• Söltor

Han förstår inte

Jag lever som särbo men en man. Vi är båda i 30 års åldern. Jag älskar honom, han älskar mig och vi vill leva tillsammans. Han har två barn sen tidigare relation, 2 och 4 år. Jag umgås regelbundet med dessa barn och de sover här när jag är här osv, men har aldrig träffat deras mamma.

Mitt problem är att jag känner mig så utanför. Han och exet äter väldigt ofta middagar tillsammans med barnen, de åker på semestrar tillsammans, har kontakt via Messenger flera gånger om dagen. Jag tycker att det är för mycket, men det är svårt att säga något eftersom han säger att han gör det för barnens skull. Jag själv har inga barn. Idag till exempel, dom har bestämt att dom ska göra något med barnen idag. Jag är hemma hos honom, men ska åka till min egen bostad imorgon. Bor x antal mil bort. Dom har då bestämt att dom ska äta middag tillsammans, då är han alltså borta hela dagen och åker och äter middag med sitt ex medan jag sitter hemma hos honom och äter rester själv. 

Han har noll förståelse varför jag känner som jag gör, att det är tufft och jobbigt ibland. Jag anpassar mig alltid efter dom och deras schema och det känns inte som jag får ha någon egen vilja.

Vet inte heller var jag vill komma med detta inlägg annat än att få spy ur mig lite över en jobbig situation. Vi har det jättebra annars!

• Svar på tråden Han förstår inte
  • Tilolo

Det är fint om han har en god kontakt med sitt ex.

MEN!!, men men?, INTE till den grad att du bortprioriteras på detta sätt, med att han t o m den dag du kommer på besök väljer att lämna dig ensam kvar i sin egen lägenhet för att träffa sitt ex hos sina föräldrar, som du dessutom har god kontakt med. 
    Det är en av de värsta förnedringar man kan bli utsatt för och det verkar ju vara tydligt här att han njuter av att bara veta att du finns där och väntar på honom. Han totalt växer i sitt ego och och får liksom nytt lyster i sin relation till sin familj, utan att de har en aning. 

Så gör verkligen inte en funtad person som säger sig älska någon. 

Dock förstår jag mycket väl 🙏 att du är kvar i relationen för era fina stunder som kommer mellan varven och alla minnen ni delar. Det är inte lätt i det läget att se klart på situationen för att ta ett större och mer avgörande beslut med att våga ställa ultimatum, för man vet då någonstans att det kan innebära vissa risker. Man väljer hellre då att bortse från dessa små avvikelser, genom att försvara dessa och rationalisera dom. Beteendet blir tyvärr på det sättet normaliserat.

Det värsta är också att det i detta läge gör att fler växlar läggs i för värre beteende och fler dåliga ursäkter som också tillslut blir så normaliserade att man tillslut accepterar allt bara för att få känna dessa fina stunder igen. 

Jag hoppas innerligt att du kan lyckas få klarhet i detta för att kunna se situationen för vad den egentligen är. 🌺 

• Tilolo

Frågetecknet skulle inte vara där i början. 

• Plupp73

Hur länge har han och du varit ihop?
    Jag har en nära relation med min exman, och vi har umgåtts, semestrat och firat högtider ihop - men min sambo är alltid med. De här väldigt bra ihop med varandra.
    Jag menar, han kan ju fortfarande träffa sitt ex och barnen, om du också är medbjuden. Annars kommer det ju aldrig att fungera 

• Anonym (Kim)

Han är särbo med två kvinnor. Med sitt ex och dig. Är du beredd att ingå i ett poly? Nej tänkte väl det. Avsluta innan du blir ännu mer tilltufsad. 

• Anonym (Q)

TS passar inte med denna man. Han gör helt rätt för sina barn och sin gamla familj. Men TS borde träffa någon som inte har barn eller som har brutit och har tydligare gränser med sitt ex. Två behov står emot varandra och det kommer inte att fungera väl.

• Anonym (Skumt)
    Anonym (Q) skrev 2024-08-25 07:26:17 följande:

TS passar inte med denna man. Han gör helt rätt för sina barn och sin gamla familj. Men TS borde träffa någon som inte har barn eller som har brutit och har tydligare gränser med sitt ex. Två behov står emot varandra och det kommer inte att fungera väl.

Jag tycker att TS borde inkluderas i familjekonstellationen. Klart killen kan träffa sitt ex med barnen men då bör TS bjudas in.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Skumt) skrev 2024-08-25 10:01:33 följande:
    Jag tycker att TS borde inkluderas i familjekonstellationen. Klart killen kan träffa sitt ex med barnen men då bör TS bjudas in.
    Ja, det hade varit ett bra alternativ om alla är nöjda med detta. Men något säger mig att TS vill ha ensamrätt på sin man.
  • Anonym (Vera)

Först när jag läste så tyckte jag att det är fint att de kan ha en så bra relation. Kanske lite konstigt att de spenderar så mycket tid ihop men kan samtidigt förstå att båda vill vara ennstordel i deras berns liv och inte missa för mycket. 

Det som fick mig att reagera negativt är att han lämnar dig själv när du har åkt flera mil för att umgås. Har ni pratat om varför du inte bjuds med? Jag tycker det är respektlöst att boka in en aktivitet som du inte får vara med på när du hälsar på. Han kan ju umgå med exet och barnen när du åkt hem. 

• Anonym (jury)
    Söltor skrev 2024-08-15 11:18:33 följande:

Han och exet äter väldigt ofta middagar tillsammans med barnen, de åker på semestrar tillsammans, har kontakt via Messenger flera gånger om dagen. Jag tycker att det är för mycket, men det är svårt att säga något eftersom han säger att han gör det för barnens skull. 

Påfallande hur svenska män så ofta får ambitionen att bli superpappor efter det att skilsmässan blivit ett faktum. Då finns inga gränser för vad dom inte vill göra för sina barns skull.

Kunde dom inte visat prov på samma engagemang för den dåvarande familjen innan, kan man undra, så hade skilsmässan kanske inte blivit ett faktum.
  • Anonym (Mia)
    Söltor skrev 2024-08-16 00:20:02 följande:

Jag blir glad för era svar. Så som jag funderat på om det här är normalt eller inte, och de flesta verkar tycka att det inte är det. Fick dessutom reda på att middagen dom ätit idag var hos hans föräldrar, som jag också umgås med myclet och var på semester tillsammans med senast för en vecka sedan. Han tycker inte det är konstigt tydligen,  i hans värld är det för barnens skull.

Barnen behöver inte ha sin pappa där när barnen träffar morföräldrarna och mamman.Absolut inte för barnets skull.Han gör det för att vill detta helt enkelt.Larvigt.
  • Söltor
    Anonym (Q) skrev 2024-08-25 10:16:52 följande:
    Ja, det hade varit ett bra alternativ om alla är nöjda med detta. Men något säger mig att TS vill ha ensamrätt på sin man.

Vad får dig att tro det? Jag vet att ha. Behöver vara där för dom också, jag vill bara vara inkluderad också :)

Svar på tråden Han förstår inte