• Desm50

Blev lämnad efter 28 år tillsammans

Efter 4 fantastiska semesterveckor på fuerteventura, och en kryssning här i Sverige får jag höra de orden "jag lämnar dig". Det tog henne 3 dagar efter att vi kommit hem från kryssningen. Hon sade att hon inte hade några känslor för mig, men på semestern och kryssningen var det i alla fall för mig uppenbart att vi var lika köra som tidigare åren. Såg ingen förändring till sämre utan snarare var det så att vi tom mer och mer planerade för lägenhetsköp på gran canaria. Det var vår dröm. I den stunden sade hon inte mycket mer än de orden, och ju mer jag pratar med henne för svar, får jag inte ihop det. Visst jag fattar att hon vill lämna mig för redan 4 dagar efter hon sade dessa ord till mig säger hon att hon flyttar ut till ny hyreslägenhet. Det jag inte kan förstå då vi hade fint på semestern, både skratt, tränade tillsammans, höll varandra om handen, njöt av livet, och även hade sex, så säger hon att bara låtsades. Hon låtsades de senaste månaderna. Hur fan kan man göra så efter 28 år tillsammans och 2 barn. (Nu är barnen 18 och 28). Den minsta går fortfarande i skolan medan den äldsta har precis fått jobb. Båda barnen bor hemma, den yngsta vet dock inte var som händer. Hon är bortrest. Som ytterligare skäl säger frun att hon har fått drygt 600 följare på sitt instagram och hon är nu influencern för många, och vill prioritera detta. Hon ägnade mycket tid för att chatta då jag såg att hon får många meddelanden. Men som människa är jag inte kontrollerande. Jag älskade henne, och då litade jag på henne. Mitt hjärta blöder medans hon är helt iskall. Idag är det femte dagen efter att ha fått meddelande om att hon vill lämna mig. Jag mår fortfarande skit, livet känns meningslöst, kommer jag någonsin att återhämta mig eller kommer detta att göra mig till en dålig person. Maten smakar skit, och det enda man ser överallt är lyckliga par som promenerar på gator. Jag är ensam. (Tänker var ska mina barn bo nu, måste ordna ett tryggt boende för de). 

• Svar på tråden Blev lämnad efter 28 år tillsammans
  • Dexter dot com

Tragiskt att hon inte pratat med dig om hur hon mår men uppenbarligen har hon ju känt länge att hon vill lämna dig eftersom hon ordnat nytt boende och verkar bearbetat separationen redan. Det kommer ta tid men visst kommer du återhämta dig så fokusera nu på dig och barnen och att skaffa dig ett bra liv själv.

• Anonym (Släpvagnen)

Rätt vanligt att ena parten eller ibland båda sätter en deadline- de håller ut tills minsta barnet är 18. Vet flera par på jobbet/i min omgivning som tänkt så.

Det betyder att relationen inte är dålig, man kan leva i den, men man har nog slutat tända på sin partner och/eller tycker inte att relationen ger mer än den tar av en.

Själv har jag känt viss utmattning i relationen sen 2016, men är ändå kvar.
    Vet inte om jag orkar ändra något. Så ibland är det okej, ibland spelar jag lite för att få ihop det. Jag vill inte skada min respektive, inte alls.

Men jag känner inte det som jag vill känna.

• Lynx123

Jobbigt! 

Tror inte att hon gjorde så av elakhet utan snarare att hon ville hitta ett bra tillfälle. Men när är det egentligen bra? Hur som helst så vill hon skiljas och der är som det är.

Förstår det är jättesvårt men FÖRSÖK fokusera på dig själv och dina intressen. Träffa vännee, gå på bio och träna. Du kommer må bättre men det kommer ta tid. Kram

• enfunderandeman

Hur gammal är din fru? "Satsa på att bli influencer"??? Det gör man i typ tonåren. Don flesta börjar då lägger av vid typ 30 max eller något.  

Låter som hon flyr från något, typ vardagen. Men även den kommer komma ikapp tillslut. 

Dessutom tenderar du nog att överdriva lite i vad du ser " med alla lyckliga par på gatorna" No i relationer har hållit så hårt fast vid någon. Att när ni blir lämnade eller relationen tar slut. Får ni en identitetskris. Du behöver fundera på om ni kan hitta tillbaka till varandra. Kanske rs en paus. Tänk på att saker kan förändras, även om det inte ser ut så ljus nu.

Om det tar slut, kommer du såklart behöva tid att läka. Men då skulle jag råda dig till att koncentrera på dig själv sen, och din person. Du der det one nu. Men hela du dom person består ju inte och sitter inte i hela den relation du haft.

Ta det lugnt, ge henne lite space. Se on ni kan prata om saker efter ett tag. 

• Anonym (Tänkt)

Hon har nog gått o funderat på det ett längre tag kan jag tänka mig. Jag har en vän som berättade att hon lämnat sin man. Dem har varit tillsammans 30 år. Hon nämde skilsmässa för 10 år sen. Tog tio år från tanke till handling.   Vet flera fall. Men tror att den som vill lämna har nog funderat på det ett bra tag.  

• enfunderandeman

" du ser det inte just nu"

Ska tillägga att 28 år, är något hon garanterat kommer att minnas oavsett hur det blir. Just nu är det bästa att bara låta henne vara. Ju mer du försöker desto mer kommer hon ta avstånd. Vänta lite. Se hur det utvecklas först.

• enfunderandeman
    Anonym (Tänkt) skrev 2024-08-15 07:31:05 följande:

Hon har nog gått o funderat på det ett längre tag kan jag tänka mig. Jag har en vän som berättade att hon lämnat sin man. Dem har varit tillsammans 30 år. Hon nämde skilsmässa för 10 år sen. Tog tio år från tanke till handling.   Vet flera fall. Men tror att den som vill lämna har nog funderat på det ett bra tag.  

Jar, för att bli influencer. Det låter rätt kortsiktigt och omoget i mina öron. Mer som att hon flyr ifrån diskbänks realismen för att söka glamour. Sociala medier verkar göra en del helt knäppa.

Seb kan det absolut vara som du säger. Ibland lr det mannen som inte lyssnat, eller förträngt att hon faktiskt nämnt det. Man bäddar in sig i illusionen. Att allt är bra. Även fast det funnits tecken.
  • Familjesus

Otroligt oschysst och respektlöst att inte blandat in dig i frågan tidigare. 
    Relationer går upp och ner och ibland blir det, trots relationsarbete, skilsmässa. Men då har man iaf haft en chans att anstränga sig och göra förändringar. Förstår att man känner sig både korkad och lurad när detta inträffar, särskilt när man tycker att man har det bra och planerar framtiden.

Med tanke på influencer-kommentaren känns det som att hon har någon slags ålderskris.

Hur som helst kan du nog inte göra så mycket åt detta nu. Ligg lite lågt, försök ta hand om dig själv och barnen. Kanske får du mer svar framåt, kanske hon ångrar sig. Bara du själv kan då avgöra om du vill försöka igen, om du känner att du kan lite på henne och känna respekt för henne.

Ni måste ju ändå prata och bestämma hur ni ska berätta för anhöriga runt om, hur ni ska göra med boende, bodelning etc. Men gör inget förhastat när du är lite i chock. 

• Anonym (Poppe)

Skittufft! :( 

Har ert äldsta barn särskilda behov av något slag? Jag tänker att ni tillsammans behöver se över om det kanske är dags att lämna över den hjälp ni ger hen till samhället. Ett gruppboende eller liknande. Prata i god tid och förbered. Har den äldsta inga problem utan bara blivit kvar hos er är det här nog en gyllene möjlighet att tvingas bli vuxen och skaffa egen bostad. 

Även ert yngsta barn bör involveras och få vara med själv och bestämma hur boendet ska lösas. Ta det tillsammans med henne när hon kommer hem. Kanske är det bra att det dröjer lite innan hon är hemma igen, så att du hinner hämta dig lite från den värsta chocken. 

Ta hand om dig och låt andra ta hand om dig! Be släkt och vänner om stöd och hjälp. Hjälp kan vara att få prata och kanske gråta men också att göra roliga saker ihop för att skingra tankarna. Ät regelbundet även om det smakar skit och sköt sömnen så gott du kan. Om du sover jättedåligt finns hjälp på vårdcentralen. 

Det är fan just nu, men det kommer långsamt att bli bättre. 

• Anonym (X)

Varför skullehon inte kunna vara tillsammans med dig för att hon blev influencer? Vad är det för konstigt konto hon har, onlyfans eller?

Och 600 följare är sjukt lite, missade du några nollor?

• Tow2Mater

Ska 18-åringen fortsätta bo med dig ska hon betala underhåll tills han går ut skolan. Kontakta Familjerätten för gemensamt samtal om hon inte går med på att betala frivilligt direkt.

• Anonym (eh)
    Anonym (Släpvagnen) skrev 2024-08-15 07:15:24 följande:

Rätt vanligt att ena parten eller ibland båda sätter en deadline- de håller ut tills minsta barnet är 18. Vet flera par på jobbet/i min omgivning som tänkt så.

Det betyder att relationen inte är dålig, man kan leva i den, men man har nog slutat tända på sin partner och/eller tycker inte att relationen ger mer än den tar av en.

Själv har jag känt viss utmattning i relationen sen 2016, men är ändå kvar.
    Vet inte om jag orkar ändra något. Så ibland är det okej, ibland spelar jag lite för att få ihop det. Jag vill inte skada min respektive, inte alls.

Men jag känner inte det som jag vill känna.

Du tycker inte att du skadar din partner ännu mer av att låtsas och låta hen tro att allt är som det ska, och särskilt om du en dag plötsligt bara kläcker ur dig att du vill lämna?
  • Anonym (eh)

Förstår att det måste vara jobbigt för dig, 28 år är lång tid och ni har byggt upp ett helt liv tillsammans. Som flera andra redan varit inne på här så har hon nog tänkt på det länge så hon själv har haft gott om tid att bearbeta separationen, men för dig som inte anade något så blir det ju naturligtvis en chock. 

Jag tänker att du behöver landa lite innan du tar några större beslut kring nytt boende, och om möjligt så ha ett samtal med henne så ni kan prata igenom allt. Ditt äldsta barn som är 28 år är i en ålder då man brukar ha flyttat hemifrån redan så kanske dags att hitta ett eget boende åt hen?

Svar på tråden Blev lämnad efter 28 år tillsammans