• Anonym (En undran)

En fråga till alla tandhygienister.

Stämmer det att tandhygienister kan utföra enklare fyllningar? tex om en patient har en tillfällig fyllning och den ska göras om till en permanent. Hur vanligt är det idag 2024 i Sverige att tandhygienister utför fyllningar och inte tandläkare? jag Har tid till en tandhygienist och enligt kallelsen ska besöket ta 50 minuter. Jag har inte någonsin behövt rengöring som tar 50 minuter. jag lider tex inte av tandsten och sådant som kan vara tidskrävande, men däremot har jag en tillfällig fyllning som det var snack om skulle göras om till permanent fyllning nu efter sommaren Så jag undrar om kallelsen är för det ändamålet.Jag har inget minne av att någon hygienist har utfört fyllning på mig tidigare dock.iallafall En nyfiken undran.alla svar tas tacksamt emot. :)  

• Svar på tråden En fråga till alla tandhygienister.
  • Anonym (Tandhygienist)

Men är det inte en undersökning du ska göra? Det brukar man boka runt 40-50 min på. 
    Tandhygienister får göra fyllningar, bara det är kariesfritt, men då borde du fått info om det när du gjorde den temporära fyllningen.

• Anonym (Tandsköterska)

Ja, både hygenister och tandsköterskor får göra fyllningar och borra bort temporära fyllningar för att göra permanenta fyllningar. Vi får däremot inte borra i tandsubstans, det får bara tandläkare göra. 

• Anonym (En undran)

Tack så hjärtligt för din respons Solig Nej det var aldrig tal om någon undersökning, jag gjorde den temporära fyllningen i februari pga uppretad pulpa utan abcess eller synliga tecken på  inflammation och sen blev jag återkallad på efterkontroll i April, allt såg ok ut även då.tdl nämnde bara att jag kommer få en kallelse efter sommaren för att ersätta den temporära fyllningen med en permanent,om allt fortfarande ser ok ut givetvis. det är en akutklinik så därav den långa väntetiden förklarade tdl, vilket är förståeligt.men man går ständigt med oro om den temporära fyllningen släpper bara. Så jag förmodar då att kallelsen som jag har fått gäller den temporära fyllningen eftersom det inte nämndes något om en kallelse till tandhygienisten för rengöring av tänderna.Hade ingen aning att tandhygienister kan utföra fyllningar, men där lärde man sig något nytt. 
    Anonym (Tandhygienist) skrev 2024-08-17 23:21:59 följande:

Men är det inte en undersökning du ska göra? Det brukar man boka runt 40-50 min på. 
    Tandhygienister får göra fyllningar, bara det är kariesfritt, men då borde du fått info om det när du gjorde den temporära fyllningen.

• Anonym (En undran)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2024-08-18 00:31:36 följande:

Ja, både hygenister och tandsköterskor får göra fyllningar och borra bort temporära fyllningar för att göra permanenta fyllningar. Vi får däremot inte borra i tandsubstans, det får bara tandläkare göra. 

Ok det hade jag ingen aning om,men då lärde man sig något nytt. kunskap om hur saker och ting fungerar är alltid uppskattat :) Tack för din respons!Solig
  • Anonym (En undran)
    Anonym (En undran) skrev 2024-08-18 01:59:46 följande:
    Ok det hade jag ingen aning om,men då lärde man sig något nytt. kunskap om hur saker och ting fungerar är alltid uppskattat :) Tack för din respons!Solig
    Mer kunskap om hur saker och ting fungerar är alltid uppskattat* 
Svar på tråden En fråga till alla tandhygienister.