• Anonym (TRÖTT)

Hjälp barnet vägrar kissa nattetid

Har en ettåring som nu senaste veckan vägrar kissa på natten. Barnet vaknar alltid vid ,2330 ca, och gnäller, sparkar, rullar runt och gråter. Torr blöja. Tar 20-50 min av amning och vyssjande så kissar och pruttar bebis och sommar sen. Det väcker dock mig.

Vad är detta?? Dagtid går kissande i blöja, prutt och bajs hur bra som helst.

• Svar på tråden Hjälp barnet vägrar kissa nattetid
  • Anonym (TRÖTT)
    Anonym (TRÖTT) skrev 2024-08-22 00:29:19 följande:
    Hjälp barnet vägrar kissa nattetid

Har en ettåring som nu senaste veckan vägrar kissa på natten. Barnet vaknar alltid vid ,2330 ca, och gnäller, sparkar, rullar runt och gråter. Torr blöja. Tar 20-50 min av amning och vyssjande så kissar och pruttar bebis och sommar sen. Det väcker dock mig.

Vad är detta?? Dagtid går kissande i blöja, prutt och bajs hur bra som helst.

Idag har det nu pågått en timme. Barnet kommer inte till ro och kissar utan är i ett halvvaket tillstånd och ligger och vrider och kickar med benen till han vaknar och skriker.
  • Anonym (Hm)

Det där borde du nog söka vård för. kan vara någon trängningar i urinröret som orsakar obehag eller smärta. Att bebisen sen kissar under dagtid kanske beror på att det bara kommer när han är upptagen med annat. 

• Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-22 14:41:57 följande:

Det där borde du nog söka vård för. kan vara någon trängningar i urinröret som orsakar obehag eller smärta. Att bebisen sen kissar under dagtid kanske beror på att det bara kommer när han är upptagen med annat. 

Fast om det skulle vara fysiskt, varför skulle det bara vara en gång per dag problemet fanns?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TRÖTT) skrev 2024-08-22 16:28:49 följande:
    Fast om det skulle vara fysiskt, varför skulle det bara vara en gång per dag problemet fanns?
    Är det bara vid ett tillfälle han kissar under natten? Eftersom han verkar hålla sig nattetid och har svårt att slappna av och släppa kisset kanske han egentligen skulle BEHÖVA kissa fler gånger, men vaknar endast vid ett tillfälle då det blivit för mycket i blåsan. Förstår du hur jag tänker? 
  • Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-22 16:33:52 följande:
    Är det bara vid ett tillfälle han kissar under natten? Eftersom han verkar hålla sig nattetid och har svårt att slappna av och släppa kisset kanske han egentligen skulle BEHÖVA kissa fler gånger, men vaknar endast vid ett tillfälle då det blivit för mycket i blåsan. Förstår du hur jag tänker? 
    Nej, han kissar nog mer än så, blöjan är mer fullt än så på natten. Han vaknar flera gånger per natt med. Men det är uppvaket vid midnatt som blivit såhär nu sen en tid.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TRÖTT) skrev 2024-08-22 19:24:57 följande:
    Nej, han kissar nog mer än så, blöjan är mer fullt än så på natten. Han vaknar flera gånger per natt med. Men det är uppvaket vid midnatt som blivit såhär nu sen en tid.
    Ibland kan de små fastna i mönster som inte är så bra. Varken för de själva eller för oss föräldrar. Om han kissar bra under dagen tror jag inte det är mer än en period. Små barn har många och den ena byter av den andra så man blir helt matt. Det verkar inte ha pågått allt för länge, så jag skulle nog bara rekommendera att ha lite is i magen och ta dessa jobbiga nätter med lite ro, även om du behöver vakna till rätt ordentligt varje gång. 
Svar på tråden Hjälp barnet vägrar kissa nattetid