Har inte gjort det (är även emot det), men jag kan tänka mig att vissa kvinnor ser det som en lösning, om de kan bära ett barn men saknar befruktningsdugliga ägg, eller bär på någon sjukdomsgen som inte bör föras vidare. Då kan de ändå bära ett barn som blir mannens genetiska. Att de har burit, fött och ammat barnet själva gör det också mer till deras eget än ett adoptivbarn skulle bli, trots att mamman och barnet inte är släkt i något av fallen.
Jag kan tänka mig att det både handlar om känslan att "jag bäääär hans baaaarn" som man kan känna när man är kär, att man vill göra, och att man inte vill vara den som gör så att mannen går miste om ett eget barn. Kanske är man rädd att bli lämnad också - en man har ju många år på sig att börja om med någon yngre kvinna, och då få det där efterlängtade egna barnet. Det blir en osäkerhet nästan livet ut, om han kommer att göra det eller inte.
I vissa fall är det helt nödvändigt att barnet blir mannens biologiska - här tänker jag främst på adliga ätter. Adoptivbarn kan ju aldrig ärva adelskap.
Ytterligare en aspekt: det går ytterst sällan att få ett litet vitt, nyfött spädbarn om man vill adoptera, utan det kommer att bli ett barn som man se på att det är utlandsadopterat, och det vill inte alla. De vill kunna passera som en vanlig biologisk kärnfamilj. Och sedan tillkommer riskerna med adoptivbarn: man vet inte vad de har i generna, vilka substanser de utsatts för i mammas mage, eller hur de blivit behandlade under sina första månader och/eller till och med år. De kan t.ex. vara hjärnskadade, utvecklingsstörda eller känslomässigt skadade p.g.a. svält, vanvård och bristande stimulans. Det är inte heller säkert att detta märks omedelbart, så barnen kan stå som fullt friska i papperen från barnhemmet.