• Anonym (Undrar)

Måste gå ner MER i vikt för att se smalare ut än innan?

Jag är mitt i en viktresa och försöker gå ner i vikt. Det går bra! Kilorna räknas ner en efter en på vågen, men tycker inte det händer så mycket på kroppen än. Det här får mig att fundera lite.. Jag är 34 år och födde barn för 4 år sen. Idag är jag 2kg ifrån den vikt jag hade innan barn, men kroppen ser inte alls ut som förra gången jag vägde den vikten. Magen och ansiktet är fortfarande lite småmulligt och det märks inte så mycket på kläderna.

Sist jag vägde såhär så såg jag smal ut, men inte denna gång. Så jag satsar därför på att gå ner 4kg TILL och så lite har jag aldrig vägt.

Säkert konstig fråga, men jag undrar! Måste man gå ner MER i vikt efter en viss ålder? Eller är det graviditeten som ställt till det (slappa muskler, osv)?

Jag är 180 cm lång och min målvikt var 74kg. Men funderar på 70kg istället..

Hoppas ni förstår, haha

• Svar på tråden Måste gå ner MER i vikt för att se smalare ut än innan?
  • barapeter

Styrketränar du något medan du går ner i vikt?

Finns en ganska stor risk annars att du inte bara tappar fett utan också en betydande andel muskler (i förhållande till tappat fett). Det som står på vågen är ju inte riktigt hela historien.

Ligger man på kaloriunderskott en längre tid släpper kroppen också loss mer kortisol (stresshormon) vilket resulterar i mer inlagrat vatten i kroppen som kan göra att man ser mer "plufsig" ut. De försvinner dock när man börjar äta normalt igen.

• Anonym (Undrar)
    barapeter skrev 2024-08-21 13:18:53 följande:

Styrketränar du något medan du går ner i vikt?

Finns en ganska stor risk annars att du inte bara tappar fett utan också en betydande andel muskler (i förhållande till tappat fett). Det som står på vågen är ju inte riktigt hela historien.

Ligger man på kaloriunderskott en längre tid släpper kroppen också loss mer kortisol (stresshormon) vilket resulterar i mer inlagrat vatten i kroppen som kan göra att man ser mer "plufsig" ut. De försvinner dock när man börjar äta normalt igen.

Nej, jag löptränar, men ser till att äta mycket protein för att inte bryta ner musklerna. Jag tänkte börja styrketräna till hösten då jag inte kan springa ute pga astma. Men började med löpning för att få upp konditionen :)
  • Anonym (Z)

Muskler väger mer än fett så om du hade mer muskelmassa innan så är det pga det. Man ser också smalare/mer tonad ut när man har mer muskelmassa istället för högre fettprocent.

• Anonym (zorba)

Ja, det har helt klart med muskelmassan att göra. Du hade förmodligen mer muskler förut och då ser man smalare och tightare ut. 

Nu kanske du inte har hunnit träna på samma sätt och då behöver man gå ner något kilo till för att kunna ha samma storlek - när fördelningen av fett och muskler ser annorlunda ut. 

Det bästa är förstås om du kommer iväg till gymmet och kan lägga på dig lite muskler igen.

Jag märkte att mina muskler försvann under graviditeten eftersom min rumpa var obefintlig efteråt och låren dallriga, trots normalvikt. Som tur är rättade det mesta till sig av sig själv, men putet på rumpan kom inte förrän jag började träna igen!

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Z) skrev 2024-08-21 13:22:41 följande:

Muskler väger mer än fett så om du hade mer muskelmassa innan så är det pga det. Man ser också smalare/mer tonad ut när man har mer muskelmassa istället för högre fettprocent.

Ah, det är ju faktiskt sant. Jag löptränar just nu, men tänkte börja med styrketräning till hösten. Det kanske är då det börjar synas lite mer!
  • barapeter
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-21 13:20:05 följande:
    Nej, jag löptränar, men ser till att äta mycket protein för att inte bryta ner musklerna. Jag tänkte börja styrketräna till hösten då jag inte kan springa ute pga astma. Men började med löpning för att få upp konditionen :)
    Det är bra med mycket protein, det hjälper delvis. Jag körde en vända viktnedgång rätt nyligen för första gången i mitt liv och läste på rejält innan. Som jag förstår så kan man tappa upp mot 50/50 fett/muskelmassa (till en gräns, kroppen kommer aldrig göra sig av med alla muskler).

Och som Z nämnde så har muskler högre densitet vilket resulterar i en smalare kropp vid samma vikt jämfört med en kropp med mer fett och mindre muskler.

• barapeter

Blev lite fort där, ska vara:
    Som jag förstår så kan man tappa upp mot 50/50 fett/muskelmassa (till en gräns, kroppen kommer aldrig göra sig av med alla muskler)... Om man inte styrketränar, dvs använder musklerna ordentligt.

• Anonym (Mamma till 3)

Efter att man fått barn ändras oftast kroppen.
    Det är få som jag känner som fått likadan kropp efter det. Magen har ändå tömts ut och vi har fött fram n människa.
    Mår du bra och äter och tränar så var nöjd med dig själv.

Svar på tråden Måste gå ner MER i vikt för att se smalare ut än innan?