• Anonym (TS)

Krampanfall av ADHD-medicin?

En familjemedlem har fått krampanfall tre gånger nu senaste 1-2 åren. Hen är frisk i övrigt men började medicineras mot ADHD för några år sen och de har ökat dosen med tiden. 
    Jag blir såklart väldigt väldigt orolig. Jag funderar på om det kan ha något att göra med medicinen? För det verkar inte som att de har hittat något annat. 
    Kan det vara på grund av att hen tar för mycket av medicinen eller på grund av sömnbrist , att hen kanske inte känner av hur trött hen är på grund av medicinen? 

Behöver såklart inte vara det men tänker eftersom det började efter att hen började medicineras. Är jag helt ute och cyklar eller kan medicinen (Elvanse) påverka? Någon som vet mer som kan svara? 

Menar såklart inte att man inte ska medicineras mot ADHD men är orolig för att min familjemedlem kanske tar för hög dos. 

• Svar på tråden Krampanfall av ADHD-medicin?
  • Anonym (Vicki)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-24 17:53:30 följande:
    Inte direkt överdoserar , hon får ju det utskrivet av läkare men tänkte om dosen är lite för hög eller om hon ibland tar dom för ofta. Är inte säker att det är så men det var bara en tanke . Är såklart inte alls säker på att det har med medicinen att göra men eftersom det började hända efter att hon började med den tänkte jag på det. 
    Är det korrekt uppföljt och personen varit ärlig/haft läkarvård vid anfallen har de koll. Vid minsta misstanke om att medicinen var skadlig tas den bort. Kramp är en möjlig om än inte vanlig biverkan och då fortsätter man inte medicineringen. Kramper kan uppstå av annat så. Svårt att veta om någon annan överdoserar.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-24 17:54:03 följande:
    Jo det var väl så jag tänkte också.. 
    Ja, fy. Läskigt. Prata med läkaren. Berätta gärna vad man sa sen. Bra att det uppmärksammas , att det kanske ha ett samband med medicinen! Än att bara sopa det under mattan. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 17:57:48 följande:
    Är det korrekt uppföljt och personen varit ärlig/haft läkarvård vid anfallen har de koll. Vid minsta misstanke om att medicinen var skadlig tas den bort. Kramp är en möjlig om än inte vanlig biverkan och då fortsätter man inte medicineringen. Kramper kan uppstå av annat så. Svårt att veta om någon annan överdoserar.
    Och du är läkare eller?
  • Anonym (J)

Ge inte råd om du inte är det 

• Anonym (Vicki)
    Anonym (J) skrev 2024-08-24 17:56:31 följande:
    Min kompis hjärta rusade sönder efter hon tagit Elvanse några få gånger. Är väl att kroppen inte gillar det om den reagerar så. Narkotikaklassad medicin trots allt.
    All medicin kan ge bieffekter. Var det något mer irrelevant för min fråga du vill svara på?
  • Anonym (Vicki)
    Anonym (J) skrev 2024-08-24 17:58:05 följande:
    Och du är läkare eller?
    Anonym (J) skrev 2024-08-24 17:58:24 följande:

Vad för råd har du utläst av mina ord?

• Anonym (J)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 17:59:29 följande:
    Anonym (J) skrev 2024-08-24 17:58:24 följande:

Vad för råd har du utläst av mina ord?

Du uttalade dig om medicinen. Lite olämpligt om man inte är läkare.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 11:28:14 följande:

Inget här säger att det är medicinen. Om personer överdoserar är det en helt annan sak och det får läkarna bedöma.

Detta. Olämpligt 
  • Anonym (Vicki)
    Anonym (J) skrev 2024-08-24 18:12:02 följande:
    Detta. Olämpligt 
    Inte ett dugg och inte heller ens möjligt att vara ett skadligt råd... för vem, TS som inte har dessa anfall? Har man ätit en medicin i flera år och börjar sedan få krampanfall är första tanken inte själva medicineringen om dosen sköts. Allt hänger på om läkarna är medvetna om krampanfallet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 18:52:28 följande:
    Inte ett dugg och inte heller ens möjligt att vara ett skadligt råd... för vem, TS som inte har dessa anfall? Har man ätit en medicin i flera år och börjar sedan få krampanfall är första tanken inte själva medicineringen om dosen sköts. Allt hänger på om läkarna är medvetna om krampanfallet.

Hon hade inte ätit den i flera år innan första gången utan ganska nyligen börjat då. Det var därför jag tänkte att det kanske kunde ha ett samband eftersom det aldrig har hänt innan. Åtminstone kanske indirekt eftersom medicinen kan maskera hur utmattad man är. Men jag vet som sagt inte. 

Och hon har fått läkarvård varje gång. 

Litar däremot inte 100% på att alla läkare alltid har 100% koll på allt eftersom jag själv har varit med om ganska allvarliga läkarmissar, bland annat en som ledde till ett akutsnitt och att jag aldrig mer kommer kunna föda vanligt. Ångrar att jag inte anmälde det men jag hade inte orken då tyvärr. 

• Anonym (Vicki)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-24 18:59:04 följande:

Hon hade inte ätit den i flera år innan första gången utan ganska nyligen börjat då. Det var därför jag tänkte att det kanske kunde ha ett samband eftersom det aldrig har hänt innan. Åtminstone kanske indirekt eftersom medicinen kan maskera hur utmattad man är. Men jag vet som sagt inte. 

Och hon har fått läkarvård varje gång. 

Just ADHD-medicin brukar vara väldigt uppföljt så även om vissa saker missats finns det många fler kontroller. Nyligen haft kontroll femtielva själv sedan jag började inkl kontroller av blodprov&puls och då har jag ätit samma dos länge. Att hon varit ärlig om sin medicin vid läkarvården för kramperna tyder på att de inte tror att sakerna har ett sammanband. Svårt att stå bredvid men om hon tycker medicinen hjälper henne kommer hon antagligen inte sluta med den såvida läkarna inte bestämmer att den ska bort.
  • Anonym (Jgf)

Varför använder du ordet "hen"?
    Gjorde du det innan alla andra gjorde det, eller vill du bara göra något som alla andra gör?

• Anonym (Vicki)
    Anonym (Jgf) skrev 2024-08-24 19:24:02 följande:

Varför använder du ordet "hen"?
    Gjorde du det innan alla andra gjorde det, eller vill du bara göra något som alla andra gör?

Så varför läser du själv inte mer än två inlägg från TS och får svaret?
Svar på tråden Krampanfall av ADHD-medicin?