• 0307khokholi

Nelly eller Nellie?

Vi väntar barn och funderar mellan Nelly och Nellie som namn. Vi föredrar Nelly för det är klassisk och ser snyggare ut men å andra sidan vill vi inte att ?Y?  ska uttals som By eller Fly. 

uttalas de på samma sätt? Vilket av de skulle ni välja? 

tack. 

• Svar på tråden Nelly eller Nellie?
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2024-08-18 08:29:39 följande:
    Och nu slog det mig att det kanske är det svenska uttalet som diskuteras. Jag är visst lite trög idag, ha ha.
    Och våra poster # och #10 gick om varandra...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-08-18 08:43:19 följande:
    Och våra poster # och #10 gick om varandra...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Linda) skrev 2024-08-18 08:20:58 följande:
    Och jag tycker att Nelly är ett namn som kan bäras av en vuxen medan Nellie låter som ett gosedjur eller någons marsvin, ett pluttegulligt namn som signalerar barnslighet och ja, som du skriver, mjukhet. 
    Skönt att man kan tycka olika.
  • 0307khokholi
    Anonym (Nelly) skrev 2024-08-18 08:24:29 följande:

Jag heter Nelly. Har aldrig lyckats få mitt namn rätt stavat, får alltid bokstavera. Sjukt irriterande. Om jag ska göra ett överslag så stavar de flesta mitt namn med ie.

Men du uttalar ditt namn som ie eller? Det viktigaste för oss är att namnet ska uttalas som Nelly på engelska. Inte som svensk orden By eller Fly. 
  • trollhona
    0307khokholi skrev 2024-08-18 01:50:25 följande:
    Nelly eller Nellie?

Vi väntar barn och funderar mellan Nelly och Nellie som namn. Vi föredrar Nelly för det är klassisk och ser snyggare ut men å andra sidan vill vi inte att ?Y?  ska uttals som By eller Fly. 

uttalas de på samma sätt? Vilket av de skulle ni välja? 

tack. 

Nellie skulle jag välja, namn som slutar på Y har lite lägre status vad jag förstår.
  • 0307khokholi
    EnAnonumius skrev 2024-08-18 08:41:36 följande:
    Ja?

TS har ju inte framfört om det skall vara "på engelska" eller "på svenska".

Så det är väl lite kontraproduktivt att ge en engelskalektion mitt upp i alltihopa.

Jag valde, i brist på information, att utgå att det skall vara under svenska förhållandena, då detta är ett svensk diskussionsforum, och man diskuterar vanligast på svenska.
    Ja vi bor i Sverige Och barnet kommer att växa upp här. Vi gillar Nelly precis som det skrivs och uttalas på engelska men som jag förstår måste man ska uttala det på samma sätt i sverige måste man bokstava det som Nellie. 
  • Anonym (I)

Så ni vill att hon ska heta Nellie men vill stava det Nelly? Blir ju mest krångligt.
    Har träffat två Nellie i Sverige, ingen Nelly. I övrigt tänker jag på två Nelly, Furtado och Sachs.

• Anonym (F)
    trollhona skrev 2024-08-18 21:43:11 följande:
    Nellie skulle jag välja, namn som slutar på Y har lite lägre status vad jag förstår.
    Det har jag bara hört om mansnamn som slutar på y, typ Conny, Ronny osv.
  • Anonym (F)

Känner båda sorter och föredrar Nelly. Ett steg längre från OG mean girl från Lilla huset på prärien Tungan ute

• trollhona
    Anonym (F) skrev 2024-08-19 22:28:10 följande:
    Det har jag bara hört om mansnamn som slutar på y, typ Conny, Ronny osv.
    Gäller tydligen flickorna i denna generation, finns många Sally, Molly, Bonny mm bland unga outbildade mammor., så bokstaven Y förnekar sig inte. Sedan kanske det inte spelar någon roll för TS men bara en extra tanke kring hur människor i omgivningen ser på namn,
Svar på tråden Nelly eller Nellie?