• Anonym (Frågande)

Bo mindre för att kunna spara mer?

Ska separera från min sambo och har två tjejer på 2 och 6 år. Har hittat en lägenhet med 2rok på 60kvm för 5700:-/månad och en 3rok på 75kvm för 7800:-/månad. Vad är smartast att välja? Skulle kunna spara/ha större utrymme för att göra saker om jag väljer tvåan men tänker att det kanske blir för trångt? Eller vänjer man sig? Vad tycker ni? Önskar lite synpunkter utifrån.

• Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-08-22 15:33:41 följande:
    Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
    Då hade jag tagit tvåan. Då kan du bygga upp en bra buffert, spara lite till pensionen samt till semester/kul saker.
    Dessa siffror är ju dessutom när du får full lön, det blir mindre vid vabb eller egen sjukdom. 

Hellre bo mindre och har en bra ekonomi, för då kan man göra saker utanför hemmet men ändå ha en bra buffert/sparande än att ha högre fasta kostnader, som är svåra att ta sig ur vid minskade inkomster. 
  • Anonym (Dea)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-22 17:12:48 följande:
    Då hade jag tagit tvåan. Då kan du bygga upp en bra buffert, spara lite till pensionen samt till semester/kul saker.
    Dessa siffror är ju dessutom när du får full lön, det blir mindre vid vabb eller egen sjukdom. 

Hellre bo mindre och har en bra ekonomi, för då kan man göra saker utanför hemmet men ändå ha en bra buffert/sparande än att ha högre fasta kostnader, som är svåra att ta sig ur vid minskade inkomster. 
    Detta. Man ska aldrig skaffa större fasta utgifter än att man klarar långvarig sjukskrivning. Och då ska man komma ihåg att sjukdom inte sällan medför ökade kostnader. 
  • Anonym (Bostadsbidrag)

Har du kollat om du kan få bostadsbidrag? Kanske också kan påverka ditt val.
    Du kan gå in på Försäkringskassan och testa fylla i alla uppgifter så man kan få reda om man kan få eller inte. Testa med båda hyror.

• felicityporter

Välj trean, helt klart! Du kommer ångra dig bittert annars plus det är inte snällt mot dina barn att flytta till en tvåa. Tänk på dem först och främst.

• Räkan77
    felicityporter skrev 2024-08-23 03:06:10 följande:

Välj trean, helt klart! Du kommer ångra dig bittert annars plus det är inte snällt mot dina barn att flytta till en tvåa. Tänk på dem först och främst.

Fast det är väl inte heller snällt mot barnen att ha så små marginaler att hon kanske inte kommer att kunna köpa mat osv om hon blir sjukskriven en period? Att ha barn och noll sparade pengar är inte ett trygg och harmoniskt familjeliv
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag skulle säga att det beror på tvåans planlösning. Har den separat kök och vardagsrum? Om inte skulle jag välja trean, trots mindre ekonomiska marginaler. 

Men är tvåans kök och vardagsrum separata rum, skulle jag välja tvåan. Det blir trångt med två barn, tro inte annat, men det borde funka åtminstone några år till.

Barnen kan dela sovrummet och du kan dela av vardagsrummet så att du får en sovrumshörna. Kan ni leva så några år, är det givetvis det ekonomiskt bästa. Dock tror jag att det blir för trångt när barnen blir äldre, men det behöver du inte tänka på nu.

Till viss del spelar det också in hur stor lägenheten är. Det är ganska stor skillnad på en 2:a på 60 kvm och en 2:a på 45 kvm.

Nu ser jag att den lägenhet du funderar på, är på 60 kvm. Det är inte jättelitet för en vuxen och två mindre barn. Det kommer att bli lite trångt, men inte extremt trångt, inte de närmsta åren. Förhoppningsvis kan du byta till något större om några år.

När man bara har kök, vardagsrum och ett sovrum på tre personer, gäller det att dela av och möblera för att skapa avskildhet. Man får mindre rum / delar, men det är lättare att leva med.

Så tänk på det innan du väljer tvåan. Hur går den att dela av / dela upp? Med bokhyllor eller kanske rent av en skjutvägg. Det spelar mindre roll för 2-åringen, men för dig och 6-åringen kommer det att spela roll. Alla måste inte ha eget rum, men avskildhet är bra.

Kan du få till det bra i tvåan, är det bättre att välja den, iom att du inte har så stora ekonomiska marginaler. Ni kan unna er mer och du kan spara till en buffert. Någon skrev att du borde leva supersnålt ett tag. Jag håller inte med. Men det kanske du måste om du väljer trean?

En annan tanke slog mig. Ska barnen bo hos dig på heltid? Är de hos sin pappa varannan vecka, spelar det mindre roll att ni bor litet.

• Anonym (xxx)
    Räkan77 skrev 2024-08-23 08:05:20 följande:
    Fast det är väl inte heller snällt mot barnen att ha så små marginaler att hon kanske inte kommer att kunna köpa mat osv om hon blir sjukskriven en period? Att ha barn och noll sparade pengar är inte ett trygg och harmoniskt familjeliv
    Håller med. Ekonomin är prio 1. 
  • Anonym (Dea)

Men det är inte snällt att ge sina barn ekonomisk otrygghet heller. TS har inget sparande. Blir hon sjuk och får vänta tre månader på ersättning har hon och barnen i princip inget att leva på. Får hon en tandläkarräkning på 10 000 eller behöver laga något större på bilen finns inga pengar till det. I det läget måste man prioritera att bygga upp en budget. Sen är det lite oklart vad TS lägger in i det som är betalt när det är 5500 kr kvar. Ingår tex kläder, födelsedagspresenter, resor till släktingar, simskola? 

• Anonym (Bumbam)
    Räkan77 skrev 2024-08-23 08:05:20 följande:
    Nja.Om TS verkligen skulle hamna i ett sådant läge att TS inte har råd med MAT, så finns försörjningsstöd.

Med det sagt, så håller jag med om att TS behöver prioritera sparande, främst för buffert.
  • Anonym (S)

Jag skulle säga 2:an. Så små barn behöver inte egna rum. Vi bodde i stort radhus men vill köpa hus om 4 år så vi flyttade till 2 r.o.k. Då är vi fler än er. Vi är två vuxna, och 4 barn på 6 år, 2 år, 1 år och en bebis. Ångrar absolut inte flytten. Den har bara vart positiv för oss. 

• Anonym (S)

Jasså? Vi är 6 pers i en stor 2:a. Vi ångrar oss inte alls, största barnet har t.o.m sagt att hon trivs mycket bättre här än i förra boendet. Vi har mer pengar över, vi kan göra mer roliga saker, vi kommer kunna köpa hus när äldsta är så stor att hon har behov av eget rum, vi har ingen trädgård, lite hushållssysslor, mer tid att umgås. För oss var det det bästa vi gjort. Vi har planerat väl och möblerat bra, finns chans för alla att få vara ifred om vi vill det. Personligen tycker jag det är snällare mot barnen att ha större ekonomisk trygghet än att alla barn ska ha eget rum. Men för att jag tycker det är bäst för oss är det inte så för alla eftersom att alla familjer ser olika ut. :) 
  • Anonym (Maria)

Båda är ju iallafall billiga för att vara en 2:a och 3:a så du har haft tur , har sett 2:or för 11 000 (nyproduktion). Jag tror absolut det kan funka med två små barn i en 2:a, de kan dela rum och du sover i vardagsrummet? Eller så får 6-åringen eget och 2-åringen sover med dig.

Jag har bott med tre barn i en trea, med tre mindre barn hade det nog gått bra men det var lite för litet med en tonåring som behöver få vara ifred. Nu är äldsta utflyttad så nu är det bara två barn men jag väntar ett till. Hade lite problem med lägenheten ett tag och innan jag blev gravid igen tittade jag faktiskt på några 2:or, tänkte att jag skulle kunna bo så med mina två yngsta (8 och 2 år), iallafall tills barnen är större och yngsta behöver eget rum också.

Tror förresten två flickor har lite lättare att dela rum än pojke och flicka som mina är.  

• Anonym (A)

Jag hade absolut valt den mindre lägenheten med dina förutsättningar. Barn i den åldern behöver inte egna rum. Börja spara pengar till tonåren när allt blir dytare och behovet av egna rum ökar

• ElaineBenes

Undrar också om dessa 5500:- är enbart till nöjen? 
    Isåfall borde det inte vara så svårt att spara ihop en buffert med det. 
    Som någon sa så behöver inte så små barn någon mer aktivitet än lekplats eller en cykeltur/ pulka på vintern.

Men om du väljer att bo i tvåan är det nog ingen fara. Jag hade isåfall sovit alla i ett rum och haft en lekdel i vardagsrummet. Det borde funka i ett par tre år i allafall.

ElaineBenes skrev 2024-08-23 13:12:09 följande:

Som någon sa så behöver inte så små barn någon mer aktivitet än lekplats eller en cykeltur/ pulka på vintern.

Men om du väljer att bo i tvåan är det nog ingen fara. Jag hade isåfall sovit alla i ett rum och haft en lekdel i vardagsrummet. Det borde funka i ett par tre år i allafall.

Jag tolkade TS som att 5500 kr i mån ska täcka även mat, kläder och hygienartiklar, dvs allt som inte är fasta utgifter. Inte bara nöjen och sparande.

Då är det inte så mycket. 2000 till i månaden gör stor skillnad. 

ElaineBenes skrev 2024-08-23 13:12:09 följande:

Nu såg jag att TS hade räknat med matkostnader i budgeten. 5500 kr i mån verkar alltså enbart vara till nöjen och sparande. Det är ju inte så illa. Många barnfamiljer har betydligt mindre än så att spara eller unna sig för.

I det fallet skulle jag satsa på den större lägenheten. TS borde ändå kunna spara flera tusen i mån. Mindre barn behöver inte så dyra saker eller aktiviteter. 

• Anonym (Hin Håle)

Eftersom att skillnaden i pris är så liten så hade jag tagit den lite större. Man spenderar en hel del tid i hemmet. 

Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?