• FrågorOSvar

Är det dags att göra slut?

Hej, jag vet inte var jag ska börja med vet att ni på famijeliv är ofta ärliga och rådgivande och ursäkta för långt inlägg!

Pappan till vår 11 månaders bebis och jag är inne i vår största kris någonsin och detta leder kanske till att vi separerar efter 6 år tillsammans. Han är 45 + och jag fyller 30 detta året och han är endast min 2:e pojkvän, vi träffades när jag var 23 efter hans fd hade varit otrogen,  liksom hans tidigare innan det men jag var ung, oerfaren och blev kär och var ett stort stöd (mannen flyttade utomlands så vi hade distans första 1,5 året tills han flyttade till mig)

Det hela började skulle jag säga mars 2022. Vi bev ofrivilligt gravida men bestämde oss för att behålla barnet och det led till missfall. Jag blev otroligt deprimerad och blev besatt av tanken att bli gravid igen. Det var i princip bara jag som försökte, han började dra sig ur helt enkelt varje gång och knappt sex vilket jag ifrågasätte och många bråk. För mig har sex alltid varit viktigt och undrade varför han knappt tog i mig längre.Trots det blev jag gravid i början av 2023 och livet blev underbart för mig. Sex kom i efterhand för jag var rädd för att få missfall men som sagt, vi hade sex runt 4 ggr/mån bara innan så han verkade ju inte så berörd.

Efter vårt barn kom i oktober fortsätter samma mönster, knappt sex och vår bebis är verkligen perfekt,  sover 21-7. Jag kände mig frustrerad, grät under kvällarna, köpte underkläder,  gjorde mig fin och Gud vet allt inget ändrades. Vi pratar om månader!! Jag uttryckte mig flera gånger men inget ändrades. Frågade om han inte fann mig attraktiv eller vad är problemet? Frågade även vad han önskade i sängen, men han tyckte det var bra och han har saft flera ggr att jag är den bästa att gå ner på honom, vilket jag gjorde rätt ofta men sex 4-5 ggr i månaden. Jag blev så deppig, ledsen, osäker. Jag förklarade flera gånger hur jag kände mrn ingen ändring!Sedan gick jag in på en hemsida,  ärligt talat för att hitta tjejvänner och helt plötsligt börjar en kille skriva till mig att jag är fin, vacker, sexig osv och att han vill ha mig. Detta skäms jag över för jag svarade tillbaka trots allt jag svär vid Gud att jag aldrig hade tänkt träffa denna kille. Min man hittade meddelandena, gjorde slut och jag bad i över en vecka att ge mig en chans. Vi blev tillsammans igen och åkte till hans hemland i Europa.  Bråk, bråk, bråk och en del bra dagar och han drog upp att jag varit otrogen varje gång trots jag aldrig varit!

En dag däremot när vi skulle åka någonstans så tog han otroligt långt tid på sig i toaletten (han sitter minst 1 h varje morgon) och jag var irriterad och tänkte "vafan gör karln " kikar in ich där sitter han och rynkar mot telefonen.  Konfronterade honom, var vansinnig, ledsen.  Han förklarade då att " han alltid gjort det, dels för att hålla längre och varit i rutin". Han har suttit och runkat till vackra porr stjärnor medan han fan aldrig tagit i mig knappt senaste 2 åren! Bas om ursäkt,  har börjat lämna sin telefon på bordet och säger att set inte ska hända igen men skadan är redan gjort.

Försökte gå visare trots nu har jag knappt någon lust längre. För en vecka sedan dock så skämtade vi lite och han frågade vad jag trodde han gjorde vid 19-års åldern och jag svarade skämtsamt "jerked off" och han började "jag hade sex med min fd varje dag under två årstid, flera gånger ". Detta sårade mig för det har han aldrig gjort med mig. Bad om ursäkt,  3 dagar senare pratar han om sin teamleder som är mörkhyad och tillsammans med en vit och de har ett mixar barn. Då började han med hans "favorit " är mulatter och svarade tillbaka då att jag gillar nordiska därav han svarade "vi är visst med fel partner.. och självklart bett om ursäkt och sagt "jag älskar alla kvinnor ".

Jag har begärt familjerådgivning trots mina känslor är vilsna, jag vill inte ha närhet eller var intim längre. Jag tänker åka bort ett tag på fredag.  Vad skulle ni göra i min sits? Är det okej? Har jag rätt att vara ledsen? Jag mår så dåligt och försöker vara starkt för mitt barn 
  • Svar på tråden Är det dags att göra slut?
  • Anonym (ZW)

Nej det är inte dags att göra slut. Det var dåligt redan innan du blev gravid med ditt barn. Ni hade samma problem redan då så du visste om detta men valde ändå att skaffa barn med honom. Du gjorde ett medvetet val att bilda din familj med honom, nu får du helt enkelt leva med det minst tills dess att barnet är myndigt. Det är inte meningen att ditt barn ska ta konsekvenserna av att du valt att skaffa barn med en dåre som varken älskar eller tar i dig. Ditt barn ska inte behöva flytta runt mellan olika hem hela sin uppväxt pga att DU MEDVETET valde att skaffa barn med en man DU VISSTE du hade problem med och som REDAN INNAN BARNET knappt rörde vid dig. Det är din skyldighet att sätta barnets bästa i första hand och det är inte separation. Det är att stanna kvar och se till att det funkar eller i vart fall få det att se ut som att det funkar i barnets ögon.

• Anonym (S)

Självklart ska du göra slut. Han har nog aldrig velat ha barn med dig det är därför ni inte har haft ett fungerande sexliv. 

Du har det bättre själv. Så lämna. Livet är för kort, du är ung och kan träffa någon som uppskattar dig och respekterar dig. 

• FrågorOSvar
    Livet är inte så svart på vitt, vi har haft goda stunder med. Han fanns där när min älskade mormor gick bort, han hjälper mig ekonomiskt sätt och förr brukade vi göra en massa saker och intimitet fanns där. Han kallar mig varje dag för älskling,  brukar säga att jag är vacker nästintill dagligen. Han köper mig blommor,  säger att han älskar mig och vill att allt ska bli bra. Men samtidigt har du rätt, för vi hade problem innan med. Så fort vi bråkar har det nästan blivit att han gör slut och ska flytta vilket har gjort mig i en värdelös,  svag, patetiskt ställning att jag ber honom att stanna. För mig, när jag bad honom flytta häromdagen sa han " jag kan inte flytta nu, du är i en oekomiskt situation och jag vill hjälpa dig och min son" vilket delvis stämmer, men jag har en stor familj och han har ingen här i Sverige.  När då jag har bestämt mig att inte fortsätta får jag inte ut han, och då i en 2:a där man ser varandra blir det svårt. Jag säger att vi kan avsluta fint och finnas där för vår bebis,  när jag då vill så ignorerar han mig, skrattar i köket och kollar på film och tittar inte på mig och då gråter jag för jag tänker 6 år och ett barn , hur kan man vara så kall? Sedan säger han att jag inte respekterar,  uppskattar honom vilket är svårt eftersom han inte uppskattar eller känns som han älskar mig. Jag har haft min familj över rätt ofta med, och det vill han verkligen inte och säger att han inte klarar av det vilket jag är rädd nästan att ha dem över. Så sitter han ofta i rummet när de är här medan jag var vänlig mot hans familj. Samtidigt har han hjälpt min familj otroligt mycket likväl . Det som gör att jag stannar är just det för vår bebis, men pojken kommer inte bli gladare över bråk heller.
  • FrågorOSvar

Tack anonym (S) jag tänker på det ofta, jag tror jag är nära att lämna. Jag är i en sörjeprocess nu, men jag vill vara lycklig och ha en familj som du säger.  Däremot vill jag nog inte dejta på ett tag, Jag känner mig väldigt tom. Det enda jag vill ge en chans är familjerådgivningen, vet inte varför ens längre..

• Anonym (IR)

Lämna. Barnet kommer inte må bra av er charad. De märker av sånt mycket mer än vad de flesta tror. Att försöka dejta och hitta någon för ett förhållande snabbt efter separation är kanske inte det bästa, men jag tycker ändå du ska hålla igång och leka av dig. Det mår man bara bra av.

Svar på tråden Är det dags att göra slut?