• Anonym (Y)

Varför försöker han inte kompensera för skillnaden i vårt värde på dejtingmarknaden??(Ihop med en 15 år äldre man)

Jag är 27, han 44. Är kär i honom och vår relation är väl bra. Han säger att han har starka känslor för mig...men trodde en äldre man skulle dyrka marken jag går på när han själv inte är så het på dejtingmarknaden rent objektivt?

Får inte blommor, smycken och liknande när jag vet att tex en bekant får sådant av sin kille som är nästan lika mycket äldre. Han vill t.o.m att vi betalar 50/50 när vi äter ute om man bortser från våra första dejter/min födelsedag etc.

Borde inte han föröska väga upp för skillnaden i vårt värde på dejtingmarknaden med romantiska gester som ovan? Vad gör jag för fel?

Funderar på att lämna, vill bli uppvaktad. Innan någon säger nåt: jag skulle ALDRIG.säga något av det här högt så klart så handlar inte om att jag beter mig bortskämt eller respektlöst.

• Svar på tråden Varför försöker han inte kompensera för skillnaden i vårt värde på dejtingmarknaden??(Ihop med en 15 år äldre man)
  • Anonym (Pionen från Flen)
    Anonym (ja) skrev 2024-08-24 06:37:05 följande:

Jag vill inte vara taskig nu, men jag har ju (också) fått det som du beskriver du saknar, blommor, dyra gåvor (smycken m.m.), men det är inte det som fått mig på fall. När jag lämnade den relationen var det för att den mannen inte fanns där för mig när jag behövde och att han inte klarade av att stå upp för sig själv och därför inte för mig eller för oss när jag kom i en utsatt situation jag inte själv orsakat. Dvs jag fick ett väldigt lågt status från hans sidas sätt att hantera det här på.

Jag tror att det finns de som går på det här "skrytet", vill jag nästan få det till, att det visar på hur fint han behandlar dig och att han kommer vara där för dig när du verkligen behöver det. Det är inte sant. Det är falsk trygghet, falsk uppvaktning, om man så vill. Det verkar också alltid ha varit mer viktigt för mannen att vara så, än det varit för mig (mottagaren). Jag vill ha ett nära och starkt förhållande med min partner och även om jag lärt mig jag ska vara tacksam för blommor och smycken har det aldrig riktigt varit min grej. Det är inte viktigt för mig. Det är inte det som avgör mitt eller vårt status ihop. Det är det andra. 

Och jag har samma erfarenhet fast liksom tvärtom. Min man (sedan två decennier) har aldrig köpt smycken till mig, blommor någon enstaka gång. En låda choklad kan jag få till födelsedagen för att han inte kommer på något annat. 

Men vi har gått igenom väldigt svåra kriser tillsammans och hur hemskt det än har varit har han alltid funnits där. 

• Anonym (C)

Om han inte inser själv att han är värd mindre på dejtingmarknaden så borde du byta ut honom mot en som ser ditt värde.

• Anonym (ja)
    Anonym (Pionen från Flen) skrev 2024-08-24 11:02:06 följande:

Och jag har samma erfarenhet fast liksom tvärtom. Min man (sedan två decennier) har aldrig köpt smycken till mig, blommor någon enstaka gång. En låda choklad kan jag få till födelsedagen för att han inte kommer på något annat. 

Men vi har gått igenom väldigt svåra kriser tillsammans och hur hemskt det än har varit har han alltid funnits där. 

Underbart. Det är det som är av sant värde. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (ol) skrev 2024-08-24 09:03:20 följande:

Jag noterar försiktigt i mitt huvud, bli aldrig tillsammans med en mycket yngre kvinna, det finns risk att de tänker såhär.

Då kan du gå miste om en kvinna som inte tänker som TS. Bara säger det. Ålder är en sak. Personlighet en annan. 
  • Anonym (ol)
    Anonym (ja) skrev 2024-08-24 19:17:08 följande:
    Då kan du gå miste om en kvinna som inte tänker som TS. Bara säger det. Ålder är en sak. Personlighet en annan. 
    Kanske sant, och det finns de i ens egna ålder som tänker lika infantilt. Det är ju tyvärr alltid en risk. Tur att man har en vettig kvinna just nu åtminstone.
  • felicityporter

Haha, roligt försök till diskussion! 😆 Så jag som är 11 år yngre än min kille borde överösa honom med presenter och betala hans mat hela tiden när vi går ut eftersom jag borde vara tacksam att någon som är 28 år vill ha en frånskild tvåbarnsmorsa på 39? Nej, snälla kom igen nu, bra försök men bättre lycka nästa gång du vill skapa reaktioner. Puss!

• Goneril
    Anonym (Laura) skrev 2024-08-24 10:49:12 följande:
    Det heter "avundsjuk", inte "avis".
    Det heter "vara" inte "va".
    Det heter "och" inte "o".
    Det heter "dig" inte "dej".

Som sagt, bra att du pluggar iallafall.

Och jag vill inte ha en äldre man som försörjer mig, min man uppskattar mig väldigt mycket trots att han inte är äldre än mig. 
    Så, nu vet du det.

Gå och plugga nu.
    Det är inte så säkert att det behövs, åtminstone inte baserat på ordvalen ovan. "Avis" är ett vardagligt sätt att uttrycka sig, kolla gärna i svenska.se där tre ordböcker är tillgängliga, SAOB, SAOL och SO. "Avis" är ett oböjligt adjektiv, talspråksnära, vilket funkar i forum såsom Familjeliv. Samma sak gäller för "va" i stället för "vara", verb, och "o" i stället för "och", konjunktion, och "dej" i stället för "dig", pronomen. Språket undergår förändringar hela tiden vilket man får acceptera. Det är förstås viktigt att kunna skilja på stilar, i offentliga och akademiska avhandlingar använder man hög stil och där accepteras inte ovannämnda uttryck.                                                                                                                       "Äldre än mig" skriver du, för några decennier sedan hade det inte accepterats, det heter egentligen "äldre än jag". "Än mig" har börjat godtas men oproblematiskt är det inte enligt Språkrådet. Alltså: Att hålla i sär stilar är viktigt, minst lika viktigt som att behärska kodväxling i tal.                                                                           
    .

• Goneril

Hålla isär ska det vara, ett fast uttryck. Upptäckte mellanslaget för sent.

• Anonym (Man41)

Håller med de ovan som säger att det viktiga är att man ställer upp vid svårigheter.

Med det sagt om det nu är viktigt att få blommor en gång i månaden, bli bjuden på mat etc och du berättar för honom att det får dig att känna dig oupskattad då han ej gör sådant så borde han lyssna på det och visa att han bryr sig. 

Att du inte kan säga detta till honom är inte bra då kommunikation är väldigt viktigt. Att det är så illa att du funderar på att göra slut men ändå inte känner att du kan säga något är inte bra. Men att göra slut för att du ej får blommor låter illa. Om du däremot inte får annan uppskattning som komplimanger, närhet, skratt osv då menar jag att det inte är blommor du saknar utan att han inte är närvarande känslomässigt vilket är väldigt skadligt i ett förhållande.

• Anonym (Kalle)

Du behöver nog växa upp och mogna till snabbast möjligt, åren går fort du är snart där själv allt handlar inte om ytan och ålder.
    Pendeln kan svänga fort och du sitter där med en yngre kille som villa att du gör det du efterfrågar av din äldre vän.

• Anonym (,-öm ;:_)
    Anonym (Y) skrev 2024-08-22 21:00:19 följande:
    Och hur sjutton ska han hitta den rätta när han tagit bort alla dejtingappar för att vara ihop med mig? Ja kanske hoppas han stöta ihop med henne på ICA... ;)

Ja, på Ica, på jobbet, på stan, via vänner eller en hobby. Eller så har han någon dejtingapp som du inte vet om. 

Det spelar ingen roll, ingen här vet varför han inte uppvaktar dig som du anser att han ska. 

Det finns massor av saker det kan vara, fråga honom. 

• Anonym (Sockerpappa)

Män överskattar alltid sitt utseende och tror att de är värda unga snygga tjejer. De måste väl fatta att vi kan få massa andra erbjudanden????
    Om de är snåla så hittar vi en ny.  Då dumpar vi skiten!

• Anonym (Laura)
    Anonym (Sockerpappa) skrev 2024-08-23 10:57:44 följande:
    Varför försöker han inte kompensera för skillnaden i vårt värde på dejtingmarknaden??(Ihop med en 15 år äldre man)

VAD?!?! Uppvaktar han inte dig trots att han borde va så in i helsike glad att han lyckats få en vacker ung tjej. Snacka om dålig man!!😡

Jag skaffa en 21 år äldre man med ordnad ekonomi. Det var ju hela grejen med att skaffa en äldre man. Att han hade bil, hus och bra ekonomi så han kunde uppvakta mig. Varför ska man annars skaffa en äldre gubbe om det inte finns några fördelar med det? Han är min sugardaddy nu när jag pluggar.

Vet du vem ts är eller?
    Alla unga tjejer är inte vackra nämligen...
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Sockerpappa) skrev 2024-08-23 10:57:44 följande:

VAD?!?! Uppvaktar han inte dig trots att han borde va så in i helsike glad att han lyckats få en vacker ung tjej. Snacka om dålig man!!😡

Jag skaffa en 21 år äldre man med ordnad ekonomi. Det var ju hela grejen med att skaffa en äldre man. Att han hade bil, hus och bra ekonomi så han kunde uppvakta mig. Varför ska man annars skaffa en äldre gubbe om det inte finns några fördelar med det? Han är min sugardaddy nu när jag pluggar.

Min son är 42, hade han släpat hem en flickunge i 20-årsåldern så hade jag börjat undra vad jag gjort för fel under hans uppväxt.
    En flickunge som inte orkar dra ihop egna pengar utan kräver att få parasitera på hans.

Men som tur är har han en fru i sin egen ålder, med villa, husvagn, bra ekonomi och gemensamma barn.
    Anonym (Sockerpappa) skrev 2024-08-23 11:01:42 följande:

Jag hade dragit om jag fått en man som vill betala 50-50. En äldre man har mycke bättre ekonomi. Å jag hade lämna om det var en yngre som krävde det me.

Lilla flicka, du blir nog vuxen och ansvarstagande en dag du också.

Svar på tråden Varför försöker han inte kompensera för skillnaden i vårt värde på dejtingmarknaden??(Ihop med en 15 år äldre man)