• Anonym (Anonym (rädd))

Adhd och gravid

Hej, jag är gravid med mitt första barn och är inte så långt gången än är i vecka 5.
    Jag har adhd och min läkare sa att jag skulle pausa min medicinering under graviditeten. Grejen är den att mitt liv fungerar inte utan medicinen min kropp är på hel spänn min hjärna går som en bergochdalbana medans min kropp är helt slut allt krockar med varandra. Jag får utbrott för att jag är så överstimulerad och stressad pga min adhd. Jag vill kunna jobba och plugga klart så jag och min pojkvän kan försörja vårat barn (såklart jobbar han också och vi delar 50/50). Plus allt detta har jag snusat i flera år och försöker varje dag att inte ta en snus men jag har dock trappat ner ordentligt och tar Max 2 per dag såklart vet jag att detta ej är okej och jag har ingenting att skylla på. Jag undrar nu om det är någon annan som är/varit med om samma sak och hur eran graviditet sett ut om det blivit några komplikationer eller liknande. Vill inte höra från någon hur dålig jag är eller liknande för det vet jag redan att jag är.

• Svar på tråden Adhd och gravid
  • Anonym (ADHD och gravid)

Vill bara ge lite peppande ord och råd!

Till att börja med - du är inte dålig ❤️

Jag har ADHD, är gravid i vecka 4 och har inte käkat medicin på några år (ofrivilligt pga stress/blodtryck). 

Jag slutade röka för ca 4 månader sedan, efter att ha rökt i 15 år. Det går och du får helt enkelt byta ut snuset mot något annat och stå emot, för nu är du gravid. Det kan låta hårt men det finns verkligen ingen genväg. Jag blev deprimerad pga av abstinensen men man får kriga sig igenom det! Och trappat ner till två snus är ju kanon! Bra kämpat! nu är det bara en liten väg kvar, jag lovar att du klarar det! ❤️

Det går att leva utan medicin, men det är svårt och tungt och både självkänslan och självförtroendet tar stryk. Jag drabbas ofta av paralysering pga överstimulering, jättejobbigt och otroligt stressande. Jag hade valt medicin alla dagar i veckan framför att gå utan, älskar tystnaden och fokuset av det, men det går som sagt inte. 

Jag klarade en utbildning utan medicin, tuffaste två åren men den belöning jag fick efter att ha motbevisat mig själv efter alla år av att inte ha klarat skolan går inte att beskriva. Det var så värt alla sena kvällar och jag hade ju inget val ❤️ Om du försöker ska du se att det kommer att funka, och du lär dig allt eftersom vad som funkar för dig. 

Du får försöka hitta strategier som funkar! Om du inte tränar så kan jag tipsa om att träna, men att hitta en träningskompis och att byta träningsform då och då. Vi har ju en tendens att tröttna snabbt 😉

Som sagt, du är inte dålig ❤️ Du får bara kriga lite hårdare än många andra, och det kommer du att klara ❤️ Och tänk vilken fantastiskt fin mamma du kommer bli, som har en förmåga att älska så starkt som vi med ADHD kan, och som tack vare det du varit med om kanske har lite större tålamod och förståelse för ditt barn i framtiden ❤️ Det är en häftig resa vi har framför oss! ❤️

• Anonym (Anonym (rädd))
    Anonym (ADHD och gravid) skrev 2024-08-23 04:18:15 följande:

Vill bara ge lite peppande ord och råd!

Till att börja med - du är inte dålig ❤️

Jag har ADHD, är gravid i vecka 4 och har inte käkat medicin på några år (ofrivilligt pga stress/blodtryck). 

Jag slutade röka för ca 4 månader sedan, efter att ha rökt i 15 år. Det går och du får helt enkelt byta ut snuset mot något annat och stå emot, för nu är du gravid. Det kan låta hårt men det finns verkligen ingen genväg. Jag blev deprimerad pga av abstinensen men man får kriga sig igenom det! Och trappat ner till två snus är ju kanon! Bra kämpat! nu är det bara en liten väg kvar, jag lovar att du klarar det! ❤️

Det går att leva utan medicin, men det är svårt och tungt och både självkänslan och självförtroendet tar stryk. Jag drabbas ofta av paralysering pga överstimulering, jättejobbigt och otroligt stressande. Jag hade valt medicin alla dagar i veckan framför att gå utan, älskar tystnaden och fokuset av det, men det går som sagt inte. 

Jag klarade en utbildning utan medicin, tuffaste två åren men den belöning jag fick efter att ha motbevisat mig själv efter alla år av att inte ha klarat skolan går inte att beskriva. Det var så värt alla sena kvällar och jag hade ju inget val ❤️ Om du försöker ska du se att det kommer att funka, och du lär dig allt eftersom vad som funkar för dig. 

Du får försöka hitta strategier som funkar! Om du inte tränar så kan jag tipsa om att träna, men att hitta en träningskompis och att byta träningsform då och då. Vi har ju en tendens att tröttna snabbt 😉

Som sagt, du är inte dålig ❤️ Du får bara kriga lite hårdare än många andra, och det kommer du att klara ❤️ Och tänk vilken fantastiskt fin mamma du kommer bli, som har en förmåga att älska så starkt som vi med ADHD kan, och som tack vare det du varit med om kanske har lite större tålamod och förståelse för ditt barn i framtiden ❤️ Det är en häftig resa vi har framför oss! ❤️

Hej! Tack för dina fina ord🥺 Började gråta nu dina ord behövde jag verkligen höra❤️
    Fick verkligen den här motivationen och självförtroendet som jag behövde för man har så lätt att tappa sig själv och se ner på sig själv speciellt när man har många runt omkring sig som lägger mycket press på en❤️ Vi mammor är ju också bara människor och speciellt när man kanske har någon som inte har samma problem som en själv ska lägga sig i och prata med en som att allt är så enkelt, en sån sak som att bara gå upp ur sängen och städa och laga mat kan vara en kamp om det är så mycket som pågår inuti en, därför betyder det verkligen jätte mycket att få höra att man inte är ensam och att få höra att du klarat allt detta är så sjukt motiverande❤️ Du är sjukt stark och jag hoppas att allt  kommer gå bra för dig och din bebis!🤗❤️

Svar på tråden Adhd och gravid