-
Ursäkta för äckligt inlägg. Men kan detta tyda på celiaki? Såg att det kunde vara en anledning till järnbrist och jag verkar ha det. Eller precis på gränsen.Äter inte ofta gluten som bröd, pasta etc. Vanligen potatis.Men i dag åt jag ett knäckebröd och havreflingor. Ganska kort efter fick jag magknip och blev tvungen att gå på toa. Skulle åka till skogen och plocka svamp och i bilen hade jag såna gaser som stank död och ont i magen.I skogen var jag tvungen att sätta mig ner och skita. Som en koblaja. Tur att jag tog papper med mig. Har känt mig helt urholkad efter detta.äter som sagt väldigt sällan gluten men vet att jag får magknip och lös mage ibland. Men aldrig kopplat det till gluten.Detta kan ju inte vara normalt eller?
-
Svar på tråden Fick sätta mig och skita i skogen, celiaki?
-
Har vart illamående med efter detta.
-
-
Maten du åt kanske var dålig/gammal eller liknande?
Eller så kanske du har nåt virus i dig som gjorde att magen är extra känslig
Jag får extra känslig mage vid mens. Samt när jag är stressad -
Tack för svar. Kan man bli känslig dagen innan mens? Fick den i dag.Anonym (Det) skrev 2024-08-27 11:35:03 följande:
Maten du åt kanske var dålig/gammal eller liknande?
Eller så kanske du har nåt virus i dig som gjorde att magen är extra känslig
Jag får extra känslig mage vid mens. Samt när jag är stressad
-
Japp är jättevanligtAnonym (J) skrev 2024-08-27 22:25:01 följande:Tack för svar. Kan man bli känslig dagen innan mens? Fick den i dag.
-
Havre innehåller inte mycket gluten, om något alls. Så det är nog snarare att din mage fick för mycket fibrer och kanske är ovan vid detta. Jag brukar behöva skita direkt när jag har ätit t ex havregrynsgröt då det sätter igång magen. Så du behöver nog inte misstänka celiaki.
-
Såg detta nu, JA, det är jättevanligt att få nästintill diarré vid mens, speciellt första dagen eller 2 första.Anonym (J) skrev 2024-08-27 22:25:01 följande:Tack för svar. Kan man bli känslig dagen innan mens? Fick den i dag.
-
TackAnonym (L) skrev 2024-08-28 14:28:11 följande:
Havre innehåller inte mycket gluten, om något alls. Så det är nog snarare att din mage fick för mycket fibrer och kanske är ovan vid detta. Jag brukar behöva skita direkt när jag har ätit t ex havregrynsgröt då det sätter igång magen. Så du behöver nog inte misstänka celiaki.
-
Ok 💖Men just dagen innan? Kanske kan hända med som en skrev.Anonym (L) skrev 2024-08-28 14:29:06 följande:Såg detta nu, JA, det är jättevanligt att få nästintill diarré vid mens, speciellt första dagen eller 2 första.
-
Kroppen börjar inför mens producerar ett ämne som ska stöta ut blodet. Detta kan även sätta igång magen. Jag får alltid katastrof mage innan. Även märkt att magen blir känsligare så jag tål ej sånt som jag vanligtvis tål som tex sötningsmedel och stark mat.Anonym (J) skrev 2024-08-29 00:26:56 följande:Ok 💖Men just dagen innan? Kanske kan hända med som en skrev.
-
Okej!intresaant. Ja jag provade att äta precis samma som när jag blev dålig och denna gång reagerade jag inte alls.Mia448 skrev 2024-08-29 04:58:49 följande:Kroppen börjar inför mens producerar ett ämne som ska stöta ut blodet. Detta kan även sätta igång magen. Jag får alltid katastrof mage innan. Även märkt att magen blir känsligare så jag tål ej sånt som jag vanligtvis tål som tex sötningsmedel och stark mat.
-
Om det inte är ren havre så innehåller den oftast gluten eftersom den vanliga havren ofta är kontaminerad med vete.Anonym (L) skrev 2024-08-28 14:28:11 följande: