• Anonym (Mia)

Potentiellt magsjukt barn i skolan

Skulle ni berätta för skolan? Barnet spydde efter skolan igår och var väldigt trött och medtagen, men lämnades ändå i skolan idag för att förldern inte ville vabba.

• Svar på tråden Potentiellt magsjukt barn i skolan
  • Anonym (X)

Om jag gjorde något så tokigt så hade jag inte berättat det men det finns en risk att barnet gör det.

• Anonym (Mia)
    Anonym (X) skrev 2024-08-27 08:42:50 följande:

Om jag gjorde något så tokigt så hade jag inte berättat det men det finns en risk att barnet gör det.

Berättat att någon annan gjort så alltså.
  • Anonym (X)
    Berättat att någon annan gjort så alltså.

Jaha, nej det vet jag inte om skulle berätta faktiskt. 
  • SmulanFnulan

Hade helt klart berättat. Riktigt vidrigt beteende mot både barnet och de andra på fsk. 

• Anonym (S)

Jag hade inte berättat. Inte ok, men kan mycket väl vara något som barnet har ätit.

• Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2024-08-27 09:01:39 följande:

Jag hade inte berättat. Inte ok, men kan mycket väl vara något som barnet har ätit.

Barnet hade inte ätit något speciellt och var hängig redan innan. Det är en stor skola, så är det magsjuka kan många drabbas.
  • Anonym (vem)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 09:08:38 följande:
    Barnet hade inte ätit något speciellt och var hängig redan innan. Det är en stor skola, så är det magsjuka kan många drabbas.
    Vad skulle du uppnå av att berätta? Om barnet redan är skickat till skolan så är ju skadan redan skedd, många har redan riskerat smitta.

Eller tänker du att skolan ska läxa upp föräldern?

Är det ditt barn, eftersom du vet många detaljer om barnets insjuknande och eventuella orsaker?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 08:40:30 följande:

Skulle ni berätta för skolan? Barnet spydde efter skolan igår och var väldigt trött och medtagen, men lämnades ändå i skolan idag för att förldern inte ville vabba.

Hemskt beteende. Tror många hade velat göra det men inte har samvete nog att agera på det, och tänk om andra gjorde samma? Den gången kanske ert barn hade blivit smittat och sedan föräldern som nu inte ville vabba. Det får man väl hoppas på då.. karma 
  • Anonym (Förskollärare)

Socanmälan om föräldern inte tillåter sitt barn att vila och återhämta sig, då är något riktigt galet. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 08:40:30 följande:

Nix, golare har inga polare.

Är källan din unge eller?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-08-28 20:11:00 följande:

Socanmälan om föräldern inte tillåter sitt barn att vila och återhämta sig, då är något riktigt galet. 

Händer inte så mycket. Soc ringer och frågar hur det är typ. Jag har säkert ett helt arkivskåp där nere vid det här laget.

Det här låter ju dessutom som en händelse som skulle kunna tänkas ha en alternativ förklaring än TS version. Antar att TS inte var i skolan och följde ungen under dagen för att se att ungen verkligen var hängig. Låter som information hon pressat ur sin egen unge.
  • Anonym (123)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 17:20:52 följande:

Du kan erbjuda dig att vabba imorgon vid behov för att hjälpa?

Hade du gjort det eller? Din granne är för snål för att vabba, då sjukanmäler du dig från ditt eget jobb, utan ersättning för att grannen ska slippa vabba?!
  • Anonym (vem)
    Anonym (123) skrev 2024-08-29 08:21:42 följande:
    Hade du gjort det eller? Din granne är för snål för att vabba, då sjukanmäler du dig från ditt eget jobb, utan ersättning för att grannen ska slippa vabba?!
    Tråden ligger under skilsmässa/separation och TS har detaljerad info om barnets mående.

Så föräldern som inte vill vabba är säkert den andra föräldern och TS är missnöjd med dennes föräldraförmåga. Kanske befogat, kanske inte. 
  • Anonym (Vabba)

Folk som inte vabbar för sjuka barn är fruktansvärda i min bok. Hur kan man skicka ett sjukt barn på skolan som ska vara hängigt och känna sig sjuk och dessutom smitta en mängd friska elever och kanske läraren. Så oansvarigt och själviskt. Så viktigt är inte ditt jobb.

• Anonym (Less)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 17:20:52 följande:

Du kan erbjuda dig att vabba imorgon vid behov för att hjälpa?

Fint, då gör du det då?
  • Anonym (Vabba)

Jag kan inte fatta det här med att inte vilja vabba. Man slipper ju jobbet en dag...Det är ju toppen!! hade gärna vabbat.

Svar på tråden Potentiellt magsjukt barn i skolan