• Anonym (anna46)

Hur stor är risken att smittas av maginfluensa?

Jag och min sambo tänkte åka upp till Stockholm i helgen och träffa ett annat par. Nu har killen i paret blivit sjuk med diaréer och kräkningar, antagligen maginfluensa. Dom är i sin sommarstuga just nu vilket innebär att vi ska vara 4 pers på 30 kvadrat och en toalett. Vi hade tänkte åka på fredag morgon. hade ni åkt? Hur stor är risken för att vi ska smittas och hur länge smittar man? Är lite orolig också om vi blir sjuka och sen ska sätta os i bilen och åka 35 mil. Känna inte optimalt om man är magsjuk.

• Svar på tråden Hur stor är risken att smittas av maginfluensa?
  • Anonym (Emse)

Jag hade inte åkt. Vill de ens att ni kommer?

• Anonym (anna46)

Dom vill att vi kommer om killen känner sej bättre imorgon, men jag tycker det känns för riskabelt.

• Anonym (Pillan)

Skulle inte våga chansa

• Anonym (Emse)
    Anonym (anna46) skrev 2024-08-14 19:54:36 följande:

Dom vill att vi kommer om killen känner sej bättre imorgon, men jag tycker det känns för riskabelt.

48 h efter senaste symtomet räknas man ju smitta, och hans fru/sambo kan ju redan blivit smittad och symtomen bryter ut imorgon eller på fredag.

Då ska alltså båda två både hinna bli friska och städa ordentligt för att få bort alla smittopartiklar.

Bättre att omboka till nästa helg.
  • jeolpeol

Hade absolut inte åkt. Smittorisken är hög för alla i huset. Om det var jag som hade maginfluensa hade jag dessutom aldrig orkat ha gäster.

Tumregeln är att vänta 48 timmar efter att man börjar må bättre, kan äta utan att kräkas eller få diarré och inte har feber. Sen bör hela stugan rengöras ordentligt, dörrhandtag och lysknappar inkluderat.

Svar på tråden Hur stor är risken att smittas av maginfluensa?