ska jag verkligen behöva betala för material om mig själv?
    Om det får dig att må bättre är det väl värt det, tänker jag.

Det kostar ju, någon får ju lön för att sitta och plocka ut myndighetspapper till allmänheten. 
  • Anonym (Em)
    Jo tack. Jag tänkte göra det, men fick ett mail om att det skulle kosta 649 kr för allt.. svindyrt kan jag tycka. Ska jag verkligen behöva betala för material om mig själv?

Skriv att du iaf inte vill ha hela fuppen utan bilder på dina skador. Ev rapporten från rättsläkaren/RMV. 

man betalar ju per sida så om du kan specificera vad du vill ha så blir det billigare. 

• Anonym (Dip)
    onelifetolive skrev 2024-08-15 14:33:14 följande:

FUP:en (förundersökningsprotokollet) hämtar man ut gratis hos aktuell tingsrätt. Inte hos polisen. 

Vill man inte gå till TR så finns det tjänster på nätet där man mot en liten avgift kan få ut FUP:en som PDF, men då behöver man målnumret.
    Kan eventuellt gå att söka med hjälp av personnumret. 

Jo man kan begära ut fuppar från Polisen också. Myndigheter kan ta en avgift om det är stort material/många sidor, det är inget unikt för Polisen.

FUP:en (förundersökningsprotokollet) hämtar man ut gratis hos aktuell tingsrätt. Inte hos polisen. 

Vill man inte gå till TR så finns det tjänster på nätet där man mot en liten avgift kan få ut FUP:en som PDF, men då behöver man målnumret.

det verkade inte så, jag beställde nyss från tingsrätt, fick bara domen ännu en gång, utan bilder.. så dom har nog inte tillgång till hela.
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-15 14:34:46 följande:
    Om det får dig att må bättre är det väl värt det, tänker jag.

Det kostar ju, någon får ju lön för att sitta och plocka ut myndighetspapper till allmänheten. 
    Jag förstår att det kostar. Men jag tycker ju även att jag som brottsoffer i hela utredningen redan borde ha fått tillgång till detta så fort domen var klar. Men jag kan inte så mycket om detta heller..
  • Anonym (Em)
    Anonym (Tacksamförhjälp) skrev 2024-08-15 17:03:49 följande:
    Jag förstår att det kostar. Men jag tycker ju även att jag som brottsoffer i hela utredningen redan borde ha fått tillgång till detta så fort domen var klar. Men jag kan inte så mycket om detta heller..
    Ditt målsägandebiträde bör ha fått fuppen så du kan ju höra med hen om den finns kvar där. 
  • Anonym (Dip)

Fast i din andra tråd skrev du ju att du fått besked från polisen om kostnad och att du skulle få ut fuppen därifrån. Varför är detta fortfarande en fråga?

• Anonym (...)

Om vården tog bilder så finns de väl kvar. Fråga dem?

• Anonym (M)
    Ja, det är så reglerna är om man vill få ut dokument från polisen och myndigheter. Kostar även att få kopia på sina egna journaler, domar man är med i etc etc. Inget märkligt alls. 
  • Anonym (M)

Nej, det gör man inte. Den kan beställas från polisen mot en kostnad.
    Domen beställer man också från tingsrätten, mot en kostnad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tacksamförhjälp) skrev 2024-08-15 14:33:42 följande:
    Jag har domen, där finns inga bilder med tyvärr, trots att många bilder visats upp i rätten.
    Nej, det är för att bilderna inte finns med i själva domstolsbeslutet. 
  • Anonym (vårdadministratör)

Bilderna som sjukvården tagit är en del av din journal (dvs journalhandling). När dessa delas till polisen så är det kopior av bilderna som delas. Vården får inte radera bilderna då de är en del av din journal och journalförstörelse kan enbart du själv ansöka om. 

"Med journalhandling avses alla de handlingar och anteckningar som innehåller uppgifter om patientens hälsotillstånd och andra personliga förhållanden samt de åtgärder som genomförs eller planeras. Här ingår framställning i skrift, bild eller upptagning som kan avlyssnas eller på annat sätt uppfattas med tekniskt hjälpmedel."

• Anonym (Toker)

Mejla tingsrätten och fråga efter förundersökningen (FUP). Nämn att du är en part i målet.

Jag gjorde det och fick ut FUPen den utan snack om att betala något inklusive ljudinspelningar från första rättegången. Trist nog är jag den åtalade, önska mig lycka till! :)

Svar på tråden Var hittar jag bevismaterialen?